مصاحبه با محمد پیکانی قهرمان بین المللی بدنسازی و مقام آور مسابقات مستر المپیا 2022 پاکستان

  • ورزش را از چه زمانی شروع کردید و چه رشته هایی فعالیت داشتید؟ در خصوص تحصیلات خود نیز توضیح دهید.

از سن هشت سالگی ورزش می کنم . در رشته های فوتبال، کشتی ، بوکس و پرورش اندام فعالیت داشته ام که در کشتی،بوکس و پرورش اندام بارها مقام به دست آورده ام. از سال 1387 شمسی ورزش را بصورت حرفه ای دنبال می کنم و درحال حاضر داور بوکس،رئیس کمیته داوران بوکس اسلامشهرو مربی بدنسازی هستم، اما بیشتر تمرکزم را بر رشته بدنسازی (پرورش اندام) قرار داده ام. تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی ادامه  داده ام. هدف این رشته ایجاد توانمندی‌های لازم در خصوص استفاده از دانش تغذیه در گسترش و ایجاد سبک زندگی سالم و توانمند کردن ورزشکاران در موارد فردی و تیمی و سلولی، مولکولی در سطوح مختلف آماتور تا حرفه‌ای است.

  • در خصوص ورزش بدنسازی و بدنسازی حرفه ای توضیح دهید.

بدنسازی و ورزش‌های تناسب اندام در سال‌های اخیر بسیار رونق گرفته است. ورزش بدنسازی یکی از ورزش‌های پرورش و تقویت عضلات برای رسیدن به اندامی قدرتمند و زیباست. ورزش بدنسازی بدن را عضلانی و به شکل دلخواه در می‌آورد. در این ورزش با تلفیق تمرینات ورزشی و تغذیه مناسب، عضلاتی قدرتمند و اندامی ورزیده خواهید داشت.هدف اصلی بدنسازی این است که با پرورش عضلات آنها را قوی تر و از نظر حجم بزرگتر کند. بی تردید برای اینکه بدن حرکت کند نیاز است که با استفاده از قدرت عضلات استخوان ها را به حرکت در بیاورد، به همین دلیل زمانی که برخی از عضلات خوب پرورش پیدا نکرده باشند و ضعیف باشند، آن قسمت دیگر نمی تواند مثل همیشه حرکت خود را به درستی انجام دهد. از سوی دیگر ویژگی استخوان های بدن به گونه ای است که هرچه فشار بیشتری به آنها بیاید استقامت و قدرتشان بیشتر می شود.یکی از مهمترین مزایای ورزش بدنسازی

جلوگیری از پوکی استخوان است که با افزایش تراکم استخوان در اثر تمرینات بدنسازی رخ می دهد. بدنسازی ، ورزشی با قدمت دیرینه است . ورزش بدنسازی از زمان‌های بسیار دور رواج داشته و فقط شکل آن متفاوت بوده است، یه عنوان مثال  در زمان‌ مصر باستان، بلند کردن سنگ‌های سنگین (به‌‌عنوان وزنه) رواج زیادی داشته است. امروزه بدنسازی بسیار پیشرفت کرده و علمی شده و شامل رشته های فیتنس، فیزیک و ماسکولار فیزیک، بادی‌کلاسیک، فیزیک کلاسیک و بادی‌بیلدینگ است. مسابقات بدنسازی نیز به‌ طور کلی در سه دسته نمایشی، آیتمی و ترکیبی برگزار می شود که مهم‌ترین این مسابقات مسابقات مسترالمپیا است که سالانه و زیر نظر فدراسیون جهانی بدنسازی (IFBB) مرکز جهانی و معتبر این رشته ورزشی، برگزار شده و مهم‌ترین رویداد بدنسازی در جهان محسوب می شود.

• در خصوص فعالیتها مسابقات ورزشی که در آنها شرکت داشته اید و مقام هایی که کسب کرده اید توضیح دهید.

