بازگشت دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی/ افزایش نرخ صرافی ملی/ قیمت دلار، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۱,۱۷ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، بر خلاف روز گذشته روند کاهشی دارد و به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته است. روز گذشته پاسخ مشروط ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و عدم واکنش صریح طرف اروپایی به این پاسخ، ابهامات بازار را نسبت به آینده افزایش داد. در نتیجه بازارهای مالی از جمله ارز دیروز افزایشی شدند. اما به تدریج انتشار برخی واکنش‌های مثبت در مورد حل شدن بخشی زیادی از اختلافات و اخباری در مورد تضمین‌های آمریکا امیدواری‌ها را در مورد آینده برجام افزایش داد. دلار در لحظه تنظیم این گزارش روند کاهشی دارد و به حدود ۲۹,۷۰۰ تومان رسیده است. معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز روند کاهشی دارد. در حالی که دیروز هر دو افزایشی بودند و دلار نقدی به ۳۰,۳۷۰ تومان نیز رسید.

دلار توافقی نیز امروز در کانال ۲۸ هزار تومان روند افزایشی دارد و به ۲۸,۵۹۰ تومان رسیده است. قیمت دلار هرات هم کاهشی است و به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته.

امروز هم مانند برخی روزهای گذشته، دلار صرافی ملی بر خلاف روند بازار افزایشی بود. برخی این موضوع را تعمدی و در راستای تلاش دولت برای نزدیک کردن این دو نرخ می‌دانند.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۲۸۵ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ کاهش به ۲۷۹۲۳ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

بامداد سه‌شنبه ایران پاسخ خود را به مذاکرات برجام برای اتحادیه اروپا ارسال کرد. اتحادیه اروپا نیز ساعاتی بعد تایید کرد که پاسخ ایران را دریافت کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به تجارت‌نیوز گفت: طرف غربی دو ایده‌ای که طرف ایرانی داشته را پذیرفته که شامل پذیرش دو اصل مهم است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهادات ایران به طرف اروپایی گفت: ‌طرف‌های غربی اصل راستی آزمایی و ارائه تضمین به عنوان یک ایده از سوی ایران را پذیرفته‌اند.

واکنش‌های مثبت به تحولات برجامی

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است (چند ثانیه).

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود اعلام کرد که مسائل عمده مربوط به احیای برجام حل شده است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که شبکه تلویزیونی بلومبرگ روز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات اروپایی آگاه به مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح بروکسل برای اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام را «سازنده» می‌داند (مهر).

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری گفت: پیشرفت‌های جدی در مذاکرات وین را شاهد بودیم، بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شد.

بگیر بگیر در بازار ارز

روز گذشته یک اتفاق مهم نیز در بازار ارز رخ داد.

اقتصادنیوز نوشت: مهمترین خبر بازار بگیر بگیرهای عصر سه‌شنبه بود. گفته می‌شود نیروی انتظامی عصر سه‌شنبه معامله‌گران را از بازار جمع کرده است.

معامله‌گران مدعی بودند گستره برخورد انتظامی دیروز در مقایسه با دفعات قبل بیشتر بود. دلیل برخورد انتظامی هم روشن نبود خصوصا که در بازار نسبت به قبل برگشت غیرطبیعی قیمتی اتفاق نیفتاده است.

سوءظن به واسطه‌گران ارزی

برخی معامله‌گران تصور می‌کردند آن چیزی که موجب برخورد شده است. سوءظن حاکمیت به واسطه‌گران ارزی است. از نگاه آن‌ها حاکمیت واسطه‌گران را دلال می‌داند و عامل اختلال ارز.

اما آن‌ها خودشان را گروهی می‌دانند که به نقدشوندگی و تعمیق بازار کمک می‌کنند. معامله‌گران می‌گویند اگر همین دیدگاه دلال هم درست باشد در حال حاضر مهمترین ماشین تولید دلال ارزی، اختصاص سهمیه ارز به هر کد ملی است که موجب شده هر آدم عادی هم معامله‌گر شود.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.