مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان عنوان کرد: اهمیت بخش بازرگانی در افزایش تولید محصولات باغی

پایگاه خبری اقتصاد جوان: اهیمیت کشاورزی و جایگاه آن در کشور و به تبع آن گستردگی نیروهای فعال چه در حوزه ستادی و چه فعالان این بخش مهم و استراتژیک کشور و با در نظر گرفتن نقش مهم آن در امنیت غذایی کشور موجب شده است که در سال های اخیر نگاه ویژه و حمایت های بسیاری از طرف دولتها در بخش های مختلف زراعت، مراتع، و باغبانی به صورت جدی تر و علمیاتی صورت بگیرد.

این نگاه ویژه به صورتی است که در بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین ریاست محترم جمهوری نیز به وضوح و مکرر به چشم میخورد چرا که این بخش سهم بسزایی در تولید و تامین غذایی جامعه دارد.

در این بین تولیدات محصولات باغی در کشور یکی از ارکان مهم بخش کشاورزی بشمار میرود که شامل تولیدات باغی، گیاهان دارویی و گیاهان گلخانه ای را دربر میگیرد.
همچنین با توجه به حجم تولیدات محصولات باغی و ارزش اقتصادی بالای آن و سهم آن اشتغالزایی به اهمیت آن می افزاید.

به گزارش اقتصاد جوان به نقل اخبار روزانه کشاورزی، استان گلستان در تولیدات باغی سهم بسیار بالایی در سطح کشور برخوردار می باشد و به همین منظور با مهندس نویدرضا فرهانی معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

مهندس نوید رضا فرهانی معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ابتدای این گفت و گو گفت: با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های صورت گرفته دولتی و همچنین سیاست های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی کشور درانتقال محصولات زراعی به زیر پوشش کشت گلخانه ها و با در نظر گرفتن ، موجب آن شده است که اهمیت تولیدات باغبانی کشور پررنگ تر شود چرا که گشت گلخانه، موجب تولید بیشتر محصول ، صرفه جوی در آب و همچنین اشتغالزایی میشود.

مهندس نوید رضا فرهانی گفت: با این مقدمه که گفته شده و همچنین از مجموع 650 هزار هکتار زمین های کشاورزی استان گلستان، بین 35 تا 40 هزار هکتار آن را کشت محصولات باغی و گیاهان دارویی را شامل می شود که این حجم از کشاورزی اهمیت تولیدات باغی را در استان و همچنین در کشور می رساند.

وی افزود: با وجود پتانسل های موجود و تنوع اقلیمی در استان گلستان، تنوع مختلفی در تولیدات باغی را در استان دار هستیم که تولید بیش از 26 گونه محصولات باغی به صورت عمده را شامل می شود.

وی در باره عمده ترین محصولات باغی استان توضیح داد و گفت: عمده ترین محصولات باغی استان گلستان را درختان سیاه ریشه تشکیل می دهد که گلستان دراین بین در تولید میوه های آلو، هلو و شلیل، رتبه های اول تا سوم را در تولید این محصولات به لحاظ سطح و تولید را به خود اختصاص داده است.

فرهانی در بخش تولید مرکبات در استان گلستان گفت: در بخش مرکبات و با توجه به دارا بودن اقلیم معتدل، حدود 6 هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات باغی استان به مرکبات اختصاص دارد که بین 100 تا 120 هزار تن در طول سال را دربر میگیرد.

وی افزود: در تولید زیتون ،با توجه به این که کشت درخت و تولید زیتون از گذشته های دور در استان متداول بوده به همین دلیل استان گلستان یکی از مناطق زیتون کاری در کشور بشمار میرفته است .

مهندس فرهانی گفت: همچنین در سال 1371 با اجرای طرح طوبی با سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی تولید زیتون در استان توسعه بیشتری پیدا کرد.

طرح کشت درختان مثمر
وی اظهار داشت: با مطالعاتی که در سال 82 در 110هزار هکتار از اراضی شیب دار استان انجام شد و با همچنین به رانش زمین در این اراضی که در پی آن فرسایش آبی و خاکی میشد و همچنین وقوع سیل و روان آب هایی که خسارت های زیادی به کشاورزی در مناطق پایین دست استان وارد می آورد، باعث گردید که طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیب دار توسط دولت وقت مصوب شد.
فرهانی افزود: با اجرای این طرح 70 هزار هکتار از اراضی شیب دار استان، مساعد کشت محصولات باغی شناخته شد که در طی این سال ها با اعتبار بیش از 40 میلیارد تومان 30 هزار هکتار از این زمین ها ، توسط باغداران عزیز زیر کشت محصولات باغی قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه کاربری بعضی از این زمینها به دلایلی تغییر داده شد اما همچنان عمده این زمینها به امر باغبانی مشغول هستند که کشت و تولید درخت زیتون از اصلی ترین و مهمترین آنها.

وی در ادامه افزود: از دیگر محصولات استان در حوزه باغی کشت و تولید گردو و فندق است و همچنین در چند سال اخیر تولید گیاهان دارویی نیز به محصولات استان افزوده شده است. همچنین کشت گل محمدی و زعفران و کشت گونه هایی که سازگاری با استان را دارا هستند را هم زیر کشت قرار داده ایم.