مهم ترین مسابقات بدنسازی جهان تحت عنوان مسابقات مسترالمپیا است  که سالانه و زیر نظر فدراسیون جهانی بدنسازی (NPC) و زیرمجموعه اش IFBB برگزار می گردد و مهم‌ترین رویداد رقابت های بدنسازی در جهان محسوب می شود. این مسابقات در دو سطح آماتوری و حرفه ای برگزار می شود و نحوه ارزیابی شرکت کنندگان به این صورت است که اگر ورزشکار در مرحله آماتوری موفق به کسب مقام قهرمانی شود در رقابت بعدی همان مسابقات مربوط به قهرمانان هر دسته شرکت می کند که به نفر اول این رقابت اورال (overall) کارت حرفه ای پروNPC-PRO اهدا می کنند. ورزشکار قهرمان پس از گرفتن این کارت پرو فقط در میادین حرفه ای به رقابت می پردازد و اگر در رقابت های حرفه ای امتیازات لازم را کسب کند، موفق به دریافت مجوز ورود به مستر المپیای جهانی خواهد شد که در ایالات متحده برگزار می شود. در مسابقات متعددی شرکت داشته ام که برخی از مهم ترین آنها که در آنها مقام آورده ام عبارتند از مسابقات بوکس قهرمانی تهران (و توابع )  در سال  1385 شمسی، مسابقات قهرمانی بدنسازی تهران در سال 1391 شمسی، مسابقات انتخابی بدنسازی آسیایی در سال 2019 میلادی در چین ،نایب قهرمان مسابقات جهانی مستر المپیا سال 2019پکن در چین، قهرمانی مسابقات مستر المپیا در سال 2022 میلادی در پاکستان

  • روزانه چند ساعت و چگونه تمرین می کنید ؟ با توجه به هزینه های سنگین آماده سازی و نیز شرکت در مسابقات جهانی بدنسازی آیا حامی و اسپانسری دارید؟

با توجه به زمان محدودی که دارم، هر روز صبح ساعت سه و نیم بامداد تمریناتم را شروع می کنم و بعد از آن، نوبت بعدی تمرینات روزانه ام را در بعد از ظهر انجام می دهم. برای تامین هزینه های ورزشی ام با مشکلات زیادی مواجه بوده و هستم و با هزینه شخصی ام و اخذ وام های پی در پی، تمرین می کنم ، تا به حال با امید به آینده ، علی رغم دغدغه های ورزشی ،عقب نشینی نکرده ام. اسپانسر به معنای رسمی آن ندارم اما حمایت عاطفی همسرم ، خانواده و دوستان همیشه کمک حالم بوده است . بطور نمونه آقای کریمی مربی بوکس من، آقای رضایی رییس وقت اداره سرمایه انسانی بانک ملی ایران که علاوه بر کمک های عاطفی و انرژی مثبت، زمانی هم که از لحاظ مالی نمی‌توانستم ادامه دهم با کمک مالی، برادری را در حقم تمام کرده و مرا مدیون خود کرده اند.

  • به عنوان یک ورزشکار حرفه ای و قهرمان ورزشی که سال های زیادی را صرف انجام ورزش و فراگیری دانش ورزش کرده اید، چه توصیه ای برای علاقه مندان ورزش بدنسازی دارید؟

توصیه ام این است که فقط برای سلامتی و تقویت عضلات این ورزش را شروع کنند، سلامتی مقدم بر قهرمانی است . در سنین بالا ، عضلات بدن معمولا تحلیل می روند و ورزش و بخصوص بدنسازی یکی از راهکارهای جلوگیری از تحلیل عضلانی، حفظ سلامتی و استواری بدن است. علاوه بر آن چاقی نیز یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند ، ورزش صحیح و اصولی یکی از راهکارهای دوری از چاقی و معضلات مرتبط با آن است. هر کسی می تواند دقایقی را هر روز به ورزش اختصاص دهد که اگر این ورزش همراه با تغذیه صحیح و مناسب هم باشد ، در طولانی مدت نتایج بسیار خوبی را برای فرد در بر دارد . در ورزش، سلامتی مقدم بر قهرمانی است. به علاقه مندان ورزش توصیه می کنم که پیش از هر چیزی در ورزش، موضوع بسیار مهم سلامتی را مد نظر قرار دهند و در نظر داشته باشند که ورزش غیر اصولی و غیر علمی می تواند منجر به آسیب دیدگی هایی شود که ممکن است ایجاد مشکلات فیزیکی برای ورزشکار و مراجعه او به مراکز درمانی را در پی داشته باشند ، اما ورزش اصولی و با نظر مربیان کارآزموده ، علاوه بر حفظ سلامتی می تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی و بهبود وضعیت جسمانی و روحیه فرد ورزشکار شود. توصیه اول من در ورزش ، توجه به ورزش همگانی است . براساس تعریف‌ کمیته‌ بین‌المللی المپیک، ورزش های همگانی فعالیت هایی است که قدرت و برتری را به انسان بازمی‌گرداند و موجبات رشد و گسترش سلامتی را فراهم آورده و آمادگی و احساس خوب بودن را با فعالیت‌های ورزشی به مردمی که می‌توانند به آن عادت کنند، در هر سن، جنسیت، نگرش و شرایط اقتصادی و فرهنگی را می‌چشاند. شایسته است هر فرد و سازمانی در جهت ارتقای کیفیت و کمیت ورزش ها وبخصوص ورزش همگانی و در راستای سلامتی، برنامه ریزی های هدف داری انجام دهد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.