مسیرهایی که شکست شما را تضمین می‌کند!/ راه موفقیت چیست؟

موفقیت امروزه یک وظیفه است. همه دنبال شکار کردن موقعیت‌هایی هستند که شهرت و افتخار و ثروت را به همراه داشته باشد. اما چرا اکثریت افراد شکست می‌خورند و ناامید یا سرخورده می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان، امروزه تب جهانی مردمان در نقاط مختلف و هویت‌های متنوع، برای رسیدن به موفقیت بالاست. در دوران مدرن با رواج الگوهای جهانی شناخت و تعریف این پروسه تبدیل به امری پیچیده شده است. واکاوی این رفتار در ذات بشر بدل به یک رشته تخصصی شده و درخت علم شاخه کرده و گسترده شده است. جوانان از هر کجا که باشند علاقه دارند به شهرت و موفقیت یا ثروت در ابعاد و مدل‌های گوناگون دست یابند.

اما همچنان که این تب بالاست و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود، با سیل عظیمی از رویاهای شکست‌خورده مواجه هستیم. نقشه و طرح‌ها و آرزوهایی که محقق نشده‌اند و رنگ بی‌روحی به زندگی رویاپردازان تحمیل شده است.

از این رو بازارهای معرفی راه‌های موفقیت داغ و شلوغ است. افراد به دنبال یاد گرفتن رمز و رازهای موفقیت هستند. مدام از مقابل ویترین انسان‌های پولدار و به‌اصطلاح موفق عبور می‌کنند و به سخنرانی‌های پرزرق و برق آنها گوش می‌دهند. اما چیزی تغییر نمی‌کند. موفقیت این‌گونه به دست نمی‌آید. هرساله اشخاص متحمل هزینه‌های سنگین برای آموزش‌ خود می‌‌شوند و شکست احتمالی آنها را فرسوده و ناامید می‌کند. و این می‌شود که از رویاهایشان دست می‌شویند و آنها را به ماشین فراموشی می‌دهند تا خردشان کند.

در این گزارش به بررسی مسیرهایی می‌پردازیم که افراد را به تباهی رویاهایشان می‌کشاند. شاهراه‌هایی که مقصدشان چیزی جز تاریکی نیست و نور وعده داده‌شده‌ آنها دروغی بیش نبوده است.

مسیر اول، موفقیت‌های یک‌شبه!

موفقیت یک‌شبه بسیار ساده‌انگارانه است. موفقیت و رسیدن به اوج انگاشته‌شده حاصل قدم‌ها و مسیرهای کوتاه نیست. همه ما داستان‌هایی درباره نیمه‌شبی از زندگی یک مخترع یا انسانی سرشناس را شنیده‌ایم که چگونه در یک لحظه موفق به ساخت یا کشف یک فرمول انقلابی شده است.

دروغی ظریف در این داستان‌ پرفروش نهفته است. هیچ فردی یک‌شبه به موفقیت نمی‌رسد. داستان موفقیت‌ها هیچ‌گاه در جملات کوتاه و پاراگراف‌های موجز خلاصه نمی‌شوند. عقبه هر کدام از چنین رویدادهایی یک عمر است. تمام لحظاتی که انسانی چه‌بسا وقت خود را در پی انجام دادن کارهای گوناگون حتی تلف کرده، در به اوج رسیدن این فرد تاثیر خود را گذاشته است.

موفقیت افراد در یک لحظه رخ نمی‌دهد. این تصوری اشتباه است که درک غلط آن باعث شکست خیلی‌ها می‌شود. مسیری پیوسته و طولانی، پر از فرازونشیب و پیچ‌های سخت و جان‌فرسا در راه موفقیت شما برایتان کمین کرده‌ است. باور به موفقیت یک‌شبه شما را در همان گام‌های اول زمین می‌زند.

مسیر دوم، چگونه موفق شویدهای توخالی!

سودجویان در هر حوزه‌ای خیلی زود از راه می‌رسند و برای طعمه‌های خود دندان تیز می‌کنند. حتماً این داستان جالب را شنیده‌اید، در دورانی که همه به دنبال طلا به جان زمین می‌افتادند و حفاری می‌کردند، کسی که بیل و کلنگ آهنی می‌فروخت پولدار شد.

کلاس‌ها و همایش‌ها و سخنرانی‌های متنوع، چگونه موفق شوید‌هایی زرد و توخالی، درس‌های از هیچ، شعارهایی که هیچ دردی از شما دوا نمی‌کند و فقط و فقط مانند انگلی از جیب‌تان تغذیه می‌کند و به شما هیچ جوابی نمی‌دهد. جواب اینجاست. جوابی از این راه برای شما در کار نیست.

هر فرد راه‌حلی شخصی دارد. شما باید خودتان را بشناسید. علایق خود را دنبال کنید. جواب یک مدرس راه موفقیت ممکن است راهگشا باشد، اما در بدو امر برای خودش. شما باید مسیری شخصی‌سازی‌شده برای خود ترسیم کنید. مربیان فقط می‌توانند در این راه به شما کمک کنند.

مسیر سوم، شروع‌‌های خام

افراد معمولاً برای استقرار و شروع به کار کمی عجولانه عمل می‌کنند. آنها نقطه بسیار دور را می‌بینند و برای رسیدن به آن هیجان و شوق دارند. اما راه طولانی‌ است و باید مهیای سفری دور و دراز شد. قبل از راه افتادن شما آماده می‌شوید. اقلام و وسایل مورد نیاز خود را جمع‌آوری و وسیله نقلیه‌تان را بررسی می‌کنید. نمی‌توان نابجا راه افتاد.

برای استارتاپ‌ها جمع کردن یک تیم خوب اولویت است؛ افرادی که بتوانید با آنها کار کنید. خودتان به عنوان لیدر یا رهبر و راننده این خودرو باید برای این نقش قابل باشید. باید یاد بگیرید و یاد بگیرید و در آموزش خودتان کوشا باشید. دانش و علم شما باید به پختگی برسد. شروع یک کسب‌وکار باید سنجیده باشد.

مسیر چهارم، بهانه‌های دم‌دستی

ما در دوران سختی زندگی می‌کنیم. بازارها لحظات سختی را سپری می‌کنند. تورم وجود دارد. تحریم‌ها هستند و قطعاً صدها مشکل دیگر. اینها همه می‌توانند تبدیل به فرصت شوند. تبدیل به موقعیتی برای شکار یک لحظه. لحظه‌ای برای انتخاب‌های فرصت‌طلبانه‌ای که سرنوشت کسب‌وکار شما را تغییر می‌دهد. برای این شما نیاز به تقویت دیدگاه خود دارید.

تقویت دیدگاه، پختگی دیدگاه و ارتقای آن‌، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه حاصل مطالعه و تحقیق پیوسته است.

بدون تابلو راهنما/ راه موفقیت چیست؟

تعریف راه موفقیت ممکن نیست. هر فرد باید برای خود تعاریف غلط را پیدا کند و از اشتباهات رایج دوری کند و به فرمولی شخصی دست یابد. به راه و مسیر خود ایمان داشته باشد و دست از تلاش کردن برندارد. نقشه‌ای برای رسیدن به هدف و تحقق رویا وجود ندارد. این شما هستید که باید با آزمایش راه‌های مختلف مسیر خود را پیدا کنید. پس از شکست خوردن نباید خسته شد. هر شکست می‌تواند مقدمه حرکت بعدی باشد. مقدمه‌ای برای شروعی تازه.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.