لزوم تغییر پارادایم در حفاظت از محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی متن یادداشت یاد شده به شرح زیر است:

صدای ناله تولیدکنندگان و مقامات استان‌ها از دست سازمان مذکور و مانع تراشی‌های آنان در مسیر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال بلند است.

قاعدتاً زمانیکه دچار محدودیت می‌شویم به سراغ راه‌های سلبی مثل ممنوعیت در راه‌اندازی کارخانه‌ها، ممنوعیت اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و ممنوعیت کشت و نظایر اینها می‌رویم، که این روش به‌عنوان یک اضطرار اجتماعی ممکن است مقبول باشد اما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند راه چاره باشد و باید به سمت راه‌های ایجابی برویم.

بجای پارادایم سلبی و مقرراتی که جز ممنوعیت، راهکار دیگری نمی‌داند، باید سراغ مدیریت ایجابی و راهکارهای حفظ محیط زیست در ضمن تولید رفت.

سازمان به اصطلاح، حفاظت از محیط زیست بر خلاف ظاهر آن، یکی از مهمترین موانع پیشرفت و توسعه پایدار کشور است. با رویکرد سلبی فعلی، نه معدن جایگزین نفت می‌شود و نه صنعت و کشاورزی پا می‌گیرد.

ذکر این نکته هم ضروری است که منطق برخورد چکشی و استفاده از چماقِ ممنوعیت و نداشتن راه‌حل ایجابی، رشا و ارتشاء را گسترش می‌دهد و آنچه قربانی می‌شود، محیط زیست است.

 

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.