دولت چین: متاورس باید به اقتصاد فیزیکی خدمت کند / نسخه کمونیستی متاورس!

به گزارش اقتصاد جوان نیوز استارتاپ‌های چینی و سرمایه‌گذاران فناوری، روندمحور هستند و بسیاری پس از به وجود آمدن متا در دنیا، در مسیر توسعه متاورس قرار گرفتند و سعی کردند نسخه‌های داخلی را راه‌اندازی کنند یا عناصر واقعیت مجازی یا ترکیبی را در محصولات خود ادغام کنند. اما متاورس در چین تفاوت‌های قابل توجهی با دیگر کشورها دارد، چرا که دولت این کشور معتقد است زمانی یک فناوری می‌تواند مفید باشد که منجر به رشد اقتصاد فیزیکی شود.

دولت چین که نفوذ زیادی بر بخش فناوری کشور دارد، به سرعت وارد قانون‌گذاری این حوزه شد و از فناوری‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت کرد. اما آنچه در چین در حال ظهور است، بسیار متفاوت‌تر از متا در غرب است. در حالی که در متاورژن‌های پیشنهادی متا، خواسته‌های مصرف‌کنندگان هدف قرار می‌گیرد، دنیای مجازی چین بیشتر به دنبال استفاده از فناوری برای حمایت از اقتصاد است.

بردی وانگ، معاون مدیر شرکت تحقیقاتی بازار فناوری کانترپوینت، می‌گوید: «متاورس مفهومی مبهم است و هر شرکت و دولت آن را به شیوه‌ خود تفسیر می‌کند. در چین، متاورس یک مفهوم کاملا تحت رهبری دولت است.»

رشد اقتصادی هدف متاورس در چین است

در دسامبر سال 2021، کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی چین، نهادی که مسئول بررسی فساد در حزب کمونیست است، تعریف ایالتی از متاورس را منتشر کرد.

این کمیسیون بازرسی اعلام کرد که متاورس از سه فناوری یعنی دوقلوهای دیجیتالی (نمایش‌های مجازی دقیق از اشیاء دنیای واقعی)، واقعیت ترکیبی (فضاهایی که تجربیات دیجیتال و فیزیکی را با هم ادغام می‌کنند) و بلاک‌چین تشکیل شده است. اما فناوری بلاک‌چین در تضاد با چشم‌اندازهای بلندمدت چین برای توسعه اقتصادی بود، بنابراین مقامات این کشور در سپتامبر 2021، ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کردند.


با این حال کارشناسان می‌گویند که این ممنوعیت به تعیین مسیر توسعه متاورس چینی کمک کرد، زیرا فضاهای مجازی را از دارایی‌های دیجیتال جدا کرد. ژنگیوان بو، شریک شرکت تحقیقاتی Plenum که در چین متمرکز است، می‌گوید: «تفاوت اصلی [در متاورس] بین چین و بقیه جهان این است که به‌شدت به صورت متمرکز تنظیم می‌شود. اما فقط فضای محدودی برای رشد و برای کسب درآمد وجود دارد.»

این فقط فضای رمزارز نیست که دولت چین آن را سرکوب کرده است. بلکه بازبودنی که ستون‌های اصلی متاورس در غرب را تشکیل داده است، در چین تحت فشار از بالا قرار دارد. رسانه‌های دولتی به علت ترس از اعتیاد جوانان به بازی‌های آنلاین، این صنعت را «تریاک معنوی» نامیدند. بین سال‌های 2018 تا 2022، دولت صدور مجوز بازی‌های جدید را در مجموع به مدت 17 ماه متوقف کرد و در سال 2021، افراد زیر سن قانونی را به سه ساعت زمان بازی در هفته محدود کرد.

متاورس باید به اقتصاد فیزیکی چین خدمت کند!

این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حالی است که دولت چین اعلام کرده که مایل است از تکه‌هایی از متاورس که فکر می‌کند می‌تواند مستقیما برای اقتصاد سودمند باشد، حمایت کند. به عنوان مثال فناوری همزاد دیجیتال در چهاردهمین برنامه پنج ساله پکن گنجانده شد. یعنی سند استراتژی اقتصادی عظیمی که دستور کار ملی را از سال 2021 تا 2025 تعیین می‌کند.

