خانواده‌ام معتقد بودند موفقیت من در گرو علاقه‌ام خواهد بود

رتبه 1کنکور تجربی

به گزارش فاطمه مکتبی خبرنگار اقتصاد جوان چهارشنبه هفته گذشته اسامی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد. در لیست اعلام اسامی نفرات برتر کنکور نام پرهام مصطفوی و آرمین امامی در گروه علوم تجربی، علیرضا کرمی در گروه زبان‌های خارجی و مبینا طلایی‌پور در گروه هنر از اصفهان چشم نوازی می‌کرد.

زمان مطالعه در طول دوران آمادگی برای کنکور ۱۴۰۲، نسبت مطالعه تستی و تشریحی دروس، ارتباط با فضای مجازی و انجام تفریحات در طول این مدت، چگونگی اطلاع از رتبه یک شدن و واکنش‌های خانواده در رابطه با لحظه اعلام نفرات برتر همچنین نقش مادرش در این موفقیت، محورهای گفت‌وگو با پرهام مصطفوی بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با پرهام مصطفوی، رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۲ است.

سلام برای سوال آغازین، اصالتاً به کدام نقطه از ایران اسلامی تعلق داری و در کدام مدرسه تحصیل کرده‌ای؟

پرهام مصطفوی: پدرم اهل فارس و مادرم اهل اصفهان هستند؛ در مدرسه سمپاد شعبه شهید اژه‌ای اصفهان تحصیل کرده‌ام.

نقش خانواده در موفقیت پرهام مصطفوی چگونه بود و آیا مانند خیلی از داوطلبانی که در رشته علوم تجربی شرکت می‌کنند از قبل تفکر پزشک شدن داشتی؟

تشویق خانواده مؤثر بود، اما به‌نظرم علاقه به رشته تجربی بیشترین سهم را در موفقیتم داشت. از سنین پایین تصمیم گرفتم که در رشته تجربی تحصیل کنم و پزشک شوم. خانواده‌ام همیشه همراهم بوده‌اند و معتقد بودند موفقیت من در گرو علاقه‌ام خواهد بود.

آقای مصطفوی شما به عنوان پدر پرهام آیا نگاه دکتر شدن به فرزند خود داشتید؟

تفکر دکتر شدن پرهام در ذهن من و همسرم نبود. از سال هفتم پسرم براساس تصمیمات خود، تحصیل را ادامه داد اما گاهی در دوراهی‌هایی که برایش ایجاد می‌شد، با مشاوره دادن راه صحیح را به وی نشان می‌دادیم. پرهام در مقاطع هشتم و نهم راه خود را پیدا کرد و به دلیل علاقه در رشته تجربی اهداف خود را دنبال کرد.

رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۲روزانه چه میزان مطالعه داشته است؟

با توجه به دو مرحله‌ای شدن کنکور ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی پیش از کنکور دی‌ماه روزانه هشت ساعت برای کنکور مطالعه می‌کردم که بعد از آن تشریحی خواندن را شروع کردم و تا پایان سال آن را در کنار مطالعات کافی برای کنکور ادامه دادم. بعد از کنکور دی‌ماه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول روز مطالعه می‌کردم.

در یک سال اخیر فعالیت شما در فضای مجازی چگونه بود؟

ارتباط با فضای مجازی را قطع نکردم، اما فعالیتم محدود بود. در فضای مجازی بخش‌هایی را دنبال می‌کردم که مربوط به کنکور و درس بود البته در کنار آن با خانواده و دوستان برای تجدید روحیه صحبت کوتاهی داشتم.

اوقات فراغت رتبه یک کنکور تجربی در طول یک سال اخیر چگونه سپری می‌شد؟

پرهام بیشتر اوقات را در خانه می‌گذراند و اتاقی که دارای محیطی آرام و امکاناتی برای مطالعه مناسب نیاز داشت، فراهم کردیم. سعی کردیم محیطی خارج از تنش را برای وی ایجاد کنیم و رفت‌وآمدها را تا حد امکان کاهش دادیم. گاهی اوقات خسته می‌شد چند دقیقه‌ای بازی می‌کرد و دوباره به ادامه مطالعاتش می‌پرداخت.

