دکتر کیانوش حق نما: وظیفه ما جلوگیری از کاهش عملکرد در تولید است

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان به نقل از DA1news، حساسیت و موقعیت استراتژیک استان گلستان در تولید محصولات کشاورزی، علی الخصوص اهمیت بسیار بالای استان گلستان در تولیدات گیاهی و بویژه اهمیت بخش حفظ نباتات در این استان ما را بر آن داشت که با دکتر کیانوش حق نما، مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت وگوی ویژه ای انجام دهیم که در ادامه می خوانید:

دکتر کیانوش حق نما مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ابتدای سخنان خود گفت: موقعیت و تنوع اقلیم های مختلف استان گلستان باعث شده است که کار در استان به سادگی صورت نگیرد.

دکتر حق نما افزود: تنوع اکوسیستم در استان گلستان باعث شده است که عملیات حفظ نباتات به صورت نقطه ای و مبارزه با آفات منطقه ای صورت گیرد و مانند سایر استان با شیوع یک آفت به طور مثال آفت مگس مدیترانه ای را نمی توان به کل استان تعمیم داده و در همه جا شروع به مبارزه با این آفت کرد. از این رو باید گفت که در استان گلستان هر منطقه در هر فصل، مسائل و مشکلات خود را دارد. و الحمدالله حفظ نباتات استان گلستان با دارا بودن کارشناسان خبره و کارآمد توانسته است بر مشکلات ومسائل حوزه عملیاتی و وظایف خود عمل کند.

کارگروه ملی مبارزه با علف های هرز
مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: با در نظر گرفتن همه مواردی که گفته شد و اهمیت مبارزه با علف های هرز که یکی از موارد مهم در حفظ نباتات کشور بشمار میرود، باعث شد است که سازمان حفظ نباتان وزارت جهاد کشاورزی، استان گلستان را پایلوت مبارزه با این آفت قرار دهد و بنده هم به عنوان رییس کارگروه ملی مبارزه با علف های هرز قرار منصوب شوم.

وی در ادامه افزود: یکی از برنامه های این کارگروه را به فعال ودخیل کردن معاونت های مکانیزاسیون ، ترویج و همچنین زراعت وزارت جهاد کشاورزی را نام برد و گفت:همچنین چند استان دیگر را در این کارگروه به عنوان پایلوت قراردادیم ودر آخر دستاوردها ونتایجو به دست آمده را به دیگر استان ها کشور تعمیم و گزارش می دهیم.

محصولات استراتژیک

دکتر کیانوش حق نما در بخش دیگری از گفت وگو درباره وظیفه در حوزه حفظ نباتات در بخش محصولات استراتژیک استان گلستان توضیح داد و گفت: با درنظر گرفتن این که در استان گلستان بیش از ۶۵۰ هزار هکتار زمین های زراعی وجود دارد که بخشی کشت بهاره و بخشی پاییزه و همچنین تابستانه است و خوشبختانه استان گلستان در این موضوع رتبه های خوبی در کشور را به خود اختصاص داده است. به طور مثال در تولید پنبه، سویا، کلزا و همچنین محصول استراتزیک گندم رتبه های بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه افزود: تنوع محصول از یکطرف و وجود تنوع اکوسیستم های مختلف از سوی دیگر باعث شده که حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اعمال نظارت بر تولیدات محصولات کشاورزی که بالغ بر ۹۵ نوع می باشد حرف برای گفتن داشته باشد.

حق نما اظهار داشت: از آن جهت می گوییم که حفظ نباتات استان گلستان حرف برای گفتن دارد چرا که پایشی که توسط کارشناسان حفظ نباتات استان گلستان در سامانه عوامل خسارت زای گیاهی انجام داده اند، بالاترین شبکه مراقبت و بیشترین پایش در سطح کشور را به خود اختصاص داده اند. این پایش که به صورت نقطه ای صورت گرفته است باعث آن شده است که تصمیمات ما در حفظ نباتات استان به صورت موضوعی و در یک منطقه معین، عملیاتی شود.

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: استان گلستان در حوزه محصولات استراتژیک اولین استانی است که کمیته پایش و پیش آگاهی را در سال ۱۳۹۴ راه اندازی کرد و در سالهای اخیر با دستور معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با الگو برداری از استان گلستان، راه اندازی این کمیته در تمامی استانها تعمیم داده شده است.

