سعید خانی تهیهکننده فیلم «رها» برگزیده چهلوسومین جشنواره فیلم فجر معتقد است که چالشهای بزرگی مانند تأمین سرمایه، سانسور و نبود ثبات اقتصادی مهمترین تهدیدها برای آینده سینمای ایران هستند. خانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد جوان از تجربیات خود در تهیهکنندگی، دشواریهای تولید آثار مستقل و ضرورت اصلاحات ساختاری در سینمای ایران سخن گفت.
در گفتوگو با پایگاه خبری اقتصاد جوان، سعید خانی تهیهکننده جوان و موفق سینمای ایران که با جدیدترین اثرش «رها» در جشنواره فیلم فجر درخشید، مسیر ورود خود به دنیای سینما را اینگونه توصیف کرد:
«علاقه من ابتدا به بازیگری بود اما احساس کردم در تولید موفقتر خواهم بود و پس از سالها فعالیت از دستیاری و مدیر تدارکات، به تهیهکنندگی رسیدم.»
وی تأمین سرمایه و شرایط دشوار اقتصادی و سانسور را اصلیترین چالشهای فعلی حوزه تولید دانست و افزود: «عدم امنیت سرمایه، بزرگترین دغدغه امروز تهیهکنندگان است و اگر این روند ادامه پیدا کند، وضعیت سینمای ایران بحرانیتر میشود.»
خانی با اشاره به علاقه خود به فیلمهای مستقل گفت: «در فیلمهای مستقل مانند «رها» تلاش کردم فضای تازهای برای جوانان، هم در بازیگری و هم پشت صحنه فراهم کنم. اگرچه اکران و دیدهشدن در این آثار چالش بزرگی است، اما استقلال بیشتری برای فیلمساز به همراه دارد.»
او انتخاب قوی فیلمنامه را نخستین معیار شروع یک پروژه سینمایی عنوان کرد و گفت: «یک فیلمنامه خوب، سنگ بنای یک اثر موفق است و من همواره این موضوع را سرلوحه قرار میدهم.»
در ادامه این گفتگو، خانی وضعیت فعلی سینمای ایران را «اسفناک» توصیف کرد و هشدار داد: «اگر برای آینده سینما استراتژی روشنی تعیین نشود، حضور پررنگ پلتفرمهای آنلاین میتواند موقعیت سینماها را تهدید کند و بسیاری از سالنها به تعطیلی کشیده شوند.» وی توصیه کرد «در کنار عشق به سینما، جوانان در انتخاب تخصص و علاقهمندیهای خود تامل بیشتری داشته باشند و حوزههایی مانند نویسندگی، تدوین یا تولید را هم جدی بگیرند.»
سعید خانی با تأکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در بدنه سینمای ایران، اظهار داشت: «سینمای ایران محتاج بازنگری بنیادین در فرآیند تولید، آموزش و حمایتهای دولتی است.» او ژانرهای اکشن و وحشت را بهعنوان زمینهای نو برای جذب مخاطبان تازه پیشنهاد نمود.
تهیهکننده «رها» در پایان گفت:
«حضور در جشنوارههای بینالمللی اعتبار بزرگی برای سینما به همراه دارد و میتواند فرصتهای همکاری و دیدهشدن بیشتر را فراهم کند؛ اما حل مشکلات ساختاری و اقتصادی باید اولویت اصلی باشد تا سینمای ایران به پویایی و رشد واقعی برسد.»