پیش بینی قیمت طلا و سکه 5 فروردین 1402 / دلار طلا را صعودی می‌کند؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، سال 1401 سالی هیجانی و پرنوسان برای بازارهای مالی مانند دلار و طلا بود. تنگناهای سیاسی، مشکل ورود ارز به کشور و مشکلات داخلی مانند کسری بودجه شدید دولت و افزایش انتظارات تورمی باعث شد در اتفاقی بی‌سابقه قیمت دلار تا کانال 60 هزار تومانی بالا رود و سکه نیز کانال 37 میلیون تومانی را برای مدت کوتاهی لمس کند.

هر چند با سیگنال‌های مثبت از روابط بین‌المللی ایران مانند مثبت به نظر رسیدن نتیجه سفر گروسی به ایران، توافق با عربستان و احتمال گشایش‌های ارزی قیمت دلار عقب‌نشینی کرد و دوباره به کانال 40 هزار تومانی بازگشت، اما کارشناسان معتقدند بازار نسبت به خبردرمانی مقاوم شده است و در صورتی که گشایشی حقیقی در روابط بین‌المللی ایران اتفاق نیفتد قیمت دلار  و در نتیجه طلا و سکه افزایشی خواهد بود.

وابستگی بازارهای مالی به سیاست

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی در مصاحبه با تجارت‌نیوز به تشریح وضعیت بازار دلار و به تبع آن، طلا در سال ۱۴۰۱ پرداخته و پیش‌بینی خود از روند این دو بازار را به ویژه در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ مطرح کرده است.

او معتقد است اقتصاد سال 1402 را باید فارغ از متغیرهای کلان و بر اساس شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی تحلیل کرد زیرا تا حد زیادی انتظارات در فعالان اقتصادی متاثر از روابط بین‌المللی و سیاست‌های داخلی است.

صادقی در این باره گفت: این اقتصاد سیاسی ماست که می‌تواند وضعیت سال 1402 را تشریح کند. اگر بخواهیم از دیدگاه متغیرهای کلان وضعیت امسال را مشاهده کنیم اقتصاد ایران در سال 1402 با رشد حدود 43 درصدی نقدینگی مواجه خواهد شد و در کنار آن رشد اقتصادی منفی را برای آن می‌توان برآورد کرد. وی افزود: از سوی دیگر کاهش شاخص‌های دیگر مانند سهولت کسب و کار نیز پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی طلا و دلار در سال ۱۴۰۲

صادقی عنوان کرد: نهایتا تاثیر تمام مواردی که گفته شد خود را در بازارهای مالی، بازارهای دارایی و سرمایه‌ای نشان می‌دهد؛ به طوری که انتظار می‌رود قیمت‌های تعادلی طلا در سال آینده و در سناریوهایی حداقلی برای 6 ماه اول سال 1402، حوالی هر گرم دو میلیون و 400 هزار تومان تا دو میلیون و 600 هزار تومان قرار گیرد.

وی افزود: این قیمت تعادلی است و ممکن است قیمت‌هایی بالاتر و پایین‌تر را هم ببینیم؛ زیرا انتظار می‌رود در خرداد امسال دوباره تقاضای پول به بالاترین سطح خود برسد یعنی نسبت پول به شبه پول دوباره بتواند سطوح بالاتری را ثبت کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در کنار آن اگر بخواهیم برای دلار هم چشم‌اندازی را ترسیم کنیم، جدا از منابع ارزی که وجود دارد باید از دیدگاه پول‌گرایانه وضعیت بازار ارز را بررسی کنیم.

وی توضیح داد: به نظر من کران بالای دلار برای 6 ماهه اول سال تقریبا بالاتر از 60 هزار تومان خواهد بود و نرخ تعادلی آن نیز حدود 52 تا 53 هزار تومان است. در کنار آن ارزش اقتصادی و قیمت ذاتی دلار نیز در 6 ماهه اول در محدوده 52 هزار تومان قرار می‌گیرد. با توجه به شرایطی که داریم انتظار می‌رود روند رشد بازارها از دید متغیرهای اقتصادی همچنان ادامه‌دار باشد.

چرا طلا در سال 1401 گران شد؟

صادقی اظهار کرد: در مورد اینکه چرا در سال 1401 رشد بالایی در قیمت طلا اتفاق افتاد باید گفت در 6 ماهه دوم سال 1401 با برخی مشکلات بین‌المللی و اعتراضات اجتماعی مواجه بودیم که متعاقب آن سطح انتظارات تورمی به شدت افزایش پیدا کرد.

