به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، پس از تائید لایحه واردات خودرو های کارکرده در شورای نگهبان، امروز، یکشنبه، 25 تیر 1402، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از دولت خواست تا آییننامه مربوطه را سریعتر تدوین کند. اما اکنون پس از رفع موانع مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی، برای بسیاری از شهروندان و سرمایهگذاران این پرسش مطرح است که چه کسانی امکان واردات این گروه از خودروها را به ایران دارند؟
2 شرط لازم برای واردات خودرو
در ابتدا تصور میشد که تمام شهروندان امکان واردات خودرو های کارکرده یا دست دوم را خواهند داشت، اما اظهارات امروز قالیباف نشان داد که محدودیتهایی در این باره وجود دارد و دو شرط لازم برای واردات وجود دارد. نخست اینکه واردکنندگان لزوماً باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشند و در ثانی باید محل تأمین ارز برای واردات تعیین شود.
با این حال با توجه به تعرفههای اعلامی و پیگیری مجلس، به نظر میرسد پس از گذشت شش سال این بار عزم جدی برای ورود خودروهای خارجی به کشور وجود دارد.
همچنین آنطور که اعتمادآنلاین نوشته، سازمان ملی استاندارد تسهیلاتی را برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته است. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد میلیونها دستگاه خودرو این امکان را دارند تا در بازه زمانی کوتاهی وارد کشور شوند.
البته باید توجه داشت که فضای تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر همواره با آییننامهها و دستورالعملهای پیدرپی به هم ریخته است. بنابراین در این مورد نیز ممکن است هر لحظه یک آییننامه جدید در بازار انحصاری موجود خودرو شکل بگیرد.
از این رو احتمال دارد شرط واردات بهازای صادرات نیز در خصوص واردات خودرو دستدوم گذاشته شود و در آن صورت است که تولیدکنندگان خودرو میتوانند واردکنندگان خودرو کارکرده شوند.
مردم با ارز خود خودرو وارد کنند
اخیراً یک نماینده مجلس پیشنهاد داد که مردم با ارزی که در اختیار خود دارند خودرو وارد کنند.
لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع، چندی پیش به تجارتنیوز گفت: اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، میتواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانههای خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز دارند؛ مردم میتوانند با ارز موجود در خانههای خود، خودرو وارد کنند.
این اظهارات در شرایطی بیان میشود که پیشتر مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته بود: با واردات خودروهای کارکرده در زمان کوتاه و با ارز کمتر میتوان تعادل مناسبی در قیمتهای خودرو به ویژه خودروهای خارجی برقرار کرد، در حال حاضر قیمت این خودروها بیدلیل چهار تا پنج برابر قیمت خودروهای مشابه در کشورهای اطراف است.
به هر ترتیب تا زمان نهاییشدن آییننامه واردات خودرو های کارکرده یا دست دوم نمیتوان نظر نهایی در این باره داد. اکنون تنها شرط واردات این گروه خودروها داشتن حداکثر پنج سال عمر است. داشتن کارت بازرگانی و مشخصشدن منشأ تأمین ارز نیز از بدیهیات واردات هر نوع کالای به حساب میآید که احتمالاً این موضوع درباره بازار خودرو هم صدق کند.