همچنین، یک برنامه عملی که اواخر سال گذشته توسط پنج وزارتخانه چین از جمله وزارت صنعت و فناوری اطلاعات منتشر شد، وعده رشد صنعت واقعیت مجازی تا 350 میلیارد یوان (51 میلیارد دلار) در این کشور را تا 2025 داده است.

انتظار می‌رود ارزش بازار صنعت Metaverse در چین با رشد سالانه 39.5 درصدی به 10 میلیون دلار در سال 2023 برسد و در طول سال‌های 2023-2030 تقریبا 35.8 درصد رشد را ثبت کند.

اما حمایت دولت از متاورس مشروط به میزان مفیدبودن این فناوری برای چین است. یعنی به جای دنیای مجازی که در آن مردم می‌توانند آزادانه معاشرت، کار و بازی کنند، متاورس باید به اقتصاد فیزیکی چین خدمت کند.

استارتاپ‌های متاورس در چین

طبق گزارش wired، صنعت واقعیت مجازی چین در چرخه رونق و رکود شتابان قرار گرفته است و در میانه دوره رشد سریع دیگری قرار دارد.

براساس داده‌های پلتفرم هوش تجاری Qichacha، در سال 2016، بیش از ۳ هزار شرکت واقعیت مجازی در چین ثبت شده بود. با این حال، افراد فعال در این صنعت می‌گویند که تنها تعداد انگشت شماری از آن شرکت‌ها جان سالم به در بردند.

در سال 2021، ورود Oculus Quest 2 متا و خرید Pico یک شرکت واقعیت مجازی چینی توسط شرکت مادر TikTok یعنی Bytedance، انگیزه جدیدی به این بخش بخشید.

ریسک Bytedance روی Pico، به‌عنوان تلاشی برای تقویت تجارت متاورس تلقی می‌شد.

با وجود این، به نظر می‌رسد پروژه‌های متاورس پرمخاطب و متمرکز بر مصرف‌کننده، در حال حاضر در چین بی سر‌وصدا ناپدید شده‌اند. ژوئن گذشته، گروه هتل‌داری S&N هتل‌ها «اولین هتل چین در متاورس» را بر روی پلت‌فرم Fracteller Metaverse راه‌اندازی کرد که به نظر می‌رسد دیگر آنلاین نیست.

اکتبر گذشته، Zhangjiajie یعنی پارک جنگلی ملی خوش منظره چین که ظاهرا الهام‌بخش فیلم آواتار جیمز کامرون بود، اولین پلتفرم متاورس گردشگری جهان یعنی Zhangjiajie Planet را در برنامه پیام‌رسان WeChat’s Mini Program عرضه کرد. اما ویژگی‌های این پلتفرم محدود است.

با وجود اینکه هیاهو در بخش خصوصی به سمت هوش مصنوعی مولد رفته است. اما چشم‌انداز دولت تغییر نکرده و بیشتر بر سیاست‌گذاری بلندمدت متمرکز شده است.

چن از VeeR می‌گوید: «هیاهوی اخیر هوش مصنوعی تأثیری بر این که سطوح مختلف دولت همچنان از سیاست‌های خود پیروی می‌کنند، نداشته است.»

متاورس در چین از 2012 آغاز شد

قبل از تعطیلی کووید-19 گوانگژو، مقامات استانی در جنوب نیمه گرمسیری چین درگیر ویروس دیگری به نام تب دنگی بودند. یک بیماری که از طریق پشه آئدس منتقل شده و باعث لرز و دردهای عضلانی می‌شود.

از آنجایی که پشه آئدس در آب‌های راکد رشد می‌کند، مقامات در منطقه تیانه مرکزی می‌خواستند گودال‌هایی را که آب درون آن‌ها جمع می‌شد، از سقف ساختمان‌ها پاک کنند. اما بررسی و نظارت بر تمام پشت بام‌ها که بیشتر شبیه یکدیگر هستند، کاری سخت و مستعد خطا بود.

بنابراین در سال 2017 منطقه شروع به استفاده از سیستمی به نام HiAR کرد که یک شرکت واقعیت افزوده است. مقامات محلی هواپیماهای بدون سرنشین را بر فراز پشت بام‌ها به پرواز درآوردند و هر گودال را نشان می‌دادند. سپس این اطلاعات در زمان واقعی به داشبورد سیستم ارسال می‌شد که تیم‌های روی زمین می‌توانستند از طریق رابط گرافیکی آن را ببینند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.