بیستمین نمایشگاه صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، استودیوی اقتصاد جوان
در حاشیه نخستین رویداد هلدینگ افق نو و گروه صنعتی هاکان که همزمان با بیستمین نمایشگاه خودرو و قطعهسازی برگزار شد، فریدون راستی، رئیس هیئت مدیره شرکت پارسیان سپهر ، در گفتوگویی صریح به بررسی وضعیت قطعهسازی و چالشهای این صنعت پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان ، راستی با اشاره به سابقه بیش از ۴۰ ساله خود در تجارت و تولید، مسیر ورود خود به صنعت قطعهسازی پس از انقلاب را چنین شرح داد: «از ابتدای دهه ۶۰ و با اخذ مجوز تولید لنت، فعالیت در این حوزه را آغاز کردم و در سال ۶۴ برای نخستین بار موفق به استانداردسازی لنتهای ترمز دیسکی در کشور شدم.»
وی به تاثیر فضای اقتصادی و مقایسه با بازار چین پرداخت و اختلاف قیمت تقریباً ۴۰ درصدی محصولات داخلی نسبت به وارداتی را یکی از دلایل فروش برخی کارخانجات خود عنوان کرد. با این حال، به علت ممنوعیت واردات لنت در مقاطعی، وی اقدام به راهاندازی مجدد تولید کرد و در مدت زمان کوتاه ۱۰ ماه، کارخانه جدیدی با حدود ۱۵۰ نفر نیرو در سمنان راهاندازی نمود.
چالشها و موانع تأمین مالی
راستی در پاسخ به این پرسش که حمایتهای مالی و بانکی تا چه اندازه برای قطعهسازان در دسترس است، اظهار داشت: دریافت تسهیلات بانکی برای صنایع به ویژه قطعهسازان بسیار دشوار است و وام تنها با شرایط سخت و محدود به خرید دین امکانپذیر شده است. او افزود: «عملاً هیچ وام جدیدی به صنعتگران تعلق نمیگیرد، حتی تلاش نمایندگان مجلس هم راه به جایی نبرده است.»
این تولیدکننده بر لزوم استفاده از مشاوران تخصصی بانکی در مجموعههای تولیدی تاکید کرد و ضعف در ارتباط با نظام بانکی را از دلایل اصلی مشکلات مالی دانست.
نقش دولت و توصیههای اجرایی
در بخش دیگری از گفتوگو، راستی گفت: «تا کنون دخالتی از سوی دولت در روند کار احساس نکردهام و نقش حمایتی و اجرایی دولت در صنعت قطعهسازی کمرنگ بوده است.» وی همچنین به موضوع تضامن و ضمانتهای بانکی اشاره کرد که بهرغم وجود طرحهای تولیدی، سد راه دریافت تسهیلات شدهاند.
به گفته وی، بازگشت سرمایه در صنعت قطعهسازی اغلب بیش از چهار ماه طول میکشد و شرایط بازار با تاخیرهای پرداخت، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد میکند.
افق پیش روی صنعت قطعهسازی
راستی اولویتهای این صنعت در افق ۴ تا ۵ ساله را ابتدا تأمین مالی، سپس انتخاب محل مناسب و بهرهگیری بهتر از ظرفیت شهرکهای صنعتی عنوان کرد. او معتقد است نوسانات مداوم قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، مدیریت سرمایه و استمرار تولید را برای تولیدکنندگان بسیار دشوار ساخته است.
تحریم؛ مهمترین دغدغه امروز صنعت
در پایان، راستی رفع تحریمها را نقطه عطفی برای ایجاد تحول در صنعت دانست و بیان کرد: «اگر تحریمها برطرف شود، میتوان به افق جدید و برنامهریزی مثبت در این بخش امیدوار بود. متاسفانه نوسانات شدید بازار و تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی هر دو تا سه ماه شرایط را پیشبینیناپذیر کرده است.»
وی با سپاس از برگزارکنندگان و آرزوی موفقیت برای فعالان صنعت، گفت: در وضعیت فعلی تمرکز تولیدکنندگان باید بر حفظ دستاوردهای موجود و عبور از بحران باشد.