سهام دلاری یا ریالی؛ کدامیک پول حقیقی‌‌ها را جذب می‌کند؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز روز دوشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 14 هزار و 219 واحدی که معادل 0.6 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و 289 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش 1.3 درصدی به سطح 740 هزار و 659 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات این روز را 26 میلیارد و 890 میلیون و ارزش معاملات را 16 هزار و چهار میلیارد تومان نشان می‌دهد.

اهمیت حقیقی‌ها برای بازار

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان روز دوشنبه، خبر از ورود 887 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد. این رقم نسبت به روز یکشنبه رشد تقریبا دو برابری داشته است.

ورود پول حقیقی به بازار سهام از آن جهت اهمیت دارد که این بازیگران حقیقی بازار هستند که معاملات را به رونق می‌رسانند و دست به دست شدن سهام در این بازار، مقدمات احیا و پویایی بازار سهام را فراهم می‌کند.

ورود پول‌های تازه سرگردان همچنان که به بازار سهام رونق می‌بخشد، بقیه بازارها را هم از هیجانات سفته‌بازانه نجات می‌دهد و پول را به سمت بازاری هدایت می‌کند که می‌تواند ظرفیت‌های تولید را تقویت کند.

امیرعلی امیرباقری، تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد باید در بازار مورد توجه قرار گیرد، به تجارت‌نیوز گفته است: «در کنار ارزش معاملات، حتما باید جریان ورودی یا خروجی نقدینگی حقیقی چک شود. باید بدانیم جریان نقدینگی ورودی مثبت است یا منفی. در چند وقت اخیر ورودی نقدینگی به بازار مثبت است که حاکی از انتظار رشد و انتظارات تورمی روی نمادهای بازار سرمایه است.»

پیش بینی بورس

به نظر می‌رسد مادامی‌که پول حقیقی وارد بازار می‌شود، حرکت بازار سهام در مسیر صعودی خواهد بود. الگوی روز سه‌شنبه بازار هم از این روند مستثنی نیست؛ اگر چه ممکن است در این میان از بازار یکپارچه سبز خبری نباشد اما خرید برخی سهم‌های ارزنده که فرصت رشد خوبی پیدا کرده‌اند از ویژگی‌های بازار در این روزهاست.

روز دوشنبه گروه بانکی بیش از دیگر گروه‌ها مورد توجه حقیقی‌ها بوده است؛ در سمت دیگر نیز حقوقی‌ها توجه ویژه‌ای به صنایع صادرات‌محوری نظیر شیمیایی و فرآورده‌های نقتی داشته‌اند. در همین حال ETFها هم مورد توجه حقوقی‌ها بوده‌اند.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی هر دو گروه ریالی و دلاری بازار سهام مورد توجه بازیگران است و معامله‌گران به شرط کمین مبتنی بر تحلیل می‌توانند سهم‌های خوبی از بازار شکار کنند. در همین حال سهام کوچک و متوسط بازار نیز مورد توجه معامله‌گران است و گاه بیش از شاخص‌سازها پتانسیل رشد دارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.