رشد قیمت نفت با کاهش تولید عربستان

به گزارش اتاق اقتصاد بین الملل پایگاه خبری اقتصاد جوان  به نقل از رویترز، پس از اینکه عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهانمتعهد شد تا میزان تولید خود را یک میلیون بشکه دیگر از ماه جولای کاهش دهد، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی بیش ازیک دلار افزایش یافت.

این تصمیم عربستان با عوامل اقتصادی که بازارهای نفتی را کاهشی کرده بود، مقابله کرد.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 52 سنت افزایش 77.29 دلار فروخته شد؛ نفت برنت در ساعات اولیه معاملات امروز به 78.73 دلار درهر بشکه رسیده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 59 سنت افزایش 72.88 دلار معامله شد؛ نفت خام آمریکا نیز در ساعات اولیه معاملات امروز به75.06 دلار در هر بشکه رسیده بود.

هر دو شاخص نفتی در معاملات روز جمعه بیش از 2 درصد افزایش یافته بودند تا اینکه عربستان در روز یک شنبه اعلام کرد، تولیدش رااز 10 میلیون بشکه در روز در ماه می، به 9 میلیون بشکه در روز در ماه جولای کاهش خواهد داد. این کاهش تولید، بزرگ‌ترین کاهشتولید در چندین سال گذشته به شمار می‌رود.

کاهش داوطلبانه عربستان که دیروز اعلام شد، در راس توافق گسترده‌تر سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش نظیرروسیه است. این گروه قرار است برای تنظیم بازار تا سال 2024 عرضه را محدود کنند.

گروه اوپک پلاس در مجموع 40 درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند و فعلا در حال اجرای کاهش تولید 3.66 میلیون بشکه در روزاست که 3.6 درصد تقاضای نفت در جهان را تشکیل می‌دهد.

سورو سارکار، تحلیلگر بازار انرژی گفت، عربستان برای تراز کردن بودجه خود به قیمت نفت بالای 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد و بههمین دلیل، نسبت به سایر کشورها برای کاهش تولید مشتاق تر است.

وی افزود، عربستان احتمالا برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد و برای اطمینان از رفع نگرانی‌هایکلان که به طور بالقوه بر تقاضا تأثیر می‌گذارد، نیز اقدامات پیشگیرانه حساب شده‌ای در نظر خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکز، این نشست تاثیر نسبتا افزایشی بر بازار نفت گذاشته است و می‌تواند قیمت نفت برنت در دسامبر2023 را یک تا 6 دلار بالا ببرد و این بستگی به میزان تولید عربستان در 6 ماه آتی دارد.

انتهای پیام /

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.