رشد تقاضای تتر با افزایش مشکلات اقتصادی در ترکیه

به گزارش اقتصاد جوان نیوز طبق گزارش اخیر بلومبرگ، تقاضای محلی برای تتر، بزرگترین استیبل‌کوین با پشتوانه دلار، در اوایل ماه می قبل از انتخابات ترکیه  افزایش یافت و از آن زمان تاکنون، همچنان بالا باقی مانده است.

افزایش سهم تتر در صرافی‌ها

سهم تتر از حجم معاملات در یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیه به نام BTCTurk، بیست درصد است که نشان می‌دهد تقاضا برای این استیبل‌کوین در بازارهای ترکیه بالا و محبوبیت بسیار زیاد آن به عنوان راهی برای محافظت از سرمایه است.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف خود از آخرین دوره انتخابات سال ۲۰۱۸، از جمله تلاش برای کاهش نرخ بهره برای تعدیل تورم تا ۸۰ درصد و نادیده گرفتن شیوه‌های پولی استاندارد شناخته شده است. این امر منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارزش لیر ترکیه و نگرانی شهروندان این کشور شده است، زیرا قدرت خرید آنان روز‌به‌روز در حال کاهش است.

سرمایه‌گذاری در استیبل‌کوین‌ها به مردم اجازه می‌دهد تا ارزش ثروت خود را حفظ کنن. این روش یکی از راه‌های حفظ ارزش پول در زمانی که تورم بالا است. ابرو گوون (Ebru Güven)، مدرس دانشگاه در استانبول و بانکدار سابق می‌گوید:« تورم کنونی تنها انگیزه مردم برای خرید استیبل‌کوین در حال حاضر است.»

تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران دیدگاه‌ مشابهی دارند، زیرا وضعیت مالی فعلی در ترکیه، استیبل کوین‌ها را به چشم اندازی جذاب تبدیل کرده است. باتوهان باسوغلو، طراح گرافیک ۲۸ ساله، به بلومبرگ گفت که پس از انتخابات، پس انداز خود را با تتر و سایر ارزهای رمزنگاری شده معامله کرده و در مورد آینده لیر ابراز ابهام کرد.

ترکیه بالاترین نرخ مالکیت کریپتو را دارد

در ترکیه، کشوری که به شدت تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها و سقوط ارزش لیر قرار گرفته است، مردم به طور فزاینده‌ای برای محافظت از ثروت خود به استیبل‌کوین‌ها روی آورده‌اند.

بر اساس تحقیقات GWI، ترکیه دارای بالاترین نرخ مالکیت ارزهای دیجیتال در سراسر جهان با 27.1 درصد است. تغییر به سمت توکن‌های دیجیتال در حالی اتفاق می‌افتد که ساکنان این کشورها ممکن است در بحبوحه کنترل‌های سخت‌گیرانه سرمایه در دستیابی به دلارهای فیزیکی یا سایر ارزها با مشکل مواجه شوند.

استیبل کوین‌ها مانند USD Coin (USDC) و تتر (USDT) جایگزین جذابی برای دلارهای کمیاب برای شهروندان ترکیه بوده‌اند. استیبل‌کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که با دارایی‌های سنتی مانند دلار آمریکا یا طلا ارتباط برقرار می‌کنند و در مقایسه با سایر ارزهای رمزنگاری شده ثبات بیشتری دارند.

ایهاب زغلول، دانشمند پژوهشی در  Tribal Credit، یک پلتفرم پرداخت دیجیتال برای استارتاپ‌ها در بازارهای نوظهور، به رویترز گفت:«مردم، چه در سمت خرده فروشی باشند و چه در سمت شرکت‌ها، به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند در برابر کاهش ارزش پول از سرمایه خود محافظت کنیم.»

آن‌ها می‌خواهند دارایی‌های اضافی را به شکل ارز قوی‌تر نگه دارند، بنابراین، دارایی‌هایی مانند USDC یا تتر یا هر چیزی که با ارز قوی‌تری مانند دلار آمریکا مرتبط است، برای مردم مناسب خواهد بود.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.