خیلی از رتبه برترهای کنکور می‌گویند در کلاس کنکور حضور نیافته‌اند و مشاوری نیز نداشته‌اند؛ این داستان برای پرهام مصطفوی چگونه بوده است؟

کلاس‌های کنکور می‌تواند مفید باشد، اما باید به صورت محدود در آن‌ها شرکت کرد. من به صورت محدود در کلاس‌های کنکور شرکت می‌کردم؛کلاس‌های کنکور در صورتی مفید واقع می‌شود که از منابعی در چارچوب کنکور استفاده کنند و به دور از حواشی روی افزایش سطح علمی داوطلبان تمرکز کنند.

چگونه متوجه خبر رتبه یک کنکور تجربی شدن خودت شدی؟

تازه از خواب بیدار شدم که یکی از آشنایان تماس گرفت و رتبه یک را تبریک گفت سپس با پیگیری از صحت خبر اطمینان حاصل کردم که خیلی خوشحال شدم. همراه با مادرم در خانه بودم هر دویمان شوکه شده بودیم. تلفن را برداشتم و با پدرم تماس گرفتم؛ وی با شنیدن این خبر خیلی خوش‌حال شد و حس افتخار در صدایش مشخص بود.

زمانی که رتبه یک شدن فرزند خود را شنیدید چه حسی داشتید؟

درحال چک کردن اخبار تلویزیون بودم که متوجه شدم سازمان سنجش در حال اعلام رتبه‌های برتر است؛ گوشی را برداشتم که با پرهام تماس بگیریم همان موقع پرهام تماس گرفت و درحال گریه بود. با شنیدن خبر رتبه یک شدنش من نیز شوکه شدم تا حدی که نمی‌توانستم راه بروم و صحبت کنم. فوراً مرخصی گرفتم و به سمت خانه راهی شدم تا در شادی خانواده شرکت کنم.

نقش مادر رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۲در موفقیت پرهام چه میزان بوده است؟

در طول سال پدرم بیشتر سرکار بود و نقش مهم را در خانه مادر ایفا می‌کرد. من تک فرزند هستم و همیشه مادرم در خانه کنار من بود. برای شرکت در آزمون‌ها همراهی می‌کرد و زمان‌هایی که احساس می‌کردم از لحاظ روحی نیاز به صحبت و مشورت دارم حتی از لحاظ تحصیلی کمک و پشتیبان من بود و اگر بخواهم در یک جمله بگویم یکی از عوامل اصلی موفقیت من مادرم بود.

در زمان کنکور بچه‌ها بیشتر نیاز به محبت دارند؟

در زمانی که داوطلبان در خانه حضور دارند از لحاظ عاطفی خیلی نیازمند توجه و محبت مادر هستند. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم فرزندان خود را از لحاظ روحی تأمین کنند زیرا در ایام کنکور تحت فشار مضاعفی هستند و حمایت عاطفی خانواده‌ها خصوصاً مادران نقش عمده‌ای در افزایش اعتماد به‌نفس داوطلبان کنکوری خواهد داشت.

آیا از رتبه برترهای سالیان گذشته و یا آشنایان کسی برای شما الگو بوده است؟

در جمع خانواده پزشک داریم اما رتبه تک رقمی کنکور نه! در سال‌های گذشته صحبت‌های رتبه‌های برتر را دنبال کرده و نظرات آنان را بررسی می‌کردم؛ به نظرم استفاده از تجربیات افرادی که مسیر را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

به‌نظر شما در کدام دانشگاه ادامه تحصیل دهی اهمیت بیشتری دارد یا اینکه کدام رشته را انتخاب کنی؟ رتبه یک کنکور تجربی قصد دارد در چه رشته و کدام دانشگاه ادامه تحصیل دهد؟

رشته اهمیت بیشتری دارد زیرا در ادامه زندگی با ما همراه است پس باید رشته‌ای را باید انتخاب کرد که پیوست علاقه داشته باشد. تمرکز من از همان ابتدا برای رشته‌ای که مدنظر داشتم، بود. من در دانشگاه تهران رشته پزشکی تحصیلاتم را ادامه خواهم داد.

نظر رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۲در رابطه با تغییرات کنکور چیست؟

به نظر من برگزاری کنکور در دو مرحله باید به گونه‌ای مدیریت شود که داوطلبان استرس کمتری متحمل شوند و تأثیرات سوابق تحصیلی نیز همراه با نظارت مؤثر روی امتحانات نهایی و توجه به کیفیت برگزاری می‌تواند مفید واقع شود. به داوطلبان سال آینده توصیه می‌کنم خود را با شرایط انطباق دهند و به‌نحوی مطالعات خود را ادامه دهند که تحت هر شرایطی موفقیت نصیبشان شود.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.