کشت گلخانه ای
معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کشت گلخانه ای در استان گلستان گفت: تا قبل از سال 95، هفت هکتار گلخانه داشتیم که عمده تولیدات آن به کشت گل و گیاه زینتی اختصاص داشت.

وی گفت: از سال 95 به بعد با تخصیص اعتبارات و تسهیلات به کشاورزان و سیاست های اعمال شده توسط وزارت جهاد کشاورزی گام های خوبی برداشته شده که در حال حاضر حدود 80 هکتار در زمینه کشاورزی گلخانه ای فعال و مشغول به کار هستند.

فرهانی ادامه داد: این 80 هکتار گلخانه در بخش های گل و گیاه زینتی، کشت سبزی و صیفی جات که شامل گوجه، خیار و فلفل است و بخشی از این نیز به تولید لیمو ترش اختصاص دارد وهمچنین اختصاص 75 هکتار دیگر از زمین های زراعی به گشت گلخانه ای از برنامه های در دست اجرا توسط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان است که می توان نام برد.

وی در ادامه گفت: همچنین مجوز 550 هکتار دیگر در موضوع صادر شده است که فعالان این حوزه بعد از دریافت مجوز ها و دریافت تسهیلات دولتی به چرخه کشت و تولید اضافه خواهند شد.

وی اظهار داشت: طبق برنامه، استان گلستان باید 650 هکتار از زمین های زراعی را زیر پوشش کشت گلخانه ای قرار دهد که انشاالله با تدابیر و طرح هایی که برنامه ریزی شده است و همچنین ورود سرمایه گذاری های بخش خصوصی به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

مهندس فرهانی در پاسخ سوال خبرنگار DA1news در خصوص استفاده از تکنولوژی روز و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گلخانه ای گفت: همه گلخانه هایی که جدیدا احداث می شوند باید تابع استاندارد و دستورالعمل هایی علمی و مهندسی مصوب باشند که مکانیزاسیون، یکی از آنهاست همچنین بانک کشاورزی به عنوان کارگزار اصلی مالی، پرداخت تسهیلات را منوط به این استانداردهای قرار داده است.

فرهانی گفت: با ورود کشاورزان به کشت گلخانه ای، در کنار افزایش بیشتر تولید، در مصرف آب نیز صرفه جویی زیادی صورت می گیرد و در بخش اشتغالزایی هم افزایش 30 برابری را خواهد داشت.

وی ادامه داد: با درنظر گرفتن سیاست ها و اولویت اصلی وزیر محترم وزارت جهاد کشاورزی ،جناب ساداتی نژاد در اجرای کشت گلخانه و همچنین حمایت های انجام گرفته و در دست اجرا، امیدواریم در این بخش به موفقیت های بسیاری دست یابیم.

اهمیت بخش بازرگانی
مهندس نوید رضا فرهانی دربخش دیگری از این گفت و گو گفت: یکی از معضلات محصولات باغی، بخش بازرگانی این محصولات است . و با توجه به هزینه بر بودن تولید محصولات باغی، باعث شده در بعضی موارد و مواقع تولید محصول، صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که 70 تا 80 درصد تولیدات به صورت تازه خوری در خود استان صورت می گیرد و یا به سایر استان های همجوار ارسال می شود و 20 درصد باقیمانده نیز با توجه به همجواری استان گلستان با کشورهای اوراسیا به این کشورها صادر میشود.

وی درباره صادرات تولیدات باغی به کشورهای اوراسیا توضح داد و گفت: از آنجایی که صادرات محصولات باید با استانداردهای کشور مقصد سازگاری داشته باشد و با توجه به سختگیریهای بعضی از این کشورها، مسائل و مشکلاتی بوجود می آورد که تاثیر زیادی در صادرات بوجود می آورد که بعضا موجب ضرر و زیان به کشاورزی منطقه می شود.

فرهانی گفت: در این بین در صورت تدوین سیاست ها و ثبات در روابط خارجی که توسط وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه و وزارت صمت صورت میگیرد، می توانیم گام های خوب و مثبتی در امر صادرات محصولات باغی داشته باشیم چرا که بخش بازرگانی مهمترین مقوله در تولید محصولات کشاورزی است.

نقش بانوان در اشتغالزایی
مهندس فرهانی در باره حضور بانوان در بخش باغبانی و کشت گلخانه ای توضیح داد و گفت: ما در بخش گلخانه ای که حدود 15 هزار بهره بردار را تشکیل می دهند دو بخش را داریم که یک بخش از آن به گلخانه های بزرگ مقیاس که بالای 3هزار متر می باشد اختصاص دارد و بخش دیگر، مربوط به کمک به خانوارهای روستایی می باشد که اختصاصا به فعالیت در بافت روستایی به تولیدات باغی و گلخانه ای بانوان روستایی می پردازد. که این بخش ، نقش زیادی در بازار های محلی داشته و به نوع خود به اشتغالزایی نیز کمک میکند.

وی در پایان درباره صنایع تبدیلی تولیدات باغی استان گفت: خام فروشی در بخش محصولات باغی یکی از معظلاتی است که در سطح کشور نیز وجود دارد. استان گلستان در بخش زیتون توانسته است باایجاد کارخانجات و واحد های تولیدی مختلف در بسته بندی و روغن گیری زیتون ورود کند و در این بخش وضعیت خوبی داریم. اما در دیگر محصولات به دلایل مختلف از وضعیت خوب و مطلوبی برخوردار نیستیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.