افزایش نرخ سود در نظام بانکی عملیاتی شد/ نرخ سود ۲۵ درصدی در بانک‌های دولتی

از مهمترین تصمیمات بانکی دوره ریاست کلی صالح‌آبادی در بانک مرکزی، افزایش نرخ سود اوراق گواهی سپرده به 23 درصد بود.

افزایش نرخ سود در نظام بانکی عملیاتی شد

مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب 23 درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است. مدت این اوراق حداکثر یک‌ساله است، اما بانک مرکزی به بانک‌ها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسید‌های زیر یک سال نیز منتشر کنند.

این تصمیم زمانی به نظام بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی رسماً از طرح موضوع افزایش نرخ سود در شورای پول و اعتبار خبر داده و تأکید کرده بود: به دنبال تغییر نرخ سود هستیم.

این سیاست مورد دفاع فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز است. او در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که از ابزار نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعداً اعلام می‌کنیم.

ولی بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصدی، برخی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دادند. مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد نرخ سود سپرده در بانک‌های دولتی هم اکنون تا 25 درصد هم افزایش یافته است.

گفتنی است نرخ سود تسهیلات بانکی نیز در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی افزایش یافته و به حدود 24-25 درصد رسیده است! برخی از بانک‌های خصوصی هنگام پرداخت تسهیلات، نرخ سود را به مشتریان 24 درصد اعلام می‌کنند. این نرخ پیش از این 18 درصد بود.

شورای پول و اعتبار هنوز به صورت رسمی مصوبه‌ای درباره تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نداشته است و مشخص نیست بانک‌های دولتی و خصوصی با چه مجوزی نسبت به افزایش این نرخ‌ها اقدام کرده‌اند؟!

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.