دلیل سقوط بانک سیلیکون‌ولی؛ تهدیدی برای هزاران کسب‌وکار دیگر

دلایل سقوط بانک سیلیکون‌ولی کاملاً واضح است. استراتژی ضعیف مدیریت ریسک بانک، باعث شد نقدینگی کافی برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان بخش عمده فناوری این بانک، که در نتیجه افزایش سریع نرخ‌های بهره به‌شدت آسیب دیده بود، وجود نداشته باشد. سؤال مهم در این مرحله این نیست که «چه اتفاقی برای بانک سیلیکون‌ولی افتاد؟»، بلکه این است که «چرا چنین اتفاقی برای این بانک رخ داد؟»

در مقاله‌ای که آسوشیتدپرس آن را به‌عنوان بخشی از «تلاش برای رسیدگی به اطلاعات نادرستِ به اشتراک گذاشته‌شده» توصیف می‌کند، ادعا می‌کند هیچ مدرکی وجود ندارد که ادعاهای مطرح‌شده مبنی‌بر «نقش تعهد بانک به حمایت و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های متنوع در نابودی آن»، را تأیید کند.

در پایان مقاله، نقل قولی از پیتر کونتی براون (Peter Conti-Brown)، استاد دانشکده کسب‌وکار وارتون، دانشگاه پنسیلوانیا، آورده شده است: بانک سیلیکون‌ولی سقوط کرد؛ زیرا بانکداران آن بانکداری را بلد نبودند.

ضعف بانکداری مدیران بانک سیلیکون‌ولی بسیار فاحش بود؛ زیرا آن‌ها خطری را نادیده گرفتند که هرکسی که فیلم کلاسیک زندگی شگفت‌انگیز است را دیده باشد، آن را تشخیص می‌دهد: اگر بانکی فاقد دارایی‌های نقدی کافی برای پاسخگویی به تقاضای سپرده‌گذاران باشد، ورشکسته می‌شود.

شکست بانکداران بانک سیلیکون‌ولی در مشاهده این ریسک بسیار برجسته بود؛ زیرا به آن‌ها در این زمینه هشدار داده شده بود. به گفته مایکل اِس. بار (Michael S. Barr)، معاون نظارت بر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، ناظران فدرال رزرو بیش از یک سال قبل از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، نگرانی‌های خود درخصوص ریسک نرخ بهره و ریسک نقدینگی این بانک را ابراز کرده بودند.

دلیل این مشکل نیز تعجب‌آور نبود. در ماه مارس (اسفند، فروردین) ۲۰۲۲ میلادی، فدرال رزرو اعلام کرد برای مبارزه با مارپیچ تورمی، نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد و «افزایش مداوم» را پیش‌بینی کرد. مردم برای اوراق قرضه با بازده ۲ درصد همان مبلغی را پرداخت نمی‌کنند که برای اوراقی با بازده ۴ درصد می‌پردازند.

برای دانستن اینکه افزایش نرخ بهره، ارزش سبد سرمایه‌گذاری اوراق قرضه «نگهداری تا سررسید» را با متوسط نرخ بهره پایین کاهش می‌دهد، نیازی به مدرک در اقتصاد ندارید.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.