مهندس مهقانی: هدف ما افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری است

با در نظر گرفتن اهمیت این معاونت در مهمترین استان کشور در بخش کشاورزی خبرنگار اعزامی اقتصاد جوان با مهندس علی اکبر مهقانی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت و گویی انجام داده ایم که در پی می خوانیم:

مهندس علی اکبر مهقانی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ابتدای این گفت و گو گفت: رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی، امنیت غذایی است که اهمیت این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست، چرا که یکی از فاکتورهای اصلی در امنیت کشور قرار داشته و سازمانهای جهاد کشاورزی در سراسر کشور تمامی تلاش و فعالیت های خود را بر این اصل قرار داده اند، چرا که امروزه در سراسر جهان امنیت و قدرت را غذا مشخص میکند.

مهندس علی اکبر مهقانی در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: یکی از تاثیرات امنیت غذایی در دنیا را می توان به موضوع اوکراین اشاره کرد که چه تاثیری در امنیت غذایی و مناسبات بین المللی اروپا و تا حدی در دیگر کشورهای داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان گلستان در پاسخ به گستره تولیدات گیاهی در استان توضیح داد و گفت: گستره تولیدات گیاهی در استان گلستان حدود ۶۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی بوده که در دو سییکل بهاره و پاییزه این اراضی زیر کشت قرار می گیرد، لازم به ذکر بوده که اکثر و انواع محصولات کشاورزی در کشور در استان گلستان تولید می شود.

وی افزود: این موضوع که چرا و چگونه اکثر محصولات در سطح کشور در استان گلستان تولید میشود به موضوع اقلیم های و مختلفت و متفاوت در استان بر میگردد، چرا که استان گلستان با میزان بارندگی مناسب و همچنین خاک مناسب و با دارا بودن دشت و میان دشت و کوهپایه توانسته است بغیر از تولید ۹۰ نوع گونه گیاهی، در تولید اکثر محصولات استراتژیک رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

مهندس مهقانی در ادامه افزود: استان گلستان در تولید گندم رتبه دوم و در تولید محصول کلزا نیز رتبه اول را در کشور کسب کرده است. در تولید جو نیز بین ۷۰ تا ۸۵ هزار هکتار سطح کشت این محصول بوده که رتبه پنجم کشور در تولید بوده و همچنین در تولید محصول برنج رتبه سوم با تولید ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن تولید شلتوک را دارا هستیم و در تولید محصولات سبزی و صیفی و حبوبات و علوفه و اکثر تولیدات گیاهی در سطح وسیع در استان گلستان تولید و بهره برداری می شود.

حمایت ها و برنامه ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان گلستان در ادامه توضیح وظایف اصلی این معاونت گفت: وظیفه اصلی معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان گلستان به طور مستقیم و چه غیر مستقیم، از نظر فنی و پشتیبانی لجستیکی در بخش تامین بذر و نهاده ها و مکانیزاسیون و بحث تامین سوخت و توصیه های فنی و کارشناسی تا تحویل به مراکز خرید را عهددار است.

وی افزود: به طور مثال در بخش گندم ، از مرحله تولید و تامین بذر برای حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزار هکتار زمین زیر کشت استان توسط شرکت های بذری گندم پیش بینی شده که تهیه این بذر توسط کمیته های مختلف برنامه ریزی و گواهی شده و در اختیار کشاورز قرار می گیرد و همچنین در بخش یارانه های کشاورزی نیز توسط سازمان به کشاورزان تعلق می گیرد و وظایف ما به عنوان متولی دولتی در بخش کشاورزی کمک به کمتر شدن قیمت نهایی گندم نیز می شود که توسط معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی ادامه داد: در ادامه حمایت ها و برنامه های انجام گرفته در مورد گندم می توان به آماده سازی بستر زمین های سطح کشت گندم که توسط مکانیزاسیون معاونت جهاد کشاورزی صورت می گیرد که باید اذعان کنم که مکانیزاسیون جهاد استان دارای ضریب کیفی بالایی نیز قرار دارد. و باید متذکر شوم که ناوگان مکانیزاسیون استان با بکارگیری ماشین آلات، کارنده های نوین و حفاظتی نقش بسزای در عملکرد و بهبود کشاورزی در استان را به عهده دارد.

