دولت وعده‌ها 2 ساله شد/ خروج بازار سرمایه از اولویت‌های اقتصادی

از حکم تنفیذ ابراهیم رئیسی و زمانی که او بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد، تا کنون دو سال می‌گذرد و طی این مدت بازار سرمایه افت و خیز بسیاری را پشت سر گذاشته است. اما نباید فراموش کرد رشدهای شاخص‌های بورسی در این مدت همواره به دنبال افزایش نرخ دلار بوده و دولت رئیسی تا کنون نه تنها تصمیمی بنیادی برای بازار سرمایه نگرفته بلکه بر تهدیدهای بورس افزوده است.

بورس از بازارها جا ماند

بررسی چارت شاخص کل از 12 مرداد 1400 نشان می‌دهد، شاخص کل کمتر از یک ماه پس از آغاز به کار دولت رئیسی وارد یک روند نزولی شد و تا پنج ماه به کاهش ارتفاع خود ادامه داد. این در حالی بود که در این مدت، دلار با رشد 25 درصدی از 25 هزار تومان به محدوده 30 هزار تومان رسید.

پس از نزول پنج ماهه شاخص کل، بازار سرمایه دیگر توان این اندازه از عرضه را نداشت و سهم‌ها به زیر ارزش ذاتی خود رسیده بودند. همین امر سبب شد تا کم‌کم بازار سهام جان بگیرد و شاخص کل در کمتر از چهار ماه حدود 30 درصد افزایش یابد.

اما نباید فراموش کرد که در زمان صعود شاخص کل، بازارهای موازی نیز ثابت نبودند و قیمت سکه و و دلار روزبه‌روز افزایش می‌یافت. با تمامی این تفاسیر رشد شاخص کل از زمان حکم تنفیذ رئیسی تا کنون حتی به 50 درصد هم نمی‌رسد.

در این حال باید گفت اگر شخصی به جای سرمایه‌گذاری در بورس، در بازار دلار و سکه سرمایه‌گذاری می‌کرد، به ترتیب حدود 95 و 157 درصد بازدهی کسب می‌کرد. حتی اگر این شخص سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کرد فارغ از تحمل تمامی استرس‌ها، در این مدت سود حدود 40 درصدی نصیبش می‌شد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.