با راه‌اندازی سامانه “نورینو” تمامی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس توسط خود دانش‌آموزان قابل اجرا و ارزیابی است

به گزارش فاطمه مکتبی خبرنگار اقتصاد جوان ، اصغر باقرزاده در حاشیه نشست تخصصی معاونین پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور که همزمان با اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی در شیراز در حال برگزاری است؛ گفت: سیاست های امسال بر اساس اسناد سال های گذشته، صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین در حال تدوین است. مهم ترین برنامه‌هایی که در پیش داریم، موضوع اوقات فراغت دانش آموزان، سازماندهی نیروی انسانی در سال آینده، جذب ۱۱ هزار مربی و معاون پرورشی جدید در مدارس و همچنین موضوع امتداد فعالیت های پرورشی در مدارس است.

باقرزاده ادامه داد: همانطور که برای دست یافتن به یک هدف باید برنامه‌ریزی دقیق و اصولی انجام داد، باید آن را به درستی نیز اجرا کرد و پس از اجرا، ارزیابی‌های لازم را انجام داد. در بخش برنامه‌ریزی سیاست‌ها، استان‌ها این اختیار را دارند که به اقتضای منطقه، مدارس و جنسیت دانش‌آموزان خود برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام و خلاقیت های خود را به ما نشان دهند.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه “نورینو” تمامی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس توسط خود دانش‌آموزان قابل اجرا و ارزیابی است. این سامانه به همه دانش‌آموزان، این دسترسی را می‌دهد که هر مسابقه، جشنواره، اردو و هر فعالیتی که معاون پرورشی منطقه یا مدیر مدرسه تعریف کرده را ببیند و نسبت به آن واکنش نشان دهد. در بخش ارزیابی نیز می‌توانیم از ارزیابی میدانی، همچنین از طریق سامانه “نورینو”، اولیاء و خود دانش آموزان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ما ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و حدود ۱۰۵ هزار مدرسه داریم که متاسفانه تنها ۴۷ هزار مربی و معاون پرورشی داریم و چیزی حدود ۵۹ هزار مدرسه ما فاقد مربی و معاون پرورشی هستند. در تلاش هستیم که افزون بر ۱۱ هزار مربی و معاون پرورشی که رییس جمهور قول دادند، مجوز جذب افراد بیشتری را بگیریم.

وی عنوان کرد: در خصوص مشاور مدارس نیز ما ۱۳ هزار مشاور داریم با توجه به اینکه باید ۳۹ هزار مشاور در مدارس داشته باشیم، چیزی حدود ۳۰ هزار نفر کمبود داریم که درخواست آن را تنظیم کرده و ارائه داده ایم و منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته در اعتبارات حوزه نیروی انسانی چیزی حدود ۳۶۰ میلیارد اعتبار به طور مستقیم در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته است. در چند سال اخیر این عدد افزایش قابل توجه ۵۰ درصدی یا بیشتر داشته است. با این اعتبار، سالانه برای هر دانش آموز ۵۹ هزار تومان اختصاص داده شده است؛ یعنی در هر روز ۱۶۰ تک تومان برای هر دانش‌آموز.

باقرزاده افزود: با توجه به اینکه بودجه امسال هم زیاد نیست، اما می‌خواهیم ۶۰ درصد بودجه را در خود مدارس و منطقه هزینه کنیم یعنی برنامه‌های کشوری و ملی متمرکز را کاهش دهیم و بودجه را صرف مدارس و منطقه کنیم. توزیع بودجه با ملاک جمعیت دانش آموزان، ضریب محرومیت و کارهای خلاقانه استان ها است.

وی افزاد: جبران این نقیصه با استفاده از ظرفیت‌های سایر ارگان‌ها به دست می‌آید. این دولت ۲ درصد از بودجه همه دستگاه‌ها را به بودجه فرهنگی اختصاص داده است که باید هزینه کنند یا ۵ درصدی که برای دارایی همه واحدها برای تکمیل مساجد، مدارس، اردوگاه ها و… اختصاص داده شده است.

باقرزاده اظهار کرد: آموزش و پرورش از همه دستگاه‌ها می‌خواهد تا بودجه فرهنگی خود را برایپیش دبستانی ها و دانش آموزان هزینه کنند. در اینجا نیز از مسئولان هر استان خواهشمندم این ۲ درصد بودجه فرهنگی را برای ساخت و تکمیل اردوگاه ها، دارالقرآن ها و… به آموزش و پرورش بدهند تا بتوانیم فضای بهتری برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.