آماده‌باش معامله‌گران/ قیمت دلار هفته آینده تغییر مسیر می‌دهد؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، نه دلار صرافی ملی کانال عوض کرد و نه دلار بازار آزاد. هر دو در همان مسیر پیشین خود نوسانات اندکی را ثبت کردند. اما از روز سه شنبه اخبار مختلفی درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود که تدوام آن در هفته آینده می‌تواند برای قیمت دلار سرنوشت‌ساز باشد.

پیش به سوی مذاکره جدید؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده و باید برای نجات برجام اقدام کرد. از طرف دیگر،‌معاون وزیر امور خارجه ایران هم از «تبادل‌نظرهای جدی و سازنده‌ با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین» خبر داده و گفته طرفین ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات دارند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته «آمریکا درحال بررسی پیش‌نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام است و ما نظر خود را مستقیما به اتحادیه اروپا می‌دهیم.» انریکه مورا هم این گام را گام آخر دانسته و گفته: «بهترین توافق روی میز است، گام آخر را بردارید.»

اما هیچ‌کدام از این اخبار امیدبخش نتوانست بر قیمت دلار اثر بگذارد و منجر به کاهش دوباره قیمت‌ها شود. حتی اگر مذاکرات جدی هم بشود، بعید است که معامله‌گران واکنش کاهشی خاصی به مذاکرات نشان دهند.

بسیاری معتقدند این مذاکرات مکرر، سبب شده که بازار ارز حساسیت خود به اخبار برجام را از دست بدهد و نسبت به آن واکنش چندانی نشان ندهد. مگر اینکه توافق نهایی حاصل شود.

اما برخی دیگر می‌گویند اگر این بار مساله مذاکره مطرح شود و به نتیجه نرسد، باید منتظر افزایش و زدن سقف قیمتی جدید برای دلار باشیم. اما برخی از گزارش‌ها حاکی است که معامله‌گران حرفه‌ای کمی محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و گوش به زنگ اخبار برجامی هستند.

بازارساز همچنان در حال تزریق ارز

در بازار داخل تب معاملات دلار داغ است و به نظر می‌رسد علی‌رغم تلاش‌های دولت و بانک مرکزی، مردم سیگنال کاهش قیمت از دلار دریافت نمی‌کنند. بلکه تلاش بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار، از نظر مردم یک فرصت خوب برای خرید دلار تلقی شده است.

البته بانک مرکزی تلاش کرده که در روزهای بعد از شکست مذاکرات دوحه، با تزریق ارز بازار را مهار کند و برخی از کارشناسان معتقدند موفق هم بوده است اما مشروط به اینکه بتواند این روند را در بازار حفظ کند و به تزریق دلار ادامه دهد. کاری که در میان مدت، ناشدنی است.

پیش‌بینی قیمت دلار فردا

با توجه به روند قیمت دلار در هفته جاری، انتظار نوسان خاصی از قیمت دلار نمی‌رود و احتمالا دلار در همین کانال کنونی باقی بماند. اما اگر مساله مذاکرات هسته‌ای داغ شود و قرار باشد طرفین دوباره پشت میز مذاکره قرار بگیرند، هفته آینده می‌توان منتظر نوسان قیمت دلار بود.

البته بسیاری می‌گویند بازار نسبت به این اخبار سر شده و واکنش کاهشی نشان نخواهد داد و نهایتا قیمت دلاردر محدوده کنونی باقی می‌ماند. اما اگر روند مذاکرات هسته‌ای به شکست برسد و یا فضای میان طرفین چالشی شود، می‌توان انتظار نوسان افزایشی قیمت دلار را داشت.

کارشناسان معتقدند در روزهای آتی قیمت دلار نوسان چشمگیری ندارد و قیمت‌ها را باید در میان مدت بررسی کرد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.