جزئیات صدور و نقد کردن چک دیجیتال

مهران محرمیان درخصوص چک دیجیتال گفت: کلیه فرآیندهایی که برای چک‌‌های کاغذی تاکنون وجود داشته است، به لحاظ قانونی برای چک دیجیتال نیز وجود دارد؛ با این تفاوت که عمده فرآیندها به‌دلیل حذف فیزیک چک، عملا به‌صورت دیجیتال و غیرحضوری قابل انجام است. او افزود: براین اساس مهم‌ترین درگاه‌های بانکی مانند موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک می‌‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به حضور در شعبه وجود ندارد و تمام مراحل به‌صورت غیرحضوری قابلیت اجرا دارد. محرمیان درباره نحوه تقاضای دسته چک یادآور شد: به‌طور کلی هر بانکی که به این سامانه متصل شود، مشتریان آن بانک می‌‌توانند از طریق موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک تقاضای دریافت دسته چک دیجیتال کنند.

جزئیات صدور و نقد کردن چک دیجیتال

طبیعتا پیش از درخواست چک دیجیتال باید مشتری نزد بانک حساب جاری داشته باشد و در صورت وجود حساب جاری دسته چک به راحتی و به‌صورت غیرحضوری قابلیت صدور دارد. به گفته محرمیان بانک‌‌های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده‌‌اند و در آینده نزدیک نیز سایر بانک‌‌ها این امکان را عملیاتی خواهند کرد.مقام مسوول بانک مرکزی با بیان اینکه در مرحله فعلی تمرکز بر چک‌‌های معمولی و مشتریان حقیقی است، تصریح کرد: در مرحله فعلی چک‌‌های معمولی به این صورت امکان صدور دارد و در مراحل بعدی این اتفاق برای سایر چک‌‌های موردی و تضمین نیز محقق می‌‌شود.

لازم به توضیح است در مرحله فعلی امکانات چک دیجیتال برای اشخاص حقیقی در دسترس است و در آینده برای اشخاص حقوقی، نیز این مهم عملیاتی می‌‌شود و در مراحل بعدتر نیز چک موردی و تضمین‌شده نیز به این موارد اضافه خواهند شد. او افزود: مهم ترین نکته‌‌ای که باید در حال حاضر پیاده‌سازی شود، مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی است و گمان می‌‌کنم استقبال خوبی از چک الکترونیکی در بازار به عمل آید و در صورتی که مشکل فنی پیش نیاید و با بازخوردهایی که دریافت می‌‌کنیم، حدود یک ماه آینده این امکان برای اشخاص حقوقی نیز محقق می‌‌شود.

محرمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز را روی چک‌‌های معمولی قرار دادیم؛ آن هم به این دلیل که بیشترین تعداد چک‌‌ها مرتبط با چک‌‌های معمولی است و نسبت به چک‌‌های موردی و تضمین‌شده کاربرد بیشتری دارند و در نتیجه پس از آنکه فازهایی که به آنها اشاره شد با موفقیت انجام شد، برنامه‌‌ریزی‌‌های لازم برای چک‌‌های موردی و تضمین شده نیز انجام می‌‌شود.

او با بیان اینکه نیازی به حضور گیرنده چک در فضای دیجیتال نیست، تاکید کرد: برای عملیاتی کردن این سامانه یکی از انتخاب‌‌ها این بود که فرد چک دیجیتال را در وجه کسی صادر کند که او نیز در این فضا حضور داشته و دارای چک دیجیتال باشد. ازآنجاکه این امر استفاده از چک دیجیتال را بسیار محدود می‌‌کرد، در نهایت تصمیم بر آن شد چک دیجیتال زمانی که صادر می‌‌شود، مابقی فرآیند می‌‌تواند مانند یک چک فیزیکی طی شود. به این معنا نیازی نیست که گیرنده حتما در فضای دیجیتال، مجازی یا همان موبایل‌بانک و همراه‌بانک حضور داشته باشد، بلکه می‌تواند به‌صورت کاملا سنتی به شعبه مراجعه کند و مابقی امور را پیش ببرد. معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی در پایان افزود: به این ترتیب ارتباطی میان افرادی که با فضای مجازی کاملا آشنایی دارند و از سمت دیگر افرادی که با این فضا آشنایی ندارند می‌‌تواند شکل گیرد و کافی است شماره چک تحویل ذی‌نفع داده شود و آن فرد به صورت سنتی یا از طریق هرکدام از درگاه‌ها سرویس مورد نیاز خود را دریافت کند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.