«بوی خوش اسفند» منتشر شد

کتاب «بوی خوش اسفند»؛ خاطرات شفاهی اکرم خان‌محمدی، از مربیان پرورشی دهه شصت به قلم فاطمه تیلونتن و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.

در هشتم اسفند ۱۳۵۸ با تدبير شهيدان رجايي و باهنر، نهاد «امور تربيتي» در آموزش‌وپرورش و متناسب با اهداف نظام اسلامي بنيان نهاده شد. اهميت اين تدبير زماني روشن مي‌شود که بدانيم در آن زمان آموزش‌وپرورش و مدارس کشور، علاوه بر گرفتاري‌هاي ناشي از نظام تربيتي شاهنشاهي، ميدان تاخت و تاز گروه‌ها و گروهک‌هاي سياسي و حتي مسلّحانه بود؛ لذا اين نهاد انقلابي در دهه ۶۰ تبديل به محور فعاليت‌هاي تربيتي، فرهنگي و هنري در مدارس کشور شد و مربيان پرورشي، اصلي‌ترين مسئولان پيگيري تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در مدارس بودند.
تشکيل و ساماندهي هزارها گروه هنري، مانند سرود، تئاتر، شبکه توليد و پخش فيلم و مقابله با فعاليت‌هاي گروهک‌ها، حضور در جنگ و پشتيبابي از جنگ، ارتباط با خانواده‌هاي شهدا و مجروحان جنگي، کتاب‌خواني، تيم‌هاي ورزشي و… از اقدامات مربيان پرورشي بوده است.

«بوی خوش اسفند» در چهارده فصل، خاطرات و فعالیت‌های خانم اکرم خان‌محمدی از مربیان پرورشی دهه شصت را روایت می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«اردیبهشت داشت به نیمه‌اش نزدیک می‌شد و تا پایان سال تحصیلی، فرصت چندانی نمانده بود. کلاس‌های عقیدتی مدرسه و جلسات تحلیل سیاسی خانه و برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های هنری ذهنم را خیلی درگیر کرده بود. مدرسه امکانات زیادی نداشت. می‌بایست برای نمایش‌های کوتاه بچه‌ها، وسایل و تجهیزاتی تهیه می‌کردم. از چند نفری که راهنمایی خواستم، گفتند شاید قسمت هلال‌احمر یا همان شیروخورشید و پیشاهنگی سابق داشته باشند.

یک روز رفتم اداره و مستقیم سراغ اتاق آقای روحی‌پور را گرفتم. دخترش دانش‌آموز مدرسۀ حضرت زینب(س) بود و خودش مسئول هلال‌احمر اداره. اول، فکر کرد حرفی دربارۀ دخترش دارم؛ اما وقتی گفتم برای اجرای تئاتر لباس و وسیله لازم دارم، تعجب کرد و با پوزخند پرسید: «مگه توی جمهوری اسلامی هم می‌شه کار هنری انجام داد؟ اون هم با فلوت و شیپور و…؟»

تحقیق کتاب «بوی خوش اسفند»  برعهده فاطمه تیلونتن و عرفان قمی بوده و تدوین آن توسط فاطمه تیلونتن صورت گرفته است. این کتاب در 480صفحه، شمارگان 1000نسخه و قیمت 175 هزار تومان منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.