قیمت دلار گوش به فرمان سیاست می‌شود؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز قیمت دلار در بازار نیمه‌تعطیل روز شنبه با روند کاهشی روبرو و در کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شد. اسکناس دلار در آخرین معامله بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۶۴۰ تومان مبادله شد.

قیمت انواع ارز 16 خرداد 1402

سایه اخبار سیاسی هنوز بر سر بازار ارز است. به نظر می‌رسد در روزهایی که دست سیاست‌گذار از هر اهرمی برای مهار قیمت در بازارهای مالی خالی است رویدادهای مساعد سیاسی همانند چوب جادو قیمت دلار را در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی فریز کرده است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به کار کرد. در این نشست که تا جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

یکتانت

اما آنچه این نشست را برای بازارهای مالی کشورمان با اهمیت می‌کند، تصمیماتی است که درباره موضوع هسته‌ای ایران گرفته می‌شود و تاثیری است که این تصمیمات بر ادامه روند برجام دارد.

فعلا قوی‌ترین سیگنالی که توانسته مانع پیشروی قیمت دلار در روند صعودی شود همین اخبار مساعد در حوزه برجام و گشایش ارتباط با سایر کشورهاست.

با توجه به تلاش ایران و برخی کشورهای همسایه نظیر عمان برای برقراری روابط مساعد و دوستانه کشورمان در حوزه سیاسی با سایر کشورها، می‌توان امید داشت که قیمت دلار در روزهای باقیمانده از هفته جاری بر مدار افزایشی نباشد و در مرز کریدور ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی نوسان محدودی داشته باشد. این در حالی است که حتی اگر توافق کاملی در حوزه برجام رخ دهد، سایه انتظارات تورمی بر سر بازارها و اقتصاد کشور گسترده است و حل این معضل مستلزم صرف زمان و سیاست‌های صحیح اقتصادی است.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز شنبه ۱۳ خردادماه قیمت دلار در مرکز مبادله طلا و ارز تغییری نداشت. اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۲ هزار و ۱۳۵ تومان معامله شد. دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۳۰۴ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

اسکناس یورو روز شنبه در بازار آزاد با قیمت ۵۴ هزار و ۴۴۷ تومان معامله شد و حدود ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل نیز اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۱۸۱ تومان رسید و افزایش ۳۰۰ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۷۴ تومان عرضه شد و با رشد ۳۰۰ تومانی همراه شد و یک کانال افزایش داشت.

روز پنجشنبه قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان معامله شد و حدود ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل ارزی حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۳۰ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۴۷۳ تومان عرضه شد این قیمت‌ها همانند روز پنجشنبه ۱۱ خرداد بود و تغییری نداشت.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.