ارزان سازی نهاده های کشاورزی با رسوخ دانش و فناوری

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز : سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سومین روز از نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با حضور در نمایشگاه از غرفه های تولیدکنندگان و واردکنندگان و همچنین فعالان بخش کشاورزی بازدید کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت: یکی از مهمترین رسالت هایی که در سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم  این است که بتوانیم با رسوخ دانش و فناوری، نهاده های کشاورزی را ارزان سازی کنیم.

وی ادامه داد: بطور مثال تلاش داریم که بخشی از خوارک دام و طیور که هم در داخل تولید و بخشی واردات داریم، بتوانیم با دانش هاب بدست آمده موسسات تحقیقاتی داخلی و با استفاده از فرمول های جدید، این میزان از تولید داخلی را افزایش دهیم که نتیجه ارزان تر شدن تولیدات داخلی را خواهد داشت که ماحصل آن در سفره کشاورز و بخش کشاورزی وارد می شود.

سیدمجتبی خیام‌نکویی درباره حضور و بازدید از نمایشگاه گفت: حضور ما در این نمایشگاه ها به این علت است که از مجموعه عواملی که بتواند بخش کشاورزی رونق بخشیده، متحول ساخته و نیازهای داخلی را مرتفع کند  وزارت جهاد کشاورزی را مکلف می کند که از این فعالیت ها حمایت کرده و همچنین گسترش آن مساعدت کند

وی در باره نهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی گفت: از آنجایی که نهاده های کشاورزی ، کود و سم یکی از با اهمیت ترین ارکان پیشرفت و بهبود کشاورزی بوده و این نمایشگاه که به همت بخش خصوصی برگزار شده است، نشان دهنده اهمیت نهادهای کشاورزی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: با توجه حضور بیش از ۱۰۰ شرکت و تولیدکننده نهاده های کشاورزی در این نمایشگاه و با درنظر گرفتن اینکه کود و سم میتواند بیش از ۵۰ درصد در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر داشته باشد، این نمایشگاه و نمایشگاه های اینچنینی نقش فعالی در روند صعودی تولیدات کشاورزی خواهد داشت.

وی در باره استقبال از نهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران گفت: به نظر من استقبال از این نمایشگاه که از منظر عمومی و چه نخبگان و فعالان بخش کشاورزی خوب و مثبت بوده است و ما باید از ظرفیت های اینچنینی استفاده مطلوبی داشته باشیم.

سیدمجتبی خیام‌نکویی گفت: در این نمایشگاه شاهد هستیم که بخشی از نهاده های کود و سم  توسط نمایندگان شرکت های خارجی بوده که این نهاده ها توسط آنها واردات انجام شده حضور داشته و آن چه که برای ما مهم و امیدوار کننده است شرکت هایی هستند که در عین اینکه واردات داشتند، دست به تولید کود و سم در  داخل کشور زده اند که این موضوع برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و وزارت جهاد کشاورزی توانسته و وظیفه خود می داند که  از این شرکت های تولیدکننده حمایت کند.

وی اظهار داشت: با در نظر این که  ویژه گی مهم بخش خصوصی این است که بیش از ۹۰ درصد فعالان و بهره برداران کشاورزی را در برمی گیرد، بر همین اساس بخش خصوصی بر حسب احساس وظیفه در امورات کشاورزی باید ورود کند و به صحنه بیایند تا کمکی باشد برای رونق و پیشرفت هرچه بهتر و بیشتر کشاورزی کشور .

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  درباره اهمیت بخش خصوصی گفت: ما امروز در شرایطی قرار داریم که امنیت غذایی مهمترین مقوله کشور بوده و یکی از رسالت های اصلی بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز بشمار می رود و این رسالت این بر دوش بیش از ۴ میلیون فعال و بهره بردار در بخش مهم کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی چه وارد کننده و چه تولید کننده از این قاعده مستثنی نبود و باید کمک کنند تا کشاورزی داخلی متحول شود.

وی گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  تلاش دارد که اولا آن قسمت از نهاده های کود و سمی که از طریق واردات از خارج صورت میگیرید به لحاظ کیفیت و استاندارد های لازم و مطلوب داخلی همخوانی داشته، رصد و وارد کشور شود و از طرف دیگر شرایط را مهیا و هموار سازیم که شرکت هایی که توانایی تولید در داخل داشته باشند با استفاده از مکانیزمهای سهل الوصولی با در نظر گرفتن استانداردهای لازم ، مجوز  تولید و ورود به بازار کشاورزی را دریافت کنند .

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی ، سیدمجتبی خیام‌نکویی در خاتمه افزود: انشاا.. انتظار آن داریم که در پارک های علم و فناوری در بخش کشاورزی و دهکده های فناوری و نوآوری که توانسته ایم تاکنون ۷ واحد از آنها را راه اندازی کنیم، شاهد استقرار هسته ها و واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان بیشتری در حوزه کود و سم در این مجموعه ها باشیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.