پیش بینی بورس شنبه 5 فروردین / ماراتن 1402 بازار سرمایه در مسیر سبز آغاز می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، در آخرین روز معاملاتی سال 1401 شاخص کل بورس با رشد دسته‌جمعی صنایع، شارژ شد و با جهش 54 هزار و 715 واحدی خود را به ارتفاع یک میلیون و 960 هزار و 461 واحد رساند.

شاخص کل با معیار هم‌وزن هم در این روز 9 هزار و 779 واحد دیگر رشد کرد و به سطح 585 هزار و 251 واحد رسید که سطح مطلوبی از رشد یکسان شرکت‌های کوچک و متوسط را نشان می‌دهد. همچنین شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب 2.82 درصد، 3.62 درصد و 1.94 درصد رشد کردند.

از سویی شاخص کل فرابورس هم اگرچه با شتابی کمتر، اما رشد کرد و 503 واحد بالا رفت؛ به این ترتیب شاخص کل فرابورس در آخرین روز معاملاتی سال توانست کانال 24 هزار واحدی را فتح کند.

ورود پول به بازار سرمایه در آخرین روز‌های 1401

در واپسین هفته معاملاتی سال 1401، بازار سهام برای سومین روز پیاپی شاهد ورود پول حقیقی بود و به این ترتیب 510 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی رقم خورد.

همچنین ارزش معاملات بورس به 13 هزار و 905 میلیارد تومان رسید. در همین حال ارزش معاملات فرابورس هم چهار هزار و 138 میلیارد تومان ثبت شد که از این میزان دو هزار و 549 میلیارد تومان سهم معاملات سهام بود.

در آخرین روز معاملاتی سال 1401، ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس به 10 هزار و 800 میلیارد تومان رسید که می‌تواند در صورت تداوم، نقطه خروج بازار سهام از رکود و ترس باشد.

گروه خودرو لیدر بازار خواهد شد؟

با بسته شدن پرونده بازار سرمایه در سال 1401، حالا این سوال مطرح است که بازار سال جدید را چگونه آغاز خواهد کرد؟ سال گذشته گروه خودرو نقش پررنگی در معاملات بازار سهام داشت؛ اخبار روزهای پایانی سال گذشته هم حکایت از رشد قیمت محصولات خودروسازان در سال جدید داشت و این گمانه را مطرح کرد که امسال خودروسازان با افزایش قیمت و به تبع آن کاهش زیان انباشته روبرو خواهند شد.

بر همین اساس اکنون این سوال مطرح است که آیا گروه خودرو می‌تواند در سرآغاز معاملات بازار سهام، نقش لیدر را ایفا کند؟ دستورالعمل جدید شورای رقابت، موجب گمانه‌زنی کارشناسان برای قیمت جدید محصولات خودروسازان شده است. پیش‌تر خبرهایی مبنی بر افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو‌ها در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی مطرح شد که از سوی شورای رقابت تکذیب شد.

با این حال با توجه به دستورالعمل جدید شورای رقابت و با در نظر گرفتن 17 درصد سود بعلاوه بهای تمام شده هر خودرو، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده 6 ماهه اول 1401، نرخ‌های فروش در اغلب مدل‌های خودرو افزایش یک تا 89 درصدی را تجربه خواهند کرد.

بدیهی است در هر گروه با توجه به بهای تمام شده تولید، رشد نرخ فروش متفاوت خواهد بود و مثلا برای گروه دنا با توجه به بهای تمام شده مدل‌های مختلف، نرخ‌های فروش به شکل متفاوتی رشد خواهد کرد. این نرخ‌ها البته برآوردی است و ممکن است نرخ‌های اعلامی شورای رقابت که در قرار است در همین ماه اعلام شود، متفاوت باشد و با توجه به ملاحظات این شورا، درصد رشد قیمت خودروها تغییر کند.

آنچه مهم است اما برنامه‌ریزی وزارت صمت و شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو است. افزایش قیمت خودرو تاثیر مستقیمی بر رشد سودآوری و کاهش زیان انباشته خودروسازان خواهد داشت. بنابراین کارشناسان برای پیش بینی بورس اولین روز معاملاتی سال 1402، انتظار دارند گروه خودرو پرتقاضا ظاهر شود.

همچنین انتظار می‌رود این تقاضا به تمام گروه‌های بازار گسترش یابد و در نتیجه بازار سرمایه در مسیر ادامه روندی که پیش از تعطیلات در پیش گرفته بود گام بردارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.