وی افزود: اعضای کمیته پایش و پیش آگاهی را دانشگاه کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی ، مرکزتحقیات و اداره کل هواشناسی تشکیل شده داده اند. این کمیته هر ۱۵ روز با تشکیل جلسات کارشناسی و پایش ها مختلف صورت می گیرد و تصیمات و نتایج به دست آمده از طریق سایت سازمان و رسانه های عمومی به دست بهره بردارن و فعالان کشاورزی میرسد.

عملکرد در دفع آفت های همگانی و خصوصی

دکتر حق نما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در استان گلستان در سه بخش فعال هستیم که بخش اول را می توان آفت های عمومی نام ببریم . مانند ملخ و جوندگان ، که از تامین سم تا مرحله سم پاشی و پایش تا کپسول برداری بر عهده مدیریت حفظ نباتات استان است. در توضیح ملخ مراکشی در استان باید گفت که حدود ۱۰۰ سال پیش هم استان گلستان گزارشی از هجوم این نوع ملخ را در کارنامه خود ثبت کرده است و این تاریخچه پایش آفت ها در استان را ثابت می کند.

وی در ادامه گفت: در سال۱۳۹۸ هم طغیان این آفت را داشتیم که باعث شد حدود ۲۴ هزار هکتار از مراتع استان را برای دفع و نابودی این آفت سم پاشی کنیم و این موضوع باعث شد که حتی نیم هکتار از مراتع و مزارع استان متضرر نشود.
وی افزود: از دیگر فعالیت های حفظ نباتات استان گلستان می توان به عدم استفاده از سموم تکنیکال قوی که مضرهستند اشاره کنم و با رعایت دوره کارنس وماندگاری سموم در منطقه از سموم تجاری معمولی استفاده کردیم.

دکتر کیانوش حق نما در بخسش دیگری از این گفت و گو گفت: از دیگر فعالیت ما مبارزه با آفت های همگانی است که دراستان گلستان مگس مدیترانه ای و مگس زیتون از آفات های عمومی است که می توان نام ببرم. در این بخش از مبارزه ، اطلاع رسانی، آموزش و سایر مواردی که کمک به باغداران استان است از وظایف حفظ نباتات استان بشمار میرود.
وی در ادامه افزود: به طورمثال این آفت نسبت به سال های قبل، تراکم ۱۰۰ برابری داشت اما با اطلاع رسانی دقیق و همچنین آموزش و در اختبار گذاشتن تله و انواع سموم که توسط سازمان صورت گرفت و،با کنترل های صورت گرفته باعث شد کمترین خسارت به باغ داران وارد شود.

وی در توضیح بخش آفت های خصوصی در استان توضیح داد و گفت: منظور از آفت های خصوصی به آفت های اشاره میشود که مخصوص استان است، مثل کرم قوزه پنبه، با در نظر گرفتن این که تمرکز مرکز تحقیقات پنبه کشور در استان است به همین جهت بهترین کمیته پایش پنبه در کشور را دارا هستیم.
وی افزود: به همین دلیل و با دستورالعمل شبکه مراقبت و پایش و پیش آگاهی پنبه کشور که توسط حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گلستان و موسسه پنبه کشور تهیه گردیده ودر دسترس استان و کل کشور قرار دارد و بر مبنای آن اجرا می شود.
مدیر حفظ نباتات استان گلستان ادامه داد: با وجود کارشناسان خبره و توانا در استان توانسته ایم به صورت موضوعی برای هر محصول کارشناس متخصص آن محصول را قرار دهیم.

وی با اشاره به کمبود پرسنل سازمانی در استان ادامه داد و گفت: حفظ نباتات استان در سال های اخیر با کمبود نیروی مواجه شده است به صورتی که هر کارشناس متخصص، بالاجبار به دو یا سه محصول گمارده شده است که با در نظر گرفت تنوع محصولات استان و همچنین تنوع اقلیم ، کار فشرده و طاقت فرسایی بر عهده کارشناس ما قرار دارد و باید گفت که همه کارشناسان با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده دلسوزانه و پر تلاش به کار و مسئولیت های خود ادامه می دهند. که بنده به این وسیله کمال تشکر و قدردانی را از کلیه پرسنل حفظ نباتات استان گلستان را دارم.

