مصاحبه اختصاصی با رئیس اتحادیه قطعات خودرو: بزرگ‌ترین چالش، نبود انسجام و موانع داخلی است

دکتر حسینی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با اقتصاد جوان، با اشاره به چالش‌های صنعت قطعه‌سازی کشور در سال ۱۴۰۴، مهم‌ترین موانع توسعه این بخش را تحریم‌های داخلی، بوروکراسی اداری و نبود اتحاد دانسته و بر ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های صنفی در سیاست‌گذاری صنعت خودرو تأکید کرد.

دکتر حسینی ضمن تشکر از دعوت اقتصاد جوان و تبیین وضعیت صنعت قطعه‌سازی خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت:
«علی‌رغم تأکیدات چندین ساله مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید، برخی مسئولین کشور بر خلاف این شعار حرکت کرده و موانع تولید را بیش از پیش کرده‌اند.»
وی بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت قطعات خودرو را نه تحریم‌های خارجی، بلکه تحریم‌ها و موانع داخلی و بوروکراسی اداری دانست.

 ضعف در حاکمیت قانون و اجرای ناقص آیین‌نامه‌ها

رئیس اتحادیه در خصوص اجرای قوانین مرتبط همچون ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به ضعف‌های اساسی در تفسیر و اجرایی شدن این مصوبات اشاره کرد و افزود:
«متأسفانه به جای همکاری در اجرا، شاهد تفسیر نادرست و گاه قانون‌گذاری سلیقه‌ای توسط مجریان هستیم که به جای حمایت از تولید، مشکل‌آفرین شده است.»

 اهمیت اتحاد و نقش تشکل‌های صنفی

حسینی حلقه مفقوده زنجیره ارزش قطعات خودرو را «عدم انسجام و اتحاد صنفی» دانست و تشکل‌های تخصصی همچون کمیسیون قطعات خودرو و اتحادیه تهران را به مثابه نخ تسبیحی دانست که می‌تواند همه فعالان این حوزه را حول یک محور هماهنگ کند:
«ما لشکر و ثروت و علم داریم اما آنچه کم داریم، انسجام و وحدت واقعی است. باید صدای صنف و تخصص در سیاست‌گذاری‌ها شنیده شود.»

 تعاملات بین‌المللی و افق‌های جدید

دکتر حسینی با اشاره به اصلاحات قانون نظام صنفی، به راه‌اندازی کمیسیون تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات در اتحادیه تهران اشاره کرد و از تقویت همکاری با اتحادیه‌های خارجی و حضور در نمایشگاه بین‌المللی کراچی پاکستان خبر داد. او این روند را گامی مهم در جهت افزایش تعاملات و حضور در بازارهای جهانی دانست.

 برگزاری نمایشگاه‌ها و تولیدکنندگان شناسنامه‌دار

رئیس اتحادیه، رویداد بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و ماشین‌آلات و گردهمایی هم‌افزای صنفی را فرصت‌های ارزشمند دانست و گفت:
«امسال با تلاش شورای سیاست‌گذاری و مجری جدید، کیفیت نمایشگاه ارتقا یافت. برای اولین بار سالن جداگانه‌ای به تولیدکنندگان صنفی و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شد و رویدادهای محتوایی و نشست‌های تخصصی هم‌ارزش‌آفرین شد.»

 برنامه‌ریزی چهار ساله و چشم‌انداز بین‌المللی

در پایان این گفتگو، دکتر حسینی به برنامه‌ریزی چهارساله برای برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در پارس‌دُخت اشاره و تأکید کرد:
«اگر تحریم‌ها برداشته شود و زمینه مناسب فراهم گردد، می‌توانیم نمایشگاه بین‌المللی با استانداردهای جهانی را با مدیریت تشکل‌ها و بخش خصوصی برگزار کنیم.»

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.