تلاش جهانی برای بهبود پرداخت‌های برون مرزی / سوئیفت جدید در راه است؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) که اغلب به عنوان بانک مرکزی بانک‌های مرکزی جهان شناخته می‌شود، به تازگی مطالعه آزمایشی خود درباره کاربرد رمزارزهای ملی در پرداخت‌های برون‌مرزی را به اتمام رسانده است. این نهاد بین‌المللی فعالیت خود را از سال 1930 آغاز کرده و در حال حاضر، 59 بانک مرکزی عضو آن هستند.

مطالعات آزمایشی BIS

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، فاز آزمایشی مطالعات کاربردهای رمزارز ملی (CBDC) برای پرداخت‌های بین مرزی را با همکاری بانک‌های مرکزی کشورهای نروژ، سوئد و اسرائیل با موفقیت به اتمام رسانده است. نام پروژه فاز آزمایشی Icebreaker است و هدف اصلی آن بررسی امکان‌‌سنجی فنی انتقالات برون‌‌مرزی با استفاده از رمزارزهای ملی متفاوت است.

یکی دیگر از اهداف این فاز آزمایشی، بررسی گزینه‌های فنی و سیاست‌گذاری و بده‌بستان‌های (Trade-off) در حوزه رمزارزهای ملی است.

نتایج این مطالعه در گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی که این هفته منتشر شده، تشریح شده است. طبق اعلام این نهاد بین‌المللی، تصمیم انجام این مطالعه پس از درخواست کشورهای گروه 20 برای بهبود پرداخت‌های برون‌مرزی، گرفته شده است.

با مدل قطب و اقمار (Hub-and-spoke) به کار رفته در پروژه Icebreaker، رمزارزهای ملی می‌توانند بدون جدا شدن از سیستم خود، در پرداخت‌های برون‌مرزی مورد استفاده قرار بگیرند. انتقالات خارجی به دو بخش انتقالات داخلی تبدیل خواهند شد و این انتقال توسط یک ارز خارجی در دو طرف تسهیل خواهد شد. 

هماهنگی رمزارزهای ملی با یکدیگر

بر اساس اطلاعات گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، بانک‌های مرکزی استقلال کاملی برای طراحی رمزارزهای ملی مورد نظر خود را دارند اما به قابلیت فعالیت رمزارز ملی خود با دیگر رمزارزهای ملی برای پرداخت‌های برون‌مرزی نیز باید توجه داشته باشند.

بر اساس این مطالعه آزمایشی، انجام پرداخت‌های برون‌مرزی به کمک رمزارزهای ملی می‌تواند در کسری از ثانیه انجام شود. این روش انتقال نسبت به سیستم فعلی سوئیفت که چندین روز برای تسویه معاملات زمان نیاز دارد، بسیار سریع و کاربردی خواهد بود.

همچنین، سیستم جدید برای رمزارزهای ملی، هزینه‌ها و ریسک‌های طرفین معامله را کاهش خواهد داد. شایان ذکر است که لازمه برقرار شدن چنین مزیت‌هایی، فعالیت 24 ساعته و همه روزه سیستم ارزهای دیجیتال خرد بانک مرکزی است.

بر اساس اعلام مدیر ثبات مالی بانک مرکزی نروژ، این مطالعه در راستای تلاش جهانی برای تسهیل پرداخت‌های برون‌مرزی است. همچنین وی به این مورد اشاره کرده است که چنین مطالعه‌ای به کشور نروژ برای پیشبرد پروژه رمزارز ملی خود، کمک شایانی نموده است. قائم‌مقام رئیس بانک مرکزی سوئد نیز رضایت خود از این مطالعه را ابراز کرده است و به اهمیت آن در تسهیل پرداخت‌های برون مرزی و منفعت کاربران اشاره کرده است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.