شیر مادر و فوایدی برای مادر و نوزاد

فرشته درایتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اهمیت تغذیه در مورد نوزادان زودرس و نوزادانی که بیمار هستند، بسیار بیشتر از دیگر نوزادان بوده؛ این نوزدان با تغذیه از شیر مادئر ب سمت سلامتی نزدیک می‌شوند.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر به رشد مغزی سالم و افزایش توانایی‌های شناختی و یادگیری کودکان کمک قابل توجهی خواهد کرد و شروع مصرف شیر مادر برای نوزاد در واقع اولین واکسناسیون محسوب می‌شود.

درایتی بیان کرد: مصرف شیر مادر اثر واکسن‌ها را تقویت کرده و در برابر میکروب‌ها و ویروس‌های عدیده دیگر نیز اثر پیش‌گیری از بیماریزایی دارد؛ در جریان تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول از دادن هر نوع غذای دیگری به کودک باید خودداری کرد، البته مصرف آب و سایر مایعات به مقدار کم تاثیر مضر چندانی ندارند. 

این ماما با بیان اینکه شیر خشک به هیچ عنوان با ترکیبات کمی و کیفی شیر مادر برابر نیست، اما متاسفانه جایگزین شیر مادرشده است، تصریح کرد: مادرانی که شیر خود را از فرزندشان دریغ می‌کنند سخت در اشتباه هستند چراکه نوزاد خود را از سلامتی دور می‌کنند.

وی افزود: جنین که در داخل رحم در یک محیط استریل بوده که به هنگام تولد از مجرای زایمانی عبور کرده و وارد محیطی می‌شود که می‌تواند او را به عفونت‌ها آلوده کند؛ در این حال مادر دارای آنتی بادی‌های زیادی بوده و می‌تواند نوزاد را ایمن کند.

این ماما بیان کرد:  شیر مادر حاوی  آنتی بادی‌های مختلف به مقدار کافی بوده و خوشبختانه این مواد به مقدار بسیار بیشتر از مقداری که در شیر وجود دارد در آغوز یافت می‌شود؛ هفت تا هشت دقیقه طول می‌کشد تا پستان تخلیه شود، ولی بهتر بوده در مورد طول مدت مکیدن تابع میل کودک باشیم. 

شیر مادر و فوایدی برای مادر و نوزاد

درایتی با بیان اینکه تماس پوست کودک با پوست مادر در ساعت اول زندگی باعث گرفتن درست پستان مادر و مکیدن درست و افزایش شیر می­‌شود، افزود: از آن جایی که دین اسلام برای سلامت افراد ارزش زیادی قائل بوده؛ شیر دادن به کودک در این دین عبادت شمرده شده است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: خداوند در آیه 233 سوره بقره می‌فرماید: مادرانی که می‌خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند، لازم است دو سال تمام آنها را از پستان خود شیر دهند.

درایتی با اشاره به اینکه مادران شیرده کمتر دچار سرطان پستان و تخمدان و دهانه رحم می‌شوند، اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر بروز آسم، اگزما و آلرژی و بسیاری بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیردهی به کاهش وزن مادر کمک کرده و از افسردگی وی جلوگیری می‌کند، بیان کرد: شیر مادر حاوی اسیدهای چرب DHAو اسید آراشیدونیک (AA) بوده و وجود این موارد در شیر مادر باعث افزایش شدت بینایی شده و خطر باقی ماندن آسیب در نوزدان نارس را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.