استارتاپ‌های آفریقایی در صدر توجه سرمایه‌گذاران / رشد 1.4 تریلیون دلاری بازار فناوری‌های آب‌وهوایی در قاره سیاه

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز استارتاپ‌های مبتنی بر موضوعات آب‌و‌هوایی در قاره آفریقا بیش از ۸۶۰ میلیون دلار سرمایه، عمدتاً توسط فناوری‌های انرژی پاک جذب کرده‌اند. این موضوع نشان‌‌دهنده رشد ۳.۵ برابری سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته در این قاره است.

البته به نظر می‌رسد این تازه آغاز کار باشد. چراکه طی چند ماه اخیر از سال جاری میلادی نیز سرمایه‌های جدیدی به این حوزه اختصاص داده شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌های فناوری آب و هوا برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت.

همچین، طبق پیش‌بینی Pitchbook تخمین زده می‌شود که بازار فناوری آب و هوا شاهد رشد ترکیبی سالانه 8.8 درصدی در سال‌های آینده خواهد بود که طی پنج سال آینده، ارزش این بازار به حدود 1.4 تریلیون دلار می‌رسد.

سرمایه‌گذاران خطرپذیری که استارتاپ های آب و هوا را انتخاب کردند

به نقل از techcrunch، هفته گذشته گزارش شد که شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آفریقایی یعنی Novastar بیش از 200 میلیون دلار برای سومین صندوق خود، به نام Africa People + Planet Fund جذب سرمایه کرده است و در استارتا‌‌پ‌هایی که راه‌حل‌های فناوری در بخش‌های کشاورزی و آب‌وهوایی را در این قاره توسعه می‌دهند، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین ساتگانا، شرکت فناوری آب‌وهوایی جدیدی که اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد، قصد دارد تا 40 درصد از سرمایه خود را به استارتا‌پ‌هایی در آ‌فریقا که برای سیاره زمین مفید هستند، اختصاص دهد.

دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بر آب‌و‌هوای آفریقا که اخیراً سرمایه خود را افزایش داده‌اند عبارتند از: صندوق 250 میلیون دلاری AfricaGoGreen (AAGF) که دومین بخش از جمع‌آوری کمک‌های مالی خود را در ماه فوریه نهایی کرد و صندوق رشد کارآفرینان انرژی (EEGF) که بیش از 110 میلیون دلار در سال گذشته جذب سرمایه داشت.

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر AAGF پروژه‌های سازگار با آب‌و‌هوا را تامین مالی می‌کند و ارائه‌دهندگان ایده‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی را به‌عنوان بخشی از مجموعه خود در نظر می‌گیرد.

همچنین، صندوق EEGF تحت حمایت شِل، در استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که دسترسی به انرژی پاک و قابل اعتماد را برای خانوارها و مشاغل در قاره افزایش می‌دهند.

Oxfam Novib و Goodwell نیز یک صندوق جدید را برای ارائه سرمایه‌های خطرپذیر به استارتاپ‌ها در این فضا راه‌اندازی کرده‌اند.

افزایش سرمایه‌های جدید نشان می‌دهد که حتی در بحبوحه بحران سرمایه نیز منابع مالی اختصاصی برای بنیان‌گذاران چنین استارتاپ‌هایی وجود خواهد داشت. یعنی ایده‌هایی که می‌توانند راه‌حل‌هایی را برای کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی ارائه دهند.

ضمن اینکه داده‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که شرکت‌های نوآور و خلاقی که در زمینه ارائه فناوری پیشرفته جهت بهبود شرایط آب و هوایی فعالیت می‌کنند، درنهایت برندگان آینده خواهند بود.

وضعیت کلی سرمایه‌گذاری در استارتاپ های آفریقا

براساس گزارش‌های به‌دست آمده به نظر می‌رسد که سال گذشته و سه ماهه اول سال 2023، روزهای خوبی برای استارتاپ‌های آفریقایی رقم خورده است. چراکه بر‌اساس داده‌های شرکت Partech، برای اولین بار، استارتاپ‌های این قاره بیش از یک هزار و 100 سرمایه‌گذار منحصر به فرد را در سال 2022 جذب کردند که به نوبه خود منجر به جمع‌آوری سرمایه بی‌سابقه 6.5 میلیارد دلاری شد.

همچنین براساس گزارش انجمن سرمایه‌گذاری خصوصی آفریقا (AVCA)، در سال گذشته حدود 604 استارتاپ آفریقا مورد توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفتند.

این در حالی بود که رکود جهانی از نظر تأمین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) تقریبا همه قاره‌ها را تحت تأثیر قرار داد اما آفریقا یک استثنا بود. چون آفریقا تنها منطقه‌ای بود که در سال 2022 رشد سه رقمی را در زمینه راه‌اندازی استارتاپ و تامین سرمایه تجربه کرد.

به نظر می‌رسد که قاره آ‌فریقا به لطف جمعیت زیاد و بازار بزرگ و دست‌نخورده‌اش، در سال‌های اخیر به یکی از جذاب‌ترین قطب‌های فناوری برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را ترغیب می‌کند تا پول‌های خود را به استارتاپ‌های آفریقایی تزریق کنند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.