تورم، مبلغ تراکنش‌های بانکی را افزایش داد/ هر تراکنش چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، بانک مرکزی مثل ماه‌های گذشته گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونيکی پرداخت کارتی (شاپرک) مروبط به اسفند ماه سال 1401 را منتشر کرد. بررسی گزارش تراکنش‌های شاپرک از آن جهت اهمیت دارد که در دنیای امروز، تراکنش‌های بانکی از طریق ابزارهای پرداخت، جای اسکناس را گرفته و بخش اعظم مراودات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس رخ می‌دهد.

همچنین تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل بوده و به همین دلیل، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در سال 1401
تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در سال 1401

جهش تعداد تراکنش‌های شاپرک در اسفند ماه

بر اساس گزارشی که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده است، مجموع کل تراکنش‌های شاپرک در آخرین ماه سال 1401 معادل چهار میلیارد و 239 میلیون تراکنش بوده که بیش از یک میلیون تراکنش از این میزان، تنها مربوط به استان تهران است.

تعداد تراکنش‌های شاپرک مثل سال‌های گذشته با در اسفند ماه و با نزدیک‌شدن به نوروز، نسبت به ماه‌های دیگر سال افزایش قابل توجهی یافت. همچنین تعداد تراکنش‌ها در اسفند سال 1401 نسبت به اسفند سال 1400 افزایشی 17 درصدی را رقم زد.

به این ترتیب، مجموع کل تراکنش‌های شاپرک در سال 1401 با افزایش 15 درصدی نسبت به سال 1400 مواجه شد که این رشد می‌تواند نشان از افزایش میزان نفوذ این تراکنش‌ها در جامعه باشد.

افزایش 30 درصدی مبلغ تراکنش‌های شاپرک

از سویی دیگر، با افزایش تعداد تراکنش‌ها، مجموع مبالغ تراکنش‌‌های شاپرک نیز در اسفند ماه سال نسبت به دیگر ماه‌های سال افزایش چشمگیری داشت و به 1,168 هزار میلیارد تومان رسید؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته خود، بیش از 57 درصد افزایش را ثبت کرده است.

همچنین در سال 1401 در مجموع 9,265 هزار میلیارد تومان از طریق شاپرک مبادله شد که این رقم نسبت به سال 1400 افزایشی 30 درصدی را تجربه کرده است.

هر تراکنش چقدر آب خورد؟

یکی دیگر نکات قابل توجه گزارش بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک رشد میانگین مبلغ هر تراکنش همگام با افزایش تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست. به طوری که در اسفند ماه سال گذشته، مبلغ هر تراکنش شاپرک به طور میانگین به 276 هزار تومان رسید که بالاترین میزان در سال 1400 بود.

این در حالی است که میانگین مبلغ هر تراکنش در فروردین ماه این سال معادل 170 هزار تومان بود. به عبارت دیگر، می‌توان چنین متصور شد که در ابتدای سال، هر فرد برای یک بار خرید کردن 170 هزار تومان پرداخت می‌کرده اما این رقم در پایان سال به 276 هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را به واسطه رشد قیمت‌ها و تورم شدید در اقتصاد ایران دانست.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.