اینترنت ماهواره‌ای هم فیلتر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از قطع اینترنت در برخی از مناطق ایران، ایلان ماسک اعلام کرد برای معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران در زمینه اینترنت تلاش می‌کند.

آمریکا هم در جواب به این مساله، از خود چراغ سبز نشان داد و گفت: «این دفتر (OFAC) دارای مجوز طولانی مدتی‌ است که صادرات برخی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات از طریق اینترنت به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت درجه یک مصرف‌کننده و پایانه‌های ماهواره‌ای مصرف کننده خانگی را مجاز کند.»

اگرچه برخی این وعده را با اما و اگرهایی همراه می‌دانند، اما سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که آیا اینترنت استارلینک در ایران قابل استفاده است یا نه و سوال مهم‌تر اینکه آیا ایران می‌تواند این اینترنت را فیلتر کند و مانع استفاده مردم از آن شود؟

استارلینک در ایران قابل دسترس است؟

پاسخ این سوال مثبت است. هدف از راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک این است که همه مردم در همه جای جهان و حتی فضا، به اینترنت دسترسی داشته باشند. پیش از این، در زمان جنگ اوکراین، این اینترنت به رفع اختلالات اینترنتی در اوکراین کمک کرد. همچین همچنین در اوایل سال جاری و پس از آن که یک آتش‌فشان باعث قطع اینترنت در جزایر جنوب اقیانوس آرام شد، استارلینک، ترمینال‌های کاربری خود را به تونگا ارسال کرد.

برای همین باید گفت این اینترنت در ایران هم کاملا قابل استفاده است و تنها محدودیت برای استفاده از آن فعلا تحریم‌های آمریکاست که این کشور هم موافقت ضمنی خود را اعلام کرده است.

مانع و نگرانی دیگر این است که ایران، اینترنت استارلینک را فیلتر کند. اما چنین چیزی ممکن است؟

استارلینک فیلتر می‌شود؟

خبرآنلاین در گزارشی به این سوال جواب داد و نوشت: پاسخ به این سوال بله است، اما این کار از سوی دولت‌ها انجام نمی‌شود. راه از دسترس خارج کردن این ماهواره ها احتمالا همان تهدید روسیه برای حمله موشکی خارج از جو باشد. ولی این اقدام چنان هزینه‌ای به همراه دارد که احتمالا حتی روسیه به دنبال انجامش نخواهد رفت. چون با توقف و از دسترس خارج کردن یک ماهواره ضمن زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی به دارایی یک کشور نیز تعرض می‌شود و در چرحه دسترسی دیگر کشورها هم اختلال ایجاد می‌کند. نکته دیگر تعداد زیاد این ماهواره هاست که برای نابودی این چرخه به طور کامل ، خارج کردن همه این ماهواره ها از مدار است. کاری پر هزینه و البته با تبعات بالا. معمولا دولت‌ها به دلیل هزینه های گزاف مالی و دیپلماتیک تن به این مسئله نمی‌دهند.

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا می‌توان روی این اینترنت، پارازیت انداخت؟ پاسخ به کمی اغماض خیر است. این کار شدنی است اما ایجاد اختلال و پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای روی سلامت عمومی جامعه تاثیر منفی زیادی دارد و ریسک انجامش بسیار بالاست . با این شرایط، ایجاد اختلال و فیلترینگ بر روی این سیستم تقریبا نشدنی است.

مشکل استفاده از این اینترنت چیست؟

یکی مساله تحریم‌ها مطرح است و دیگر اینکه پیش از این ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده بود که بدون مجوز دولت‌ها به کشوری اینترنت ماهواره‌ای نمی‌دهد و سال گذشته مقامات دولت اعلام کرده بودند استارلینک باید شرایط و مقررات ایران را بپذیرد. مشکل دیگر هم هزینه بالای استفاده از این اینترنت است. خرید تجهیزات این ماهواره حدود ۵۰۰ دلار هزینه دارد و گیا شارژ ماهانه آن هم ۱۰۰ دلار است!

البته برخی دیگر هم می‌‌گویند که دسترسی به تجهیزات این اینترنت مقدور نیست. اما خبرآنلاین در گزارش خود اعلام کرده «ازآنجایی‌که تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای خیلی تجهیزات بزرگی نیست احتمالا در قالب کالای قاچاق ، به ایران می‌رسد. مثل همه کالا‌های قاچاق قبلی از ویدئو تا واکسن خارجی. شاید در ابتدا مانند هر دستگاه دیگری دسترسی و تعداد آن محدود باشد، اما تجربه تهیه دستگاه‌های ماهواره نشان می‌دهد پس از مدتی دسترسی به تجهیزات مورد نیاز سخت نخواهد بود.»

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.