آغاز معاملات صندوق ETF بیت کوین در بورس آمستردام

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز بازار بورس اوراق بهادار آمستردام کشور هلند با همکاری یک شرکت سرمایه‌گذاری فرانسوی، صندوق ETF بیت کوین را در این بازار ارائه کرده است. سرمایه‌گذاری در این صندوق راهی قانونی برای کسب سود از تغییرات قیمت این رمزارز محبوب شناخته می‌شود.

ETF بیت کوین در بورس آمستردام

از روز گذشته، ۲۲ ژوئن، سازمان بورس و اوراق بهادار یورونکست آمستردام، ارائه و معاملات صندوق‌ قابل معامله ETF بیت کوین را برای معامله‌گران فراهم کرد.

این صندوق ETF شامل مجموعه‌ای از سهام‌های شرکت‌هایی هستند که با بیت کوین سر و کار دارند و ارزش آنها به قیمت بیت کوین وابسته است. ETF بیت کوین در واقع صندوقی است که در آن مقدار زیادی از بیت کوین واقعی وجود دارد و یا به بازار آتی بیت کوین متصل است.

اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند سهام صندوق ETF بیت کوین را مانند یک سهم در بورس اوراق بهادار معامله کنند و  قیمت سهام صندوق به روند قیمتی بیت کوین وابسته است.

حرکت ETF با شاخص بیت کوین

شرکت سرمایه‌گذاری فرانسوی Melanion Capital با ارائه این صندوق‌، گامی مهم را در بورس اوراق بهادار کشور هلند برداشته و به معامله‌گران قابلیت سرمایه‌گذاری در اکوسیستم بیت کوین را داده است.

این صندوق ETF به‌نحوی طراحی شده که شاخص در معرض قرار گرفتن شرکت Melanion به بیت کوین را دنبال می‌کند. این شاخص شامل سبدی از سهام‌ شرکت‌های اروپایی و آمریکایی است که ارزش‌شان به قیمت بیت کوین وابسته است.

صرافی‌های رمزارزی، شرکت‌های استخراج بیت کوین و هلدینگ‌های بیت کوین شرکت‌های تاثیرگذار بر این شاخص هستند.

شاخص بیت کوین Melanion Capital شامل شرکت‌هایی مانند مایکرو استراتژی با مدیریت مایک سیلر است که بیش از 140 هزار بیت کوین را تا آپریل سال 2023 خریداری کرده است و ارزش دارایی‌های بیت کوینی آنها به بیش از 12 میلیارد دلار می‌رسد.

دو پلتفرم معاملاتی رمزارزی بزرگ کوین‌بیس و رابین‌هود نیز در فهرست شرکت‌هایی که این شاخص از آن‌ها پیروی می‌کند، قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های ماینینگ مانند رایوت، ماراتون دیجیتال و Hut8 نیز در شاخص در معرض بیت کوین این شرکت حضور دارند.

راهی قانونی برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم بیت کوین

مدیرعامل این شرکت فرانسوی درباره آغاز ارائه این صندوق در بورس آمستردام این‌طور گفته است: «فعالان بازار هلند علاقه شدیدی به دارایی‌های دیجیتال نشان داده‌اند و ما خرسندیم تا این شیوه سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیز در بیت کوین را در چارچوبی قانونی برای آن‌ها فراهم کنیم.».

این صندوق قابل‌معامله در کنار حضور در بورس آمستردام، در بازارهای سرمایه پاریس و میلان نیز معامله می‌شود، چراکه این صندوق قابل‌معامله از قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری گروهی در اوراق بهادار قابل انتقال (UCITS) اتحادیه اروپا نیز پیروی می‌کند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.