وی افزود: سال گذشته سرعت گردش پول در بخش تجاری پایین آمد و در بخش بازارهای مالی بالا رفت؛ به طور کلی با توجه به آمار، در طول 6 ماهه دوم سال به دلیل ترجیحاتی که به واسطه نرخ بهره تعدیل نشد و به دلیل انتظارات تورمی که در قالب بدنه اجتماعی شکل گرفته بود، نسبت‌های پول به شبه پول مدام رکورد زد.

این کارشناس اقتصادی افزود: به این ترتیب بخش سیال پول یعنی بخشی که قدرت نقدشوندگی و معامله‌ای بالایی دارد مستقیما وارد بازارها شد. اگر آمارهای بانکی را بررسی کنیم مشخص می‌شود سپرده‌های بلندمدت به شکل به سپرده‌های آنی درآمد.

صادقی عنوان کرد: همه این موارد نشان می‌داد این پول می‌تواند تا زمانی که طرح انتظارات تعدیل نشود و به وسیله سیاست‌های پولی و مالی نتوانیم به نرخ بهره تعادلی در اقتصاد را دست یابیم، سقف‌شکنی‌ها ادامه‌دار باشد.

وی افزود: با توجه به قیمت‌های تعادلی که در سال 1401 داشتیم آن را بر اساس تئوری رفتار رمه‌ای مسری می‌توان تعریف کرد. بنابراین اتفاقاتی که در 6 ماه دوم سال 1401 شکل گرفت به دلیل تغییرات نسبت‌های پولی بود و در حجم کل نقدینگی، نسبت‌های پول به شبه پول کاملا تغییر کرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا سودبخش است؟

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلای بورسی یا خرید نماد سکه در بورس راه بهتری برای سرمایه‌گذاری همزمان در دو بازار طلا و سهام است یا خیر، توضیح داد: به طور کلی وجود طلا در سبدهای دارایی باعث توزیع ریسک خواهد شد و حتی حالت تدافعی به سبدها می‌دهد؛ بنابراین همواره توصیه می‌شود حداقل 20 درصد خالص دارایی افراد را طلا تشکیل دهد.

پیش‌بینی انس جهانی طلا

صادقی در ادامه به پیش بینی روند انس جهانی طلا پرداخت و گفت: به دلیل اینکه دوران پربهره آمریکا تقریبا در حال اتمام است و حتی با وجود اینکه سیاست‌های فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره خواهد بود، اما آهنگ تغییرات نرخ بهره و رشد نرخ بهره به سمت نزولی بودن می‌رود و  اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره آنقدر کشش ندارد.

وی افزود: برخلاف تصورات و نظر غالب تحلیگران انتظار می‌رفت از اکتبر جاری دوران پربهره آمریکا تمام شود که متعاقب آن بازارهای ریسکی مثل کریپتو رشد خوبی را شروع کردند؛ از سمت دیگر با توجه به متغیرهایی که در سطح جهانی می‌توان دید مثل آمار بیکاری، نرخ اشتغال، نرخ بهره و رشد اقتصادی و پول گسترده، انتظار می‌رود طلای جهانی برای هر انس، بالاتر از دو هزار و 300 دلار آگوست امسال قرار بگیرد؛ بنابراین سال آینده باز هم می‌تواند سال درخشانی برای طلا باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در سال گذشته هم این توصیه را داشتم که سال 2023 و 2024 می‌تواند سال درخشانی برای طلا باشد؛ بنابراین می‌توانیم قیمت‌های بسیار بالاتر از برآوردهای من را نیز برای قیمت طلا حتی در ایران داشته باشیم.

صادقی عنوان کرد: از سمتی رشد حداقل 20 تا 30 درصدی دلار را در 6 ماه اول سال جاری خواهیم داشت و از سمت دیگر رشد 20 الی 30 درصدی را به صورت حداقلی در انس جهانی طلا شاهد هستیم؛ ترکیب این موارد حدود بالای 50 درصد رشد را به همراه خواهد داشت که در آگوست 2023 می‌توان آن را به صورت واضح دید و به موازات آن بیت‌کوین هم می‌تواند قیمت‌های بسیار بالاتری را ببیند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.