سیما تیرانداز مطالعه چه آثار کلاسیکی را توصیه می‌کند؟ / پیشنهاد ویژه خانم بازیگر به مردم

آثار نویسندگان صاحب سبک و بنام ادبیات کلاسیک جهان هیچگاه کهنه و تکراری نمی شوند کتاب‌های کلاسیکی همچون «صدسال تنهایی»اثر مارکز ،«مرشد و مارگاریتا» اثر میخائیل بولگاکف و کتاب «کیمیاگر»اثر پائولوکوئیلو که یکی از بی‌نظیرترین کتاب‌های این نویسنده است.

سرویس هنر اقتصاد جوان نیوز : به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب 1403  خبرنگاران اقتصاد جوان  به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. سیما تیرانداز بازیگر تئاتر و سینما در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا گفت: به طور کلی پیشنهاد من به خوانندگان برای خرید کتاب، کتابهای کلاسیکی چون «صدسال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز، «مرشد و مارگاریتا» از نویسنده روسی میخائیل بولگاکف و مجموعه کتاب های نویسندگان صاحب سبک و بنام است. اما به طور اخص کتابی که توانسته نظر مرا بسیار جلب کند، کتاب «کیمیاگر» اثر پائولوکوئیلو است. به نظر من این کتاب یکی از بهترین کتابهای این نویسنده است که خوانش آن را، به دلیل گستردگی معانی و عمیق بودن به همه پیشنهاد می‌کنم. به نظر من خواندن کتاب می‌تواند به بخشی از خاطرات هر شخص در زندگی تبدیل شود. این نکته را کتاب بازها بهتر درک می‌کنند. در واقع برهه‌هایی شیرین از زندگی من به خواندن کتاب‌هایی گذشته که با آنها زندگی کرده‌ام. کتاب «سه تفنگدار» از آلکساندر دوماً هم اثر ارزنده‌ای است که خرید و خواندنش را توصیه می‌کنم.

تیرانداز در پاسخ به این پرسش که بهترین کتابی که در یک سال اخیر خوانده چه بوده است گفت: در یکسال اخیر نه کتاب و نه فیلم خاصی نتوانسته آنچنان بر روی من تاثیرگذار باشد که از آن نام ببرم. احتمالاً در سنی هستم که سلیقه ذهنی و فکری‌ام در حال تغییر است، شاید به همین دلیل است که از کتاب خاصی نمی توانم، نام ببرم.

این بازیگر با اشاره به مطالعات گسترده‌اش در سال‌های گذشته گفت: در برهه‌ای از زندگی‌ام بسیار به آثار اوریانا فالاچی علاقه داشتم و بعد از خوانش چندین کتاب از او، تاثیر نگاه خاص و زنانه او را در خود احساس کردم. همین طور سیمون دوبوار دیگر نویسنده‌ای بود که بر روی من تاثیر داشت و به عنوان یک زن، اشتراکات بسیار عمیقی میان خود و این دو نویسنده زن پیدا کردم.

تیرانداز خوانش نمایش‌نامه را لازمه حرفه‌اش دانست و عنوان کرد: اکثر اوقات نمایشنامه خواندن برای من، زمانی است که قرار است متنی را تمرین کرده و بر روی صحنه ببرم. اما نکته مهمی که در مورد نمایشنامه وجود دارد این است که خیلی از آثار ادبی ماندگار خصوصاً در قالب نمایشنامه نیاز به خوانش های مجدد و دوباره خوانی دارند. به طور مثال نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف را اگرچه من سالیان پیش خوانده‌ام اما گاهی احساس نیاز می کنم که این نمایشنامه زیبا را مجدد بخوانم.

وی با اشاره به اینکه خوانش یک کتاب در ادوار مختلف زندگی هر بار درکی تازه را در انسان ایجاد می‌کند گفت: برای همین است که تاکید می‌کنم دوباره‌خوانی برخی کتاب‌ها در طول زندگی لازم است. البته واقعیت تلخی هم وجود دارد؛ اینکه در میانسالی با توجه به مشغله‌های فراوان، متاسفانه نمی‌توانیم زمان مناسبی را به کتاب خواندن اختصاص دهیم. تنها دو برهه در زندگی انسان است که این امکان را فراهم می‌کند، دوره پیری و جوانی. متاسفانه با اینکه در میانسالی نیاز ما به خواندن کتاب بیشتر است اما تلاش برای گذران زندگی این فرصت را از ما دریغ می‌کند.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در پایان از مردم خواست گوش دادن به کتاب‌های صوتی را جایگزین سرگرمی‌های موبایلی دیگر کنند و گفت: پیشنهاد من برای مطالعه، روی آوردن به شیوه‌ای جدیدی از کتابخوانی است.

وی ادامه داد: با اینکه خودم به خواندن کتاب‌های کاغذی علاقه داشته و با لمس ورق به ورق آن احساس خوشایندی دارم، اما با توجه به نیاز و مصرفی که در زندگی امروزه احساس می کنم، مطالعه و حمایت از انتشار کتاب های صوتی را لازم می‌دانم. به دلیل اینکه کتاب‌های صوتی همه زمان و همه وقت می‌توانند در دسترس باشند؛ در حین استراحت و یا انجام کارهای روزانه زندگی، که البته در حین رانندگی و زمان مرده در ترافیک، آسیب‌های احتمالی آن به مراتب کمتر از نگاه کردن به صفحه گوشی است.

تیرانداز عنوان کرد: ای‌کاش در زمان‌های انتظاری مانند ترافیک که گریزی از آن نیست، این زمان‌های مرده را با گوش کردن به یک کتاب صوتی به اوقاتی پرفایده تبدیل کنیم.

وی با اشاره به استقبال مردم از کتاب‌های صوتی در چند سال اخیر گفت: خوشبختانه علاوه بر کتاب‌های صوتی در چند سال اخیر، پادکست‌هایی هم تولید می‌شوند که با نگاهی موشکافانه و تحلیل‌گرانه به کتاب‌های مهم منتشر شده در جهان می‌پردازند. در مجموع پیشنهادم این است که از این مسیرها می‌شود ارتباط خود را با دنیای نشر در جهان حفظ کنیم. به همین دلیل این شیوه ازکتابخوانی صوتی را به شدت توصیه می‌کنم، خصوصاً کسانی که وقت و یا حوصله کافی برای پای کتاب نشستن ندارند، به این طریق می‌توانند از زمان مرده خود در طول روز با گوش دادن به یک کتاب صوتی استفاده بهینه داشته باشند و همین مسئله پیش زمینه‌ای خواهد شد که میل خفته آنان در کتابخوانی بیدار شود. ‌

https://t.me/eghtesadejavanir/1190

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.