آمادگی شورای فرهنگ عمومی کشور برای تصویب سند جامع فریضتین

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به عضویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می‌شود و اگر این شورا نظری درباره آن نداشته باشد، به عنوان مصوبه از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند اسناد خود را از طریق شورای فرهنگ عمومی کشور پیش برد.

در بخشی از این نشست آیت‌الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، حیات توحیدی، دینی، اخلاقی و اقتدار ملی جامعه را منوط به احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نباید به عنوان یک اداره دیده شود، بلکه نیازمند نگاه جامعی درباره آن هستیم.

وی ادامه داد: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هر استان نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان است که این امر نشانگر فراقوه‌ای بودن ستاد است به همین دلیل نباید در چارچوب اداره دیده شود، بلکه باید به عنوان کانون و نهادی با هدف حفاظت از روحیه انقلابی نظام مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر این‌که ۶ وزارتخانه اثرگذار عضو اصلی این ستاد است، تاکید کرد: کمتر کانون و نهادی از چنین جایگاهی برخوردار است و باید نسبت این ستاد با ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی مشخص شود؛ چرا که هر مجموعه‌ای حراستی، حفاظتی، انتظامی، فرهنگی و… وظایف خاص خود را دارد.

آیت‌الله صدیقی گام نخست در بحث امر به معروف و نهی از منکر را انجام کارهای ایجابی عنوان کرد و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند در بخش ایجابی نقش آفرینی کند.

امام جمعه موقت تهران، خواستار تقسیم کار مناسب میان تمام مجموعه‌های مرتبط با بحث فریضتین شد و گفت: باید جهادی عمل و روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد. در صورتی می‌توان به اهدافی همانند نظارت مردم به مسئولان و همچنین جامعه زنده، پویا و بازدارنده که در آن معروفات احیا و منکرات رنگ ببازد، رسید که مسئولیت اجتماعی و عمومی احیا شده و مردم پای کار بیایند. وگرنه با قانون صرف نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی ادامه داد: باید کمیته‌ای با حضور کارشناسان متعهد و دغدغه‌مند نهادهای عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود تا در آن موضوعات مهم کشور مطرح و در زمینه جلوگیری از ایجاد منکرات برنامه‌ریزی شود. همچنین برای مردم تبیین شود که ستاد به دنبال یقه گرفتن نیست، بلکه حامی، تسهیل‌گر، ریل‌گذار و پیگیر مطالبات آن‌هاست.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر ورود دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه در بحث امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: ستاد امر به معروف علاوه بر مطالبه‌گری، آمادگی دارد که برای وزارتخانه‌ها و نهادها محتواهای مربوط به فریضتین را تأمین کند.

وی همچنین براساس روایات، تشکیل و بقا حکومت اسلامی را مبتنی بر احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: باید در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبات مردم که از لسان رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود را پیگیری کنیم و وظیفه هر دستگاه و مجموعه‌ای مشخص باشد.

آیت‌الله صدیقی در بخش پایانی سخنان خود از راه‌اندازی سامانه «سو» خبر داد و تأکید کرد که این سامانه به صورت کشوری به کار خود ادامه خواهد داد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.