تاثیر آزادسازی منابع بلوکه شده بر اقتصاد ایران / با ۷میلیارد دلار چه می‌توان کرد؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز، در ماه‌های اخیر چندین بار خبرهایی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر منتشر شده است. روز گذشته نیز زمزمه‌هایی از آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی به ‌گوش می‌رسید.

طبق این اخبار، در هفته‌های اخیر و با وساطت یکی از کشورهای منطقه، مذاکرات فشرده‌ای پیرامون آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در شرف آزادسازی است. با این حال مقامات آمریکایی در واکنش به این خبر، ادعای آزادسازی منابع را رد کردند.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی نتایج آزادسازی احتمالی منابع ارزی بلوکه شده ایران پرداخت.

شرکت در پذیره‌نویسی «صندوق تضمین اصل سرمایه مفید»

شرکت در پذیره‌نویسی «صندوق تضمین اصل سرمایه مفید»

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

مطالعه بیشتر:

تبخیر منابع ارزی با سقوط قیمت یورو / بی تدبیری دولت‌ها و بانک مرکزی ادامه دارد

آزادسازی منابع چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

مولوی در ابتدا وضعیت کنونی اقتصاد ایران را بررسی کرد و گفت: در یک سال گذشته، عدم‌النفع یک میلیون بشکه نفت ایران معادل ۱,۱۰۰دلار بوده است. از طرف دیگر در حال حاضر کسب و کارهای مجازی در هر ساعت یک میلیون و ۵۰۰هزار دلار ضربه می‌خورند. به علاوه خلق نقدینگی در اقتصاد ایران در هر ثانیه به ۴۵ تا ۵۰میلیون تومان رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اینگونه نیست که این منابع تاثیری نداشته باشند و حتما توان دولت در خصوص برآورده کردن تقاضای ارز را افرایش می‌دهد. اما در اقتصادی که هر ثانیه چنین ضربه‌هایی می‌خورد، با منابع بلوکه شده هفت میلیارد دلاری چه می‌توان کرد؟

این کارشناس اقتصادر در ادامه تصریح کرد: همچنین نوع آزادسازی این دلارهای بلوکه شده نیز اهمیت دارد. آیا ایران می‌تواند با این منابع به طور مستقیم چیزی بخرد یا مجبور است از آن کشور در حوزه کشاورزی و دارویی استفاده کند؟

دلارهای آزاد شده چگونه مصرف شوند؟

مولوی در پاسخ به این سوال که با فرض آزادسازی کل منابع بلوکه شده، اولویت‌های دولت برای استفاده از این منابع باید چگونه باشد، گفت: مشخص نیست که کل منابع ارزی بلوکه شده چه میزان است که بتوان برای آن تصمیم‌گیری کرد. اما این مبلغ هر چقدر هم باشد، یک ریال از آن هم نباید در عوامل جاری مصرف شود و همه آن باید در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.