روسیه در اوکراین از سلاح بی‌اثر اتمی استفاده می‌کند

به گزارش اقتصاد جوان نیوز، اوکراین قطعاتی از آنچه می‌گوید موشک‌های کروز اکس-۵۵ ساخت دوران اتحاد جماهیر شوروی است را در دو منطقه غربی اوکراین یافته است.

یک مقام اوکراینی گفت که این موشک‌ها با هدف «فرسایش سیستم پدافند هوایی کشور ما» شلیک می‌شوند.

او گفت که در آزمایش به روی قطعات موشکی نشانه‌ای از میزان غیرعادی تشعشعات رادیواکتیو پیدا نشده است.

کارشناسان ارتش اوکراین می‌گویند که زرادخانه موشکی روسیه احتمالا به دلیل موشک‌باران گسترده هفته‌های اخیر علیه زیرساخت‌های اساسی اوکراین تقلیل رفته باشد.

به گفته آنها مسکو اکنون به استفاده از پرتابه‌های دیگر که همچنان باعث ویرانی می‌شوند روی آورده است. یک گزارش اطلاعاتی دولت بریتانیا در ماه نوامبر نتیجه گیری مشابهی داشت.

روسیه – که روز ۲۴ فوریه تهاجم گسترده نظامی به اوکراین را شروع کرد – در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده است.

به گزارش بی.بی.سی، مایکولا دانیلیوک، مقام نظامی اوکراین در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در کی‌یف پایتخت اوکراین، قطعاتی از این موشک‌های کروز «اکس-۵۵» (معروف به اِی اس-۱۵ در میان کشورهای ناتو) که در لویو و خملنیتسکی کشف شد را به نمایش گذاشت.

او گفت که این پرتابه‌ها در دوران شوروی برای زدن «اهداف استراتژیک با مختصات از پیش تعیین شده» طراحی شده بود.

بریتانیا گفت که این موشک‌ها «منحصرا به عنوان یک سیستم حمل سلاح اتمی» طراحی شده‌اند.

با این حال تصور می‌شود که ارتش روسیه کلاهک اتمی موشک‌های شلیک شده به اوکراین را برداشته و به جای آنها یک سیستم بی اثر گذاشته باشد.

دانیلیوک تاکید کرد که حتی یک موشک مجهز به یک کلاهک غیرانفجاری هم به دلیل انرژی جنبشی و پسمانده سوختی بالا «سرمنشاء خطری قابل توجه» است.

او افزود آزمایش نشان داد که اجزای موشک «تماسی با عناصر اتمی نداشته‌اند.»

انتهای پیام

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.