سقوط دوباره ارزش بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره

به گزارش اقتصاد جوان نیوز به نقل از  کوین تلگراف، بازار سهام و بیت کوین روز خود را با اندکی افزایش قیمت آغاز کردند، اما پس از اعلام نرخ بهره توسط کمیته بازار آزاد فدرال به‌سرعت دچار ریزش شدند. تا به امروز، قیمت بیت کوین هم‌بستگی تنگاتنگی با بازار سهام داشته است و اکنون، بیشتر سرمایه‌گذاران نگران تأثیر افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده هستند.

سقوط دوباره قیمت بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره
‌نمودار هم‌بستگی قیمت بیت کوین با شاخص داو جونز و اس‌اند‌پی ۵۰۰

افزایش نرخ بهره و رویکرد سخت‌گیرانه پاول بر قیمت بیت کوین می‌گذارد

در حالی که گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم به ۷.۱درصد بود، پاول همچنان می‌خواهد تورم را به ۲درصد برساند. تورم، همیشه عاملی تعیین‌کننده در افزایش نرخ‌ بهره بوده است و اعضای کمیته بازار آزاد نیز برای افزایش ۰.۵ واحد درصدی فعلی اتفاق نظر داشته‌اند. همچنین، اعضای فدرال رزرو توافق دارند که افزایش نرخ بهره باید در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد.

سقوط دوباره قیمت بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره
نظرسنجی کمیته بازار آزاد فدرال برای افزایش نرخ بهره در آینده

پاول در کنفرانس مطبوعاتی ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) گفت:

برای دستیابی به نرخ تورم هدف ۲درصدی، ممکن است برای مدت طولانی‌تری شاهد نرخ‌های بهره بالا باشیم.

این لحن سخت‌گیرانه که نشان از ادامه سیاست انقباضی دارد، در کنار نظرسنجی کمیته بازار آزاد فدرال نشان می‌دهد که نرخ بهره به‌طور حتمی در آینده همچنان افزایش خواهد یافت.

حرکت بعدی بیت کوین چه خواهد بود؟

رشد کوتاه‌مدت قیمت بیت کوین پیش از سخنرانی پاول با پرایس اکشن سایر دارایی‌های پرریسک هم‌بسته بود. پس از سخنرانی پاول و کمیته بازار آزاد فدرال، این دارایی‌ها به رشد خود ادامه دادند و حتی برخی تحلیل‌گران کاهش اخیر قیمت را معیاری برای خرید بیت‌ کوین بیشتر می‌دانند.

سقوط دوباره قیمت بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره
نمودار هم‌بستگی دارایی‌های پرریسک

اگر بیت کوین به روند صعودی خود ادامه دهد، دیررسیدن به معامله‌گران لانگ به رالی فعلی می‌تواند آن‌ها را در خطر لیکوئیدشدن قرار دهد. بر اساس داده‌های بازار مشتقات، شاخص قراردادهای باز بیت‌کوین نشان می‌دهد که ۶۰.۱۶درصد از معامله‌گران، موقعیت‌های معاملاتی لانگ دارند.

سقوط دوباره قیمت بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره
نسبت موقعیت‌های معاملاتی لانگ به شورت بیت کوین

در حال حاضر، بازار در حال هضم دیدگاه‌های پاول و کمیته بازار آزاد فدرال است، بنابراین، افزایش نوسانات بازار در کوتاه‌مدت امری طبیعی خواهد بود. در این شرایط، سرمایه‌گذاران برای اطمینان از تغییر کلان روند قیمت بیت کوین باید منتظر بسته‌شدن قیمت‌های روزانه چند روز آینده باشند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.