مهندس مهقانی ادامه داد: در بخش کود نیز که توسط شرکت خدمات حمایتی انجام میگیرد و با در نظر گرفتن دوری استان از مبادی ورودی کشور که بنادر جنوب کشور است ، خوشبختانه تا به الان این نهاده های توسط شرکت خدمات حمایتی به موقع به دست ما و در نهایت به دست کشاورزان رسیده است بطور مثال امسال نیز این مهم میسر شد و با کود شیمایی خوبی که به دست کشاورزان رسید توانستیم به تعهداتی که استان گلستان همه ساله بر عهده دارد را با بهترین کیفیت، برداشت داشته باشیم.

سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در بخش دیگری از این گفت و گو درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی توضیح داد و گفت: یکی از معظلات بخش کشاورزی در سطح کشور موضوع خام فروشی است که استان گلستان هم از این قاعده مستثنی نیست، اکثر محصولات تولید شده در استان به واسطه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام به فروش می رسد اما در سال های اخیر امید بیشتری در استان بوجود آمده که بتوانیم با ورود سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این قسمت از تولید نیز به موفقیت هایی دست پیدا کنیم. در این بین سرمایه گذاران به دلیل اینکه نزدیکتر به مبدا تولید شوند الحمدالله به بحث سرمایه گذاری در بخش محصولات کشاورزی ورود کرده اند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال گندم استان به واسطه نوع با کیفیت گندم و طبیعت خاص استان به طور معمول بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن شلتوک گندم تولید میشود که از این میان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن تبدیل شده و مابقی بصورت خام به دیگر استانها ارسال میشود در بخش گلزا و سویا و همچنین پنبه هم وضع به این صورت است.

وی افزود: در این میان راهی بغیر اجرای کشاورزی قرادادی نداریم و سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی عزیز نیز این موضوع را باید در سرلوحه برنامه های خود قرار دهند. تا دست واسطه و واسطه گری کوتاه شده تا سود حاصله از کشت قرادادی به دست تولیدکننده و هم مصرف کننده برسد.

کشاورزی قراردادی

مهندس مهقانی در توضیح کشاورزی قراردادی در استان گفت: ما در استان در حال تمرین و نتیجه گیری خوبی هستیم بطوری که در بخش گندم و پنبه و کلزا این مهم به نتایج بسیار خوبی رسیده است و در این بین بخش خصوصی نیز استقبال خوبی داشته و در کنار اینها دولت نیز باید از این نوع عملکرد حمایت های خوبی داشته باشد. تا کشاورزی قراردادی به صورت همه جانبه اجرایی و بصورت همگانی انجام گیرد.

وی ادامه داد: در مورد ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی باید گفت که به علت این که از قدیم سوددهی در کشاورزی زمانبر بوده و باعث شده سرمایه گذاری به کندی صورت بگیرد اما در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این خصوص صورت گرفته که یکی از آنها نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی که توسط شورای قیمت گذاری انجام میگیرد و حضور و تاثیر فعالان کشاورزی در قیمت گذاری باعث ورود سرمایه گذاران به بخش های مختلف کشاورزی شده است.

وی افزود: ما انتظار آن را داریم که سرمایه گذاران بیشتری با ورود به بخش کشاورزی خصوصا در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی سهمی در رونق اقتصادی استان داشته باشند.

مهندس مهقانی در باره کشاورزی قراردادی در استان توضیح داد و گفت: استان گلستان در بخش کشاورزی قراردادی از استانهای پایلوت بوده که در محصول برنج، گندم ، پنبه و کلزا انجام و اجرایی شد و باید بگویم که کشاورزی قراردای هم میتواند راه حلی برای الگوی کشت باشد و هم مقرون به صرفه بودن تولیدات را در پی دارد و هم دلگرمی خوبی برای فعالان و کشاورزان خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی قراردادی با تمان جوانب و تمامی ظرفیت کشاورزی قراردادی انجام شود و دولت نیز حمایت های خود را از طریق تسهیلات بهتر و بیشتر و مشوق هایی که به فعالان و تولیدکنندگان تخصص دهد، می تواند راه حل تمامی مشکلات کشاورزی باشد. و از این طریق کشاورزی از حالت معیشتی به کشاورزی اقتصادی و در نهایت صادراتی تبدیل خواهد شد.

اجرای الگوی کشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در باره اجرای الگوی کشت در استان توضیح داد گفت: بحث الگوی کشت توسط وزیر محترم کشاورزی ابلاغ گردید، که ماحصل آن میانگین سطوح کشت در استانها است و این موضوع در جهت پایدار کردن تولید و امنیت غذایی کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هدف از الگوی کشت به طور مثال بردن محصولات پرآب بر به سمت کشاورزی گلخانه