محدودیت‌های جدید برای تلگرام و یوتیوب در هند/ واکنش‌ها چه بود؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، آسیب‌ شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و یوتیوب در دنیا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و سران دولت‌ها برای در امان ماندن مردم کشورشان از این آسیب‌ها اخطارهایی به صاحبان شبکه‌های مجازی می‌دهند.

به نقل از رویترز، اخیرا دولت هند اعلام کرد که به شبکه اجتماعی  X (توییتر سابق)، یوتیوب و تلگرام اخطاریه‌هایی ارسال کرده است. در این اخطاریه از آنها خواسته شده که از نشان ندادن محتوای سوء‌استفاده‌های جنسی کودکان در پلتفرم‌هایشان اطمینان حاصل فرمایند.

هند شبکه های اجتماعی تلگرام و یوتیوب را تحریم می‌کند

این اخطاریه از جانب وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند به صاحبان این پلتفرم‌ها ارسال شده است. این وزارتخانه ضمن اهمیت حذف سریع و دائمی هرگونه مطالب سوءاستفاده جنسی کودکان تاکید کرده است که اگر این شبکه‌های اجتماعی به اخطاری مورد نظر توجه نکنند از حمایت‌های قانونی محروم می‌شوند.

راجیو چاندراسخار، وزیر جدید فناوری اطلاعات، در این بیانیه گفته است: اگر آنها سریع اقدام نکنند، محیط امن آنها در این کشور بر اساس بند 79 قانون فناوری اطلاعات از بین می‌رود و عواقب ناشی از قانون هند دامن آنها را می‌گیرد.

به گفته دولت، چاندراسخار یکی از مدافعان سرسخت حذف چنین محتوایی از اینترنت هند است. همچنین نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای برقراری اینترنت امن و قابل اعتماد مصمم است.

واکنش مدیران شبکه های اجتماعی چه بود؟

در پاسخ به اخطاریه صادر شده از سوی دولت هند تلگرام اعلام کرد: مطالب مربوط به کودک آزاری به طور صریح توسط تلگرام ممنوع است و هیچگونه خدماتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

این پیام‌رسان اجتماعی همچنین اعلام کرد: مدیران تلگرام بصورت فعال در بخش‌های عمومی پلتفرم گشت‌زنی کرده و گزارش‌های کاربران را دریافت می‌کنند و اگر محتوایی شرایط تلگرام را نقض کرده باشد آن را حذف می‌کنند.

واکنش یوتیوب؛ حذف 2.5 میلیون ویدیو

از سوی دیگر سخنگوی یوتیوب در واکنش به این اخطاریه گفت: در خط‌مشی یوتیوب استفاده از مطالب سوء‌استفاده جنسی کودکان غیر قابل تحمل است و هرگونه محتوایی که خردسالان را به خطر می‌اندازد برای ما قابل قبول نیست.

یوتیوب ادامه داد: در سه ماهه سوم سال 2023، بیش از 94هزار کانال و بیش از 2.5 میلیون ویدیو را به دلیل نقض خط‌مشی ایمنی کودکان حذف کرده است.

اما تا کنون هیچ پاسخی از سوی صاحبان پلتفرم X یا همان توییتر سابق به این اخطاریه داده نشده است.

دولت هند همچنین از شرکت‌ها خواسته است تا اقداماتی مانند الگوریتم‌های تعدیل محتوا و مکانیسم‌های گزارش‌دهی را برای جلوگیری از انتشار مطالب سوءاستفاده جنسی از کودکان در آینده انجام دهند.

رویترز در ماه جولای گزارش داد که هند به پخش‌کننده‌های آنلاین مانند Netflix (NFLX.O) و Disney (DIS.N) گفته است که محتوای آنها باید قبل از نمایش آنلاین از نظر فحاشی و خشونت به طور مستقل بررسی شود.

یوتیوب 650 میلیون کاربر در هند دارد

بر اساس گزارش که سایت Statista از تعداد مخاطبان هندی در یوتیوب اعلام کرده، تا سال 2023 حدود 650 میلیون نفر هندی از یوتیوب استفاده می‌کنند. این سایت همچنین پیش بینی کرده که تعداد کاربران هندی تا سال 2025 بیش از 800 میلیون نفر می‌رسد که این رقم به تنهایی از چندین کشور اروپایی بیشتر است.

تحریم و هشدار به شبکه‌های مجازی محدود به کشور هند نیست. برای مثال ایالت یوتای آمریکا در روزهای گذشته به دلیل الگوریتم معتادکننده شبکه اجتماعی تیک تاک برای کودکان از آنان شکایت و خواستار تعدیل در الگوریتم‌ها شد.

ایالت یوتای آمریکا در اقدامی از اپلیکیشن چینی تیک تاک شکایت کرد و این شبکه اجتماعی را به آسیب رساندن به کودکان از طریق نگه داشتن عمدی کاربران برای صرف زمان ناسالم در پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه متهم کرد.

دادستان یوتا گفت: آنچه که کودکان و والدینشان درباره این شبکه اجتماعی نمی‌دانند این است که تیک تاک در مورد ایمنی برنامه خود به آنها دروغ می‌گوید و از آنها برای بررسی و تماشای برنامه به طور اجباری سوءاستفاده می‌کند. بدون توجه به اثرات وحشتناکی که بر سلامت روان آنها می‌گذارد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.