تغییرات ایلان ماسک تا کجا ادامه دارد؟/ تغییر لوگوی توییتر از پرنده به x

 ایلان ماسک بنا به وعده‌ای که داده بود، لوگو و نام «X» را جایگزین لوگو و نام توییتر کرد و گفت که باید با همه پرنده‌ها خداحافظی کنیم. حالا کاربرانی که به دیدن پرنده آبی مانوس بودند، از این به بعد باید با یک x سفید در پس‌زمینه مشکی کنار بیایند.

از زمانی که مالکیت توییتر تغییر کرد و ایلان ماسک رئیس توییتر شد جهان تکنولوژی و کاربران شبکه‌های اجتماعی با اقدامات مختلفی از سوی این میلیاردر آمریکایی مواجه بوده‌اند؛ برای مثال ایلان ماسک مدتی لوگوی رمزارز خود، دوج کوین را به جای لوگوی اصلی توییتر قرار داد. حالا هم که علاوه بر تغییر نام و لوگوی توییتر به ایکس، وب‌سایت این شبکه اجتماعی هم به « X.Com » تغییر کرده است.

چرا ایلان ماسک توییتر را خرید؟

ماسک بارها هدف خود از خرید توییتر را ایجاد آزادی بیان بیشتر در این پلتفرم اعلام کرده است. او ادعا کرده بود که او توییتر را برای «کمک به بشریت» خریداری می‌کند و منظور از خرید توییتر کسب درامد بیشتر نبوده است.

ماسک گفته بود «دلیلی که من توییتر را خریداری کردم این است که برای آینده تمدن، داشتن یک میدان شهری دیجیتالی مشترک که در آن طیف گسترده‌ای از عقاید را می‌توان به شیوه‌ای سالم و بدون توسل به خشونت مورد بحث قرار داد، مهم است.»

ماسک در همان ابتدای خرید توییتر، تغییرات عمده‌ای از جمله برکناری پاراگ آگراوال، مدیر ارشد اجرایی کسب‌وکار، ند سگال مدیر مالی و شان ادجت و ویجایا گاد انجام داد و ماسک پس از اخراج این مدیران، در توییتر نوشته بود: «پرنده آزاد شد.»

آیا پرنده واقعا آزاد شد؟

از روزی که ماسک با خرید توییتر، مالکیت این شبکه اجتماعی جهانی را در اختیار گرفت، بارها و بارها با اظهارنظر در خصوص میزان استفاده کاربران از توییتر یا پرداخت هزینه جهت گرفتن تیک آبی خبرساز شده است. از جمله محدودیت‌های توییتر می‌توان به خبری اشاره کرد که در ماه نوابر 2020 اعلام شد که نوشته بود توییتر تعداد افرادی را که کاربران می‌توانند در هر روز فالو کنند، به 400 نفر کاهش داده است و هدف خود از این کار را کاهش خطر اسپم اعلام کرد.

این در حالی است که یک ماه پیش هم ایلان ماسک محدودیت‌هایی را برای میزان خوانش پست‌ها در طول روز برای هر کاربر قرار داد؛ به این صورت که حساب‌های تاییدشده در توییتر یعنی حساب‌هایی که دارای تیک آبی هستند، اجازه دارند 6هزار پست در روز بخوانند، حساب‌های تاییدنشده صرفا تا 600 پست را در روز می‌خوانند و حساب‌های تازه‌وارد و تاییدنشده بیش از دیگران در معرض این محدودیت‌ها قرار دارند و صرفا اجازه دارند که 300 پست را در روز بخوانند.

اما توییتر چگونه به‌وجود آمد؟

در سال ۲۰۰۶ «جک دورسی» (Jack Dorsey) بنیان‌گذار توییتر، پلتفرمی ارتباطی بر پایه ارسال اس‌ام‌اس ایجاد کرد که اعضای آن می‌توانستند با آپدیت کردن استاتوس های خود ارتباط با یکدیگر را حفظ کنند؛ توییتر نیز در ابتدای راه‌اندازی خود کاملا شبیه این پلتفرم بود. این شبکه اجتماعی رفته‌رفته با همفکری جک درستی و «ایوان ویلیام» (Evan Williams)، هم‌بنیانگذار توییتر به‌تدریج تکامل یافت.

در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ نخستین توییتر خود جک دورسی ارسال شد که در آن گفته شده بود: «فقط توییتر مرا تنظیم کن»

در جشنواره موسیقی SXSW 2007 اتفاق بسیار خوبی برای توییتر رقم خورد این شبکه اجتماعی با استقبال بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شد. در طول جشنواره مذکور بیش از ۶۰هزار توییت ارسال شد. در حقیقت اعضای تیم کاری توییتر می‌خواستند از برپایی این جشنواره به نفع خود استفاده کنند و تعداد کاربران شبکه اجتماعی خود را افزایش دهند.

تاثیر و اهمیت توییتر

در چند سال اخیر و به خصوص با کمرنگ‌تر شدن فیسبوک، توییتر به اولین شبکه‌ اجتماعی انتشار اخبار در دنیا تبدیل شد. هرچند که در زمان اوج فیسبوک هم توییتر به علت نوع کاربری و سرعت بیشتری که در انتشار اخبار داشت، گزینه‌ مناسب‌تری از فیسبوک بود و تا مدت‌ها یکه‌تاز میدان بود تا اینکه طی یک ماه اخیر، تردز از کمپانی متا سر برآورد و برای مدتی ترمز توییتر را کشید.

هر چند هنوز هم زود است که در مورد سرنوشت نهایی تردز و توییتر قضاوت شود. اما با اقدامات ایلان ماسک و تغییر مدیرعامل جدید و محدودیت‌هایی که برای کابران ایجاد کرده است، فضای شبکه‌های اجتماعی ملتهب شده است. بنابراین توییتر با مشکلات زیادی موجه شده و حالا تغییر لوگوی توییتر توسط مالک این پلتفرم، مشکل دیگری ایجاد کرده و کاربران به نوعی سردرگم شده‌اند.

بسیاری از افراد معروف در توییتر حساب کاربری دارند. افراد نام‌آشنای حوزه‌ فناوری از جمله بیل‌گیتس، بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی ایران و جهان، بسیاری از هنرمندان معروف ایران و جهان و بسیاری دیگر از افراد سرشناس عضو توییتر هستند.

آمارهای شگفت‌انگیز زیادی تاکنون در این پلتفرم ایجاد شده است؛ مثلا توییت‌هایی در این شبکه وجود دارند که بیش از سه میلیون بار ریتوییت شده‌اند و طبعا توسط چندین میلیون کاربر توییتر دیده شده‌اند. علاوه بر این توییت‌های توییتر محدود به همین شبکه نیستند و در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌شوند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.