وی ادامه داد: گماردن کارشناسان متخصص موضوعی هر محصول باعث شده که از نظر فنی، خروجی و دستاوردهای خوبی را در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم. به طور مثال در بحث IPM ( کنترل مدیریت یکپارچه آفات) همه بند هایی آن را اجرایی کردیم، این کنترل ها شامل کنترل های زراعی، مکانیکی ، شیمیایی را شامل می شود.

وی در توضیح کنترل شیمیایی افزود: ما امسال در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشت محصولات سبزی و صیفی که تازه خوری هم دارند را مثل گوجه فرنگی از سموم میکروبی استفاده کردیم که هیچ دروه کارنس هم نداشت. و یا در اراضی تحت کشت از سموم پایه گیاهی استفاده شد مثل عصاره تلخ بیان.

کشت بیولوژیک
دکتر حق نما درباره کشت بیولوژیک گفت: استان گلستان جزو اولین استانهایی است که در حوزه بیولوژیک از سال ۱۳۷۴ فعال بوده که بالغ بر ۱۵هزار هکتار از اراضی استان گلستان در کشت محصولاتی مثل گوجه و سویا و انار و… را شامل بوده که زراعت در بخش بیولوژیک بوده است.
وی ادامه داد: بر پایه همین موضوع به دنبال شناسه دار کردن محصولات استان هستیم . جه اطلاع عمومی باید بگویم که شناسه دار شدن محصولات باعث می شود، که در پروسه تولید از سموم و کود استفاده شده است مطلع و در نهایت چه اطلاع دقیق از عملیات تولید محصول داشته باشیم.

امنیت غذایی
مدیر حفظ نباتات استان گلستان در توضیح عملکرد سازمان در امنیت غذایی گفت: در بخش امنیت غذایی ما سه پست قرنطینه داخلی و یک پست قرنطینه خارجی را دایر کرده ایم. باید این توضیح را بدهم که که ما در سازمان مدیریت حفظ نباتات، مجری افزایش عملکرد نیستیم و وظیفه ما جلوگیری از کاهش عملکرد در تولید است.
وی در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: به همین منظور ما در حفظ نباتات استان گلستان در بخش قرنطینه داخلی در ورودی های استان مراقبت و مدیریت می کنیم حتی در ترانزیت کالا هم از مسیرهای ارتباطی استان صورت می گیرد، مدیریت و اعمال می کنیم. به همین جهت استان گلستان محصول برگشتی نداشته است. چرا که محصولات در صورت بی کیفیت و یا مضر بودن حتی در محصولات پستی معدوم و از بین میرود.حتی درخواست داده ایم که با تمرکز در فرودگاه استان از مواردی که به صورت چمدانی ورود یا خروج می شود اعمال نظر و نظارت داشته باشیم.

وی در باره استفاده از کود های ازته توضیح داد و گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که موضوع کود در حوزه حفظ نباتات نبوده اما همواره متذکر می شویم که با استفاده بی رویه کودها که باعث افزایش عناصر ازته میشود و زمینه ساز افزایش آفت و بیماری میشود، کمتر استفاده شود و همواره به استفاده کمتر از کود در کشاورزی را گوشزد می کنیم.
وی ادامه داد: باید از عناصری استفاده شود که هم توان گیاه را بالا ببرد و هم باعث بیماری در جامعه نشود در همین پیرامون دستورالعملل هایی را آماده و ارائه کرده ایم که انشاالله مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر کیانوش حق نما در استفاده از تکنولوژی نوین در مدیریت حفظ نباتات استان گفت: در بخش استفاده از تکنولوژی های روز باید بگوییم که در سطح استان بیش از ۲۳ تا دستگاه دیتا لاگر نصب شده که به صورت آلاین گزارش هایی را از شرایط آب و هوایی، رطوبت و دیگر موارد را ثبت و به کارشناسان ارائه می دهد .
وی درخاتمه در باره استفاده از نسل جوان و دانشگاهی در استان گفت: باید بگویم که ما در اعمال اصل ۴۴ به طور احسن ورود و اجرا کردیم به همین جهت وظایفی را به بخش خصوصی و همچنین نیروی های جوانی که در استان فعالیت دارند برون سپاری انجام شده است. ما در استان گلستان ۳۲ کلینیک گیاه پزشکی داریم که همه از جوانان و تحصیلکردگان خبره بشمار میروند. و همچنین ۵۰۰ کارشناس و فروشنده سم داریم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.