متا 100 نفر را از اینستاگرام اخراج می‌کند / متاورس در هاله‌ای از ابهام!

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان در روزهایی که اوضاع شرکت‌های فناوری تعریف چندانی ندارد و همه‌روزه افراد زیادی از کار بیکار می‌شوند، خبر اخراج 100 نفر از کارمندان اینستاگرام می‌تواند تیر خلاص باشد. به گفته «Layoffs.fyi» تنها در 12 ماه گذشته حدود چهار میلیون نفر در سیلیکون‌ولی شغل خود را از دست دادند. تغییرات به ظاهر جزئی متا می‌تواند این شرکت را در بلندمدت با مشکلات فراوانی مواجه کند. چنین چیزی نشان می‌دهد مرخصی مدیرعامل متا در همین مدت کوتاه تا چه اندازه توانسته این شرکت را با چالش مواجه کند.

وقتی سرمایه‌گذاری‌های بی‌مورد مشکل‌ساز می‌شود

اخراج کارکنان اینستاگرام درواقع بخشی از اخراج 10 هزار نفری است که زاکربرگ در ماه مارس وعده آن را داده بود. اخراجی که بعد از تعدیل نیروی 11 هزار نفری کارکنان متا صحبت برسر آن داغ شد و انتظار می‌رود موج سوم اخراج‌ها در ماه آینده اتفاق بیفتد. ظاهرا زاکربرگ هم مانند سایر مدیرعاملان شرکت‌های فناوری تنها راه نجات شرکت خود از بحران اقتصادی پس از کرونا را تعدیل نیرو دانسته است.

رسیدن موج تعدیل نیرو به شرکت اینستاگرام درحالی اتفاق می‌افتد که این برنامه یکی از نقاط قوت متا به شمار رفته و با سرعت قابل توجهی درحال تبدیل‌شدن به بهترین فضا برای انجام تبلیغات آنلاین است. با این حال به نظر می‌رسد تنها راه نجات این است که بنیانگذار به جای جاه‌طلبی‌های خود مبنی بر ساخت یک دنیای جدید، روی تجدید ساختار شرکت‌هایش تمرکز کند. همواره یکی از مشکلات متا وجود سهامدارانی است که قدرت و انگیزه سرمایه‌گذاری‌های بی‌جا را به زاکربرگ می‌دهند. او تاکنون برای بخش‌های مختلف متاورس، هزینه‌های گزافی کرده است. برای مثال، «Reality Labs»، بخش شرط‌بندی متاورس، تنها در طول دو سال چیزی حدود 24 میلیارد دلار برای بنیانگذارش هزینه‌تراشی کرده است.

ایده متاورس شکست می‌خورد؟

زاکربرگ برای اثبات اینکه ایده متاورس صددرصد محقق خواهد شد، نام شرکت خود را به متا تغییر داد. با اینحال سنگ بزرگی که او برداشته نقص‌های فراوانی دارد. یکی از بزرگ‌ترین ایرادات متاورس این است که این فضا، هر چقدر هم گسترده باشد بازهم فضایی است که حضور فیزیکی انسان در آن معنایی ندارد. به همین دلیل شاید در ابتدا بسیاری از مردم نسبت به آن اشتیاق نشان دهند اما پس از مدتی دیگر تمایل چندانی به حضور در این فضا نشان نخواهند داد. به نظر می‌رسد زاکربرگ چنین واقعیت مسلمی که انسان در نهایت زندگی ملموس و حقیقی را با وجود تمام چالش‌هایش انتخاب می‌کند، نادیده گرفته است. بعید است در آینده مردم جهان برای دیدن آواتار یکی از میلیاردرهای جهان در یک فضای غیرحقیقی از خود ذوق و اشتیاق نشان دهند. آنها بالاخره روزی به این نتیجه می‌رسند که چنین فضایی بی‌روح و خسته‌کننده است.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.