زین پس به جای نوسان نرخ ارز فقط بگوییم رشد قیمت ارز

عباس آرگون با اشاره به پیش‌بینی ناپذیر شدن اقتصاد، گفت: نوسان‌های نرخ ارز در متغیرهای متعددی چون واردات، صادرات و تولید تاثیر گذاشته است این در حالیست که پیش‌بینی کردن در سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه دارد و سرمایه‌گذار باید امکان برنامه‌ریزی حداقل ۶ ماه را داشته باشد.

به جای نوسان نرخ ارز فقط بگوییم رشد قیمت ارز

وی اصطلاح نوسان نرخ ارز را نادرست دانست و افزود: ارز نوسان ندارد چراکه همواره حرکت آن رو به جلو و عقبگرد آن کند است. بعد از اینکه امکان توافق در برجام کمرنگ شد روند افزایشی شدن نرخ ارز از نزدیک ۲۰ هزار تومان به حول و حوش ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد رسید و فعال اقتصادی در این شرایط نمی‌تواند رفتار اقتصادی خود را تنظیم کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در ۳ ماه گذشته، تصریح کرد: این دیدگاه طرح می‌شود که نرخ ارز در بازار آزاد در تجارت خارجی تاثیر چندانی نمی‌گذارد اما واقعیت این است که تغییرات نرخ ارز تاثیر خود را در جامعه می‌گذارد و قیمت مسکن، مواد غذایی، خودرو و …. با نرخ آزاد ارز خود را تنظیم می‌کند و انتظارات تورمی اینگونه شکل می‌گیرد.

آرگون با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات از لحاظ وزنی ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: صادرات در این بازه زمانی از لحاظ ارزش ۱۳.۳ درصد افزایش داشت و در حوزه واردات نیز این موضوع تکرار شده است به این معنا که ارزش واردات افزایش را تجربه کرد؛ یکی از دلایل این موضوع به تورم خارجی باز می‌گردد و در این میان جنگ روسیه و اوکراین تاثیر قابل توجهی در افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی گذاشت.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این موضوع که پرداخت مالیات به دولت حق پرسش را برای شهروندان ایجاد می‌کند، گفت: دولت باید در قبال دریافت مالیات خدمات را به مردم ارائه بدهد و مردم نباید هزینه بزرگی دولت را پرداخت کنند و دولت خود باید در مسیر چابک‌سازی خود قدم بگذارد.

وی با بیان اینکه مالیات‌ستانی نباید به بخش‌های شفاف فشار وارد کند، افزود: بخش‌های خاکستری اقتصاد که مالیات پرداخت نمی‌کنند قابل توجه هستند و می‌توان به سادگی بخش‌های غیرشفاف را وارد چتر عدالت مالیاتی کرد. باید نحوه مالیات‌ستانی از ملک و خودرو مشخص شود و تعریف دقیقی از واژه لوکس ارائه شود. افت ارزش پول ملی نباید باعث لوکس شدن آنها باشد، از این‌رو بحث تورم را باید از لوکس بودن احصا و سپس از آن مالیات اخذ شود به عنوان مثال فردی ۱۰ سال پیش یک خودرو خریداری کرده است بعد از ۱۰ سال و با افت ارزش پول ملی آن خودرو جزو خودروهای لوکس قرار گرفته و مالک باید بابت آن مالیات پرداخت کند این در حالیست که ارزش آن بالا نرفته و ارزش پول ملی ریزش کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان تصریح کرد: رقم‌های مختلفی از عدد قاچاق ارائه می‌شود این کالاهای قاچاق بعد از ورود به کشور تعرفه‌های دولتی را پرداخت نمی‌کنند اما این پول‌ها در نظام بانکی گردش می‌شود و باید رصد شود این در حالیست که بخش‌های خدماتی کوچک و بنگاه‌های شفاف فشار مالیاتی بر آنها وارد و بر بخش‌های خاکستری رصدی اعمال نمی‌شود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.