جریمه ماهانه ۲.۵ درصدی در انتظار مالکان خانه های خالی / مالیات کارت به کارت هم از پزشکان دریافت می‌شود


به گزارش اقتصادآنلاین؛‌ داوود منظور، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری  با بیان اینکه رویکردهایی که ما در یک سال گذشته داشتیم، عمدتا رویکرد داده‌محوری در مالیات ستانی بوده است،‌افزو: مبارزه با فرارهای مالیاتی، ارائه خدمات الکترونیکی و حرکت به سمت مالیات الکترونیکی و هوشمندسازی مالیات از دیگر رویکردهای سازمان امور مالیاتی در این مدت بوده است.

تلاش ما این است که مراجعه ادارات را به حداقل برسانیم و مردم بتوانند خدمات مالیاتی خود را از راه دور دریافت کنند و همه اطلاعات مالیاتی خود را بر روی گوشی، لپ‌تاپ و… نگهداری کنند.

جرایم مالیاتی در انتظار این بانک‌ها

تعهدات مربوط به قانون حمایت از تولید مسکن یکی از مواردی است که ما پیگیری خواهیم کرد و نتایج را در پایان دوره گزارش دهیم.

مواد ١۶ و ١٧ حمایت از تولید رقابت‌پذیری مورد دیگری است که پیگیری خواهیم کرد. ما مکلف شدیم اگر بانک‌ها سهام مازاد در اختیار داشته باشند، نسبت به این نوع رفتار بانک‌ها جرایم و مالیات‌هایی را تعیین و وصول کنیم.

از سال ٩۵ به بعد ما هر ساله مالیات بر دارایی‌های مازاد بانک‌ها را محاسبه و به آن‌ها اعلام خواهیم کرد. نظام مالیاتی به عنوان پلیس اقتصاد عمل کرده و به حسن رفتار فعالان اقتصادی نظارت می‌کند. ما این تکالیف را در رسیدگی‌های خود لحاظ می‌کنیم.

اگر مالیات خانه خالی خود را ندهید، دو و نیم درصد مبلغ مالیات جریمه خواهید شد

چند سالی بود که مالیات بر خانه‌های خالی در بودجه تکرار می‌شد ولی عملکردی نداشت. ما سال گذشته برای اولین بار ورود کرده و اطلاعات مربوط را جمع‌آوری کردیم.

ما در بحث مالیات‌گیری قدم اولمان شناسایی و تشخیص است. در سال گذشته شناسایی انجام شد. مثلا در موضوع خانه‌های خالی، تا پایان تیر ماه می‌بایست اطلاعات را از وزارت راه دریافت و مالیات را محاسبه و اطلاع‌رسانی می‌کردیم که این کار انجام شد.

بخشی از اطلاع‌رسانی در قالب سامانه‌ای بود که در سازمان مالیاتی، اطلاع‌رسانی کردیم و بخش دیگر پیامک‌های متعدد به ذی‌نفعان بود و در آخرین مرحله از طریق ارسال نامه‌های مکتوب این موارد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ابلاغ اصلی همان است که در سامانه قرار گرفته و موارد بعدی تنها اطلاع‌رسانی است. تاکنون ١٠٠هزار نفر از ۵٢٠هزار مورد اعتراض کردند. ما این اعتراضات را به وزارت راه و شهرسازی منعکس کردیم. آنها کنترل کرده و نتیجه را به ما اعلام خواهند کرد.

تعداد زیادی از مؤدیان هنوز به سامانه مراجعه نکرده و به احتمال زیاد هنوز نسبت به مالیاتی که برای آنها تعیین شده، اطلاع ندارند. 

در خواست ما این است که  مؤدیان اعتراض خود را ثبت کنند و در غیر اینصورت در زمان مقرر یعنی پایان مرداد مالیات خود را پرداخت کنند و اگر کسی تخلف کند ماهانه مشمول ۲.۵ درصد جریمه خواهد شد و در زمان نقل و انتقال ملک باید اصل به علاوه جریمه را پرداخت کند.

در مورد خانه‌های لوکس هم همین مسیر در حال پیگری است. تعداد واحدهایی که ما سال گذشته شناسایی کردیم، پایین بود؛ چرا که شهرداری‌ها اطلاعات کافی ندادند و امیدواریم امسال اطلاعات را دقیق‌تر دریافت کنیم. الان در سال ١۴٠١ هم مشغول هستیم که اطلاعات را جمع‌آوری کنیم و تا پایان سال فرصت دهیم.

تا دیروز ١۵٠میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس پرداخت شد

در مورد خودروهای لوکس تا دیروز ١۵٠میلیارد تومان مالیات پرداخت شده و مطمئن هستیم مردم با احترام به قانون برخورد خواهند کرد.

آستانه‌های ملاک لوکس بودن در سال جاری افزایش یافته و قانونگذار آستانه‌ها را بالا برده است.

برای ما تفاوتی ندارد مالک چه کسی است. هرکسی مالک خانه خالی است باید مالیات دهد. ممکن است بانک‌ها هم مالک خانه خالی باشند. هرکسی که خانه خالی دارد باید مالیات دهد.

نشست خبری منظور

خانه‌های چند مالکه خانه خالی محسوب می‌شود؟ 

خانه‌ای که برای مدت معینی در طول سال بلااستفاده باشد، خانه خالی شناسایی می‌شود و ملاک شناسایی سامانه اسکان و املاک است. فارغ از اینکه چند مالک داشته باشیم، هر واحدی که به عنوان خانه خالی شناسایی شود، مشمول مالیات خواهد شد.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده، باید به موقع انجام شود

نظام مالیاتی مجموعه بسیار گسترده‌ای است و به صورت مویرگی در کشور ارائه خدمت می‌کند. ما باید پاسخگوی مردم باشیم و گلایه‌ها هم کم نیست. ما تلاش کردیم که مشکلات مردم را دسته‌بندی کنیم و به سمت مشکلات جدی‌تر برویم و براساس اصل اهمیت مشکلات را مرحله به مرحله حل کنیم.

موضوع استرداد مالیات ارزش افزوده، یکی از مسائل است که باید در زمان خود به موقع انجام شود. این موضوع کمی دور از چشمها باقی مانده بود. ما این را به عنوان بخشنامه صادر و همکاران را مکلف کردیم که در زمان‌بندی مشخصی پاسخگوی درخواست استرداد مالیات ارزش افزوده باشند. عمدتا برای صادرکنندگان. در سال ٩٩، حدود ٣.٣همت استرداد انجام شد. اما چهار ماهه امسال ٣همت استرداد داشتیم.

مالیات کارت به کارت هم از پزشکان دریافت می‌شود 

پزشکان مکلف هستند که آنگونه که در قانون بودجه تاکید شده به دستگاه پوز مجهز شوند و از آن استفاده کنند. اینکه پزشکی بگوید دستگاه خراب است توجیه ندارد. تمام موارد شناسایی می‌شود و کارت به کارت‌ها هم رصد می‌شود. 

مالیات پزشکان براساس کارت به کارت دریافت می‌شود. اگر پزشکی درخواست کارت به کارت کرد، شماره کارت را گزارش کنید تا به آن حساب مانند دستگاه پوز برخورد شود و مالیات دریافت کنیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.