احتمال وقوع عصر یخبندان برای توییتر/آیا ماسک این شبکه اجتماعی را آفلاین می کند؟

خرید توییتر توسط ایلان ماسک نه تنها  نام او را طی چند ماه گذشته در صدر اخبار قرار داد بلکه نارضایتی کارمندان و عموم مردم را نیز برانگیخت؛ آینده توییتر در سالگرد یک ماهگی رهبری او، هرگز تا این حد تیره و تار به نظر نمی رسید. 

خریدی با کش و قوس‌های فراوان

ایلان ماسک در آوریل 2022 با  تصاحب 9.1درصد سهام به بزرگترین سهامدار توییتر تبدیل شد او در آن زمان دعوت به عضویت در هیئت مدیره این رسانه اجتماعی را رد کرد. بعد از این اتفاق و در ماه آوریل، او اقدام به تصرف خصمانه این شرکت کرد و برای خرید آن 44 میلیارد دلار پیشنهاد داد که هیئت مدیره به اتفاق آرا آن را پذیرفت.

این تاجر طی اقدامی غیرمنتظره در ماه جولای توافقنامه را رد و ادعا کرد که  توییتر با ارائه ندادن آمار درستی از داده های موجود، به خصوص تعداد حساب های جعلی در این پلتفرم؛ در مورد قرار داد نقض آشکار انجام داده است.

توییتر از ماسک شکایت کرد؛ اما تنها چند هفته قبل از شروع محاکمه در ماه اکتبر، او دوباره مسیر خود را تغییر داد و سرانجام در 27 اکتبر قرارداد را بست و پس از اخراج مدیران ارشد توییتر در روز بعد، مدیرعامل آن شد. بعد از این اتفاق او با ادعای آزادی مطلق بیان متعهد شد که شورای تعدیل محتوا را به وجود آورد تا در مورد تصمیم‌گیری‌های محتوای اصلی و بازگرداندن حساب‌ها حکم کند.

اخراج وحشیانه کارکنان

ایلان ماسک اندکی پس از اخراج مدیران ارشد شرکت و معرفی خود به عنوان مدیرعامل، نیمی از 7هزار و 500 کارمند توییتر را یک شبه اخراج کرد. انبوهی از کارمندان ناراضی به رسانه ها هجوم آوردند تا سخنان و نظرات خود را بیان و منتشر کنند. پاک کردن لپ‌تاپ‌ها، اخراج کارمندان از جلسات و قفل شدن در دفاتر، تنها برخی از روش‌های اخراج وحشیانه در توییتر است که موج نارضایتی را به راه انداخت.

بقیه کارمندانی که باقیمانده بودند در ساعت 2 بامداد ایمیلی از مدیرعامل دریافت کردند که به کارمندان خود هشدار می داد «کار در ساعت های طولانی و با شدت بالا ادامه پیدا می کند و هرشخصی که با دیدگاه های او مخالف است 3ماه حقوق بگیرد و از کار کنار بروند». تعداد هزار و 200 کارمند دیگر روز بعد از کار کنار رفتند.

از زمان تصدی این مسئولیت، نیمی از 100 تبلیغ کننده برتر توییتر، تبلیغات خود را در این پلتفرم به طور کامل متوقف کردند. ایلان ماسک با اخراج بیش از نیمی از سرمایه فکری توییتر به دنبال کاهش رکود اقتصادی پیش روی این شرکت بود.

گویا داستان اخراج کارمندان توییتر ادامه دارد و ایلان ماسک طی چند روز گذشته هم دست به اخراج کارمندان بخش سیاست عمومی زده است. وی به تازگی هم در توییتی نوشته بود که به محض پیدا کردن فرد احمقی برای تصدی گری پست مدیرعاملی توییتر از این سمت کناره گیری خواهد کرد و به بقیه امورات مانند نرم افزارها و سرورها رسیدگی خواهد کرد.

کارمندان؛ هزینه ای که باید کاهش داد!

نگاه به کارمندان به عنوان هزینه های اضافی شرکت ممکن است به کاهش افت ترازنامه توییتر کمک کند؛ اما در بلند مدت اثر خود را به عنوان نقطه منفی نشان خواهد داد؛ زیرا مشکل واقعی افزایش بی اعتمادی به توانایی ماسک برای مهار سخنان نفرت انگیز در این پلتفرم و جلوگیری از تبدیل شدن توییتر به مرکز اصلی جنجال است. علاوه بر این، یک شرکت با ایجاد کار بیش از حد و دستمزد کمتر قادر به ارائه خدمات با بالاترین استاندارد نخواهد بود. کم کردن تعداد کارمندان در جهت کاستن هزینه‌ها، باعث کاهش کیفیت خدمات خواهد شد و در نتیجه تبلیغ‌کنندگان برای سفارش سمت آن نخواهند آمد.

ممکن است که اخراج کارمندان توییتر به افت ترازنامه این شرکت کمک کند اما در  بلند مدت اثر منفی دارد

از طرف دیگر سازمان های اطلاعاتی مانند سیا و وزارت دفاع آمریکا توییتر را برای سانسور کردن توییت هایی که برخلاف سیاست های آن ها در مورد جنگ اکراین است تحت فشار قرار می دهند. این درحالی است که این سازمان ها ادعا می کنند روس ها حساب های کاربری راه اندازی کرده و در آن فعالیت ضد اکراینی انجام می دهند. 

بزرگترین متضرر تاریخ

ایلان ماسک که به عنوان ثروتمند ترین فرد جهان شناخته می شد اخیرا توانست رکورد بزرگترین ضرر مالی جهان را بشکند. اساس گزارش های منتشر شده دو نشریه بلومبرگ و فوربس اکنون برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت محصولات لوکس لویی‌ویتان جای ایلان ماسک را  گرفته است. این میلیاردر از نوامبر 2021 تاکنون 182 میلیارد دلار (150 میلیارد پوند) ضرر کرده است که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت سهام تسلا است. این رکورد شکنی ماسک در کتاب گینس ثبت شد.

گینس خاطرنشان کرد که اگرچه تعیین رقم دقیق ضرر تقریباً غیرممکن است اما برخی از رسانه ها تخمین می زنند که او بیش از 200 میلیارد دلار ضرر کرده است. رکورد قبلی، ضرر 58.6 میلیارد دلاری ماسایوشی سان سرمایه گذار ژاپنی در سال 2000 بود.

و اما آینده ای نه چندان روشن…

به نظر می‌رسد که ماسک بیشتر تحت تاثیر حرف هایی که خود در مورد آزادی بیان زده قرار گرفته و در واقع تا زمانیکه به وعده های خود عمل نکرده باشد نمی توان به او اعتماد کرد. او در هنگام تصدی مدیریت توییتر وعده ایجاد شورای نظارت بر محتوا را داد که این شورا هنوز ایجاد نشده است.

توییتر تیک های آبی تأیید کننده حساب را به سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و افراد مشهور اهدا می‌کند؛ از طرفی بازگرداندن برخی حساب هایی که مسدود شده بودند هم (مانند حساب کاربری ترامپ) بر این اکوسیستم تأثیر منفی می گذارد.

اگر تبعیض یا تحریک به خشونت را در زندگی روزمره خود تحمل نمی کنیم، چرا باید آن را به صورت آنلاین تحمل کنیم؟ مصداق های زیادی میبینیم که برخی با سوء استفاده از رسانه افراد را تحریک می کنند.

اخراج افراد با مهارت های بالا برای توییتر مساوی با تخریب ساختاری و حرکت به سمت آفلاین شدن توییتر است

به نظر می رسد که ماسک تمام تلاش خود را انجام می دهد تا آچاری را در چرخ دنده های زیرساخت توییتر بیندازد. او کارکنان با دانش سازمانی بالا را اخراج کرده و تیم‌هایی  را که با سیاست‌های پیچیده حقوقی و حریم خصوصی توییتر و اجرای آن‌ها آشنایی دارند، از بین برده است. مهندسان فعلی و سابق توییتر به طور علنی و غیرعلنی ابراز نگرانی کرده اند که ثروتمندترین مرد جهان در حال اتخاذ تصمیماتی است که می تواند باعث تخریب ساختاری توییتر و آفلاین شدن آن در لحظات اوج شود.

پایان پیام/

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.