توصیه‌های تغذیه‌ای برای «روزه دارانِ دیابتی»

کرمانشاه/ یک متخصص تغذیه به تشریح نکات ضروری تغذیه بیماران دیابتی برای روزه داری در ماه مبارک رمضان پرداخت.

فرشاد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری دیابت به دو دسته دیابت نوع یک و دو تقسیم می شود، گفت: در همین راستا تجویزها و نکات تغذیه ای برای مبتلایان این دو دسته متفاوت است.

وی افزود: در دسته اول که مبتلایان به دیابت نوع یک قرار دارند، برای روزه داری حتماً باید با پزشک معالج مشورت و از روزه داری خودسرانه اجتناب شود.

رشیدی گفت: تحقیقات نشان داده که روزه داری برای این نوع بیماران مفید است و نیاز به انسولین را در آنها کاهش می دهد، اما در این زمینه باید مطالعات بیشتری صورت گیرد، بنابراین توصیه این است که این بیماران حتماً قبل از روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

این کارشناس تغذیه مشورت با پزشک را برای مبتلایان دیابت نوع دو هم مفید دانست و افزود: هرچند که روزه‌داری برای این بیماران بسیار مفید بوده، چرا که موجب کاهش وزن آنها می شود ولی با این حال این بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند.

رشیدی گفت: دیابت نوع دو، عمدتاً به دلیل افزایش وزن ایجاد می شود، بنابراین هر اقدامی از جمله روزه داری که به کاهش وزن منجر شود برای این بیماران مفید است.

وی در خصوص تغذیه این بیماران در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان نیز گفت: چنانچه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو قصد روزه داری دارند باید نکات تغذیه ای را به خوبی رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند، از جمله این نکات این است که به طور جد از مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، زولبیا و بامیه خودداری کنند.

رشیدی گفت: این افراد می‌توانند موقع افطار از خرما، عسل و شیر استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف بسیار میوه و سبزیجات گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، باید حداقل سه تا چهار واحد میوه در طول فاصله افطار تا سحر مصرف کنند و مصرف سبزیجات هم بسیار برای آنان توصیه می شود.

وی افزود: مصرف میوه و سبزیجات باید در فاصله بین افطار تا سحری به تدریج صورت گرفته و یک‌جا خوری انجام نشود.

وی با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز گفت: یکی از خوراکی های مرسوم ایام نوروز، انواع آجیل است که مصرف این مواد برای بیماران دیابتی مفید است.

رشیدی گفت: مصرف انواع مغزها مانند بادام، گردو، پسته و … برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود، اما مصرف این خوراکی هم باید به صورت تدریجی در فاصله افطار تا سحر صورت گیرد.

وی همچنین بر افزایش وعده های غذایی در فاصله افطار تا سحر تاکید کرد و افزود: بهتر است این دسته از بیماران وعده های غذایی خود را کم حجم و در دفعات زیاد مصرف کنند.

رشیدی مصرف غذاهای سرخ شده و چرب را برای بیماران دیابتی مضر دانست و افزود: این بیماران باید از غذاهای آب‌پز استفاده کنند.

وی بر گنجاندن گوشت در برنامه غذایی این بیماران تاکید کرد و افزود: ترجیحاً استفاده از گوشت سفید برای این بیماران توصیه می شود.

وی با تاکید بر لزوم مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، نان و ماکارونی گفت: استفاده از این مواد موجب افزایش تدریجی قند خون و به تبع کاهش تدریجی آن می شود و همین امر موجب می شود بیماران دیابتی دیرتر دچار احساس ضعف و گرسنگی کنند.

وی با تاکید بر لزوم سنجش مداوم قند خون در طول مدت روزه داری، گفت: چنانچه قند خون به میزان محسوس کاهش یابد و شرایط خطرناک شود، این افراد باید روزه خود را به ناچار بشکنند و در این شرایط بهتر است خوراکی شیرینی مانند خرما را همراه داشته باشند.

رشیدی گفت: توصیه می شود این بیماران در طول روزه داری فعالیت بدنی زیاد نداشته باشند تا دچار افت قند خون نشوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.