در امتداد یک رویا، بانوی موفق و کارآفرین بجنوردی

در گفتگو با بانوی کارآفرین مطرح شد: هر فردی به ‌طور بالقوه می‌تواند کارآفرین باشد.

سارا سرخوشی، کارآفرین و بانوی موفق ایران در نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران، متولد 1374 در بجنورد است و تاکنون دوازده عنوان کتاب تالیف و به چاپ‌ رسانده است. سیاه و سفید، سایه تنهایی، تلخون، خرچنگ‌های ساحل، در پس فکرها، سرخوشی‌های احمقانه، در امتداد یک رویا، برای سامان، آوای سکوت، ققنوس، یک فنجان حقیقت تلخ، آموزش صفر تا صد نویسندگی «نبشت» از جمله کتاب های او هستند. علاوه بر این، او تالیف ۸ مجموعه داستان، ۲ رمان با موضوعات اجتماعی ، نفر سوم و اول کشوری جشنواره خوارزمی سال های ۸۹ و ۹۱، برگزیده فجرسال ۹۱، برگزیده جشنواره گلشیری سال 92، مولف برگزیده سال ۹۱، نفر اول جشنواره رضوی شعر مشهد در سال ۹۴ و … را در کارنامه دارد؛ او به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق ، حرف‌هایی برای شنیدن و تعمق نسل جوان و زنان هم نسل خودش دارد که شنیدنی است…..

  • به طور خلاصه در مورد بیوگرافی تان توضیح دهید.

من سارا سرخوشی مدیر عامل شرکت بازرگانی شایان تجارت هیراد ایرانیان  متولد سال ۱۳۷۴ در خراسان شمالی شهرستان اسفراین هستم، دارای برند های پوشاک شایجان و اورفئو و یک کارخانه تولید پوشاک مردانه و زنانه در مشهد  و همچنین در حال حاضر دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد می باشم.

  • از چه زمانی وارد عرصه کارآفرینی شدید؟

من قبل از این که وارد عرصه کارآفرینی و تولید بشوم، نویسنده و مستند ساز پرونده های حقوقی بودم. اما اپیدمی کویید ۱۹ تاثیر فراوانی را بر زندگی همه و‌  شخص من گذاشت.  سال اول خانه نشین بودم، بعد با گذشت مدت مدیدی به فکر فعالیت در عرصه تجارت افتادم  و با آنلاین شاپ شروع کردم .  بعد از چند ماه با شکست مواجه شد و بعد از آن  چند ماهی در وضعیتی متلاطم بودم که با مشورت از صاحب نظران و مشاوران کسب کار و تولید کننده ها وارد عرصه تولید و کارآفرینی شدم و طرح توجیحی  ارائه دادم . از آنجا که من حوزه زنان را خیلی دوست داشتم و این حوزه برایم ملموس است، انتخابم این بود که طرحی داشته باشم با عنوان  حمایت و استخدام بانوان با سابقه کیفری حقوقی و زنان سرپرست خانوار برای پشگیری از جرایم کیفری و حقوقی به تولید ملی پوشاک …
و بدین ترتیب مجموعه ای را راه اندازی کردم. اتومبیل شخصی ام  را فروختم و پولش را صرف  سرمایه، تجهیزات و برنامه هایم کردم.  شروع به کار کردم و در این میان، تمام وظایف و مسئولیت ها بر عهده خودم بود که به تنهایی انجام می دادم ؛ یعنی همه کارها از انعقاد قراردادها گرفته تا  خرید متریال و…

  • لطفا در خصوص اقدامات فرهنگی و اجتماعی که در کنار و به موازات کارآفرینی انجام می دهید ، برای خوانندگان “سفیر” توضیح دهید.

زمانی که به عنوان نویسنده و مستند ساز حقوقی فعالیت می کردم، پرونده ای بود با متهمی به نام معصومه که در  جلسه آخر تجدید نظر، قاضی اعلام کرد که حکمت آمده آخرین خواسته ات چیست؟! و او فقط گفت یه کیک و آب میوه!!!
و ازآن جا بود که شرایط این طوری پیش رفت که من بیشتر علاقمند به فعالیت در حوزه زنان شدم. بعد از آن ،  کتابی چاپ کردم با عنوان بند نسوان در خصوص شرایط زندگی زنان زندانی که از نزدیک دیده بودم و درک کرده بودم،
و این گونه شد که وارد عرصه کارآفرینی شدم
برای پیشگیری از وقوع جرم از زنان سرپرست خانوار و زنان زندانی حمایت و استخدام.  اسمی که برای مجموعه ام انتخاب کردم شایجان هست و خط دالی که تعریف شده این هست که شایجان؛ شاید جانی دوباره باشد برای زندگی های خاکستری….
چون که تصور حتی یه لحظه زندگی زنان زندانی سخته…. دغدغه حبس و نگرانی در مورد وضعیت  معیشت و اخلاقی  اعضای خانواده که فارق از جرم مجرم، قلب هر انسانی را به درد می آورد. برای همین من به طور مستقیم انتخابم این بوده که با این زنان فعالیت داشته باشم و‌آن ها را حمایت کنم.

  • درباره فعالیت های فرهنگی و کتاب هابی که تا کنون به رشته تحریر در آورده اید، توضیح دهید.

من هم کار نویسندگی و مستندسازی پرونده های حقوقی را انجام می دهم و هم کارآفرینی در حوزه مسئولیت اجتماعی دارم و تا اکنون ۱۲ جلد کتاب چاپ کرده ام. از کودکی علاقه وافری به ادبیات داشتم و  اولین کتابم را در زمان تحصیل در دبیرستان چاپ کردم.  رتبه ها و مقام های متفاوتی کسب کردم از جمله جشنواره خوارزمی، جشنواره گلشیری ، جشنواره شعر رضوی و…

  • پیام شما برای بانوان شاغل و آنهایی که علاقه مند به ورود به عرصه های کارآفرینی هستند، چیست؟

کارآفرینی سن و سال یا جنسیت نمی‌شناسد. هر فردی به ‌طور بالقوه می‌تواند کارآفرین باشد. مردان و زنان کارآفرین موفق زیادی در دنیا وجود دارند که با توجه به ایده‌های ذهنی‌شان دست به عمل می‌زنند و زندگی مرفه‌ و خوبی برای خود و سایرین ایجاد ‌می‌کنند. البته کارآفرینی به این راحتی که ما راجع به آن صحبت می‌کنیم هم نیست.
زنان کارآفرین زیادی وجود دارند که ممکن است حتی بعضی از آنها در اطراف محل زندگی شما مشغول به کار باشند و شما آنها را به خوبی بشناسید یا از دید شما فردی ناشناس باشد اما آن قدر در کسب و کارشان موفق‌اند که زندگی خوبی برای خودشان دست و پا کرده‌اند. بانوان کارآفرین با ایده خلاقانه کسب و کار و شرکت‌های موفق‌شان در حال تغییر دنیا هستند. امروزه با کمک اینترنت ایده های کسب و کار اینترنتی زیادی وجود دارد و می تواند چراغ‌هایی را در ذهن شما روشن کند.

 

  • و سخن آخر؟

صحبت راجع به کارآفرینی آسان است ولی راه اندازی کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرین موفق کار ساده‌ای نیست. به هر حال باید از جایی شروع کرد که بتوان ارزشی خلق کرد. بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کار سردرگمی‌های فراوانی دارند. مثلا این که باید کدام ایده را به کار بگیرند یا واقعا از کجا شروع کنند. در این مواقع باید از مشاوران کسب و کار  و افراد صاحب نظر و کارآفرین هایی که در حوزه مربوطه با تجربه‌اند و این فرآیند را طی کرده‌اند کمک بگیرند. اما در نهایت ‌باید اذعان داشت که
در فضای کار کردن  چالش هایی وجود دارد،  خیلی ها کنار می کشند ، اما اگر از این چالش ها رد شویم یک فضای بکر در اختیارما هست … به هرکسی که ازمن مشاوره می گیرد می گویم که تا عاشق نباشی درحوزه کسب وکارت هیچ موقع تحولی اتفاق نمی افتد ..

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.