حجاب و افزایش حساسیت‌ها نسبت به امر جنسی

اول: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزایش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمی­‌توان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.

دوم: «پوشش و حجاب به دلیل این‏که نقش اساسى در متعادل کردن غریزه خودنمایى و تبرّج زن دارد، عامل مهمى براى جلوگیرى از بخش بزرگى از پریشانى‏‌ها و دغدغه‌‏هاى فکرى زن به شمار مى‏‌آید، زیرا آزادى زن در خودآرایى و به نمایش گذاشتن جلوه‌‏هاى زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیبایی‌هاى ظاهرى می‌شود که این توجه افراطى مى‌تواند بروز اختلال‏‌هاى روانى را در زن در پى داشته باشد.»[1]

سوم: با نگاهى به اجتماع و رویدادهاى آن، متوجه می‌شویم زنانى که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند، به واقع بدپوششى آن‏ها چراغ سبز و علامتى است براى آن‏ها که به دنبال هوس‏رانى هستند؛ «هم‏چنان‏که نود و هشت درصد زنانى را که مورد آزار خیابانى قرار می‌گیرند، زنان بدحجاب هستند.»[2]

چهارم: جوامع غربى که بر اساس نظریه دانشمندان خود، آزادى جنسى را پى‏ گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری‌هاى گوناگون اجتماعى، مانند خودفروشى، فرزندان نامشروع، بیمارى‏‌هاى واگیردار جنسى، بالا رفتن سطح استانداردهاى جنسى و… شده‌‏اند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهاى دینى و اخلاقى میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضاى افراطى و شدید جنسى می‌کند، نه رعایت پوشش اسلامى، که موجب تفکیک فضاى جامعه و خانواده می‌شود. پوشش اسلامى کمک می‌کند که روابط محبت‏ آمیز و جنسى در کانون عاطفى خانواده، و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین، مى‌شود گفت که حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواسته‏‌هاى روحى رسیدن به هر مرحله‌‏اى، میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می‌آورد. کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیت‏‌ها و عقده‏‌هاى ناشى از محرومیت‌‏ها دانسته‏‌اند، اشتباه کرده‏‌اند. همان‏‌گونه که محرومیت‏‌ها سبب طغیان و شعله‌‏ور شدن شهوات می‌شود، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق در برابر آن نیز همین نتیجه را در پى دارد. امثال فروید آن طرف سکه را خوانده‏‌اند و از این طرف سکه غافل مانده‏‌اند.

ششم: آنچه مورد تأکید اسلام است، ارضاى غریزه جنسى در حد نیاز طبیعى و از راه دستور زیباى ازدواج و جلوگیرى از تحریک بى‏مورد و بی‌ضابطه آن است، که رعایت پوشش اسلامى نقش بسزایى در این زمینه دارد.

هفتم: مقام معظم رهبرى ـ مد ظله العالى ـ می‌فرمایند: «یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده آمریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز می‌کنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمى خود آمریکا را که یکى مربوط به دادگسترى آمریکا و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود می‌گوید در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت مى‌گیرد! ببینید چه قدر مسئله عفت مهم است و وقتى بى‏‌اعتنایى کردند، قضیه به کجا مى‌‏رسد. اداره سلامت و خدمات انسانى ایالات متحده آمریکا، خشونت را اصلى‏‌ترین مشکل زنان طى دهه گذشته اعلام نموده و تحقیقات جدید نیز حکایت از سیر صعودى این معضل دارد؟[3]

هشتم: تأکید بر مسئله حجاب، حساسیت‏‌هاى جنسى را در جامعه کاهش می‌‏دهد و راهنمایى می‌کند که نیازهاى جنسى در محیط خانواده، که زن و شوهر عهده‏‌دار آن هستند، تأمین شود و به زن به چشم یک انسان متعالى و نه ابزار شهوت‏‌رانى نگاه شود.

[1] . عباس رجبى، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 120 و 121.

[2] . هفته‏‌نامه پرتو سخن، 4 خرداد 1390، ش 578، ص 9.

[3] . مقام معظم رهبرى، سخنرانى در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادى به مناسبت جشن میلاد کوثر در تاریخ 30 مهر 1376؛ به نقل از: حسن قدوسى زاده، نکته‏هاى ناب، ج 5، ص 70.

پایان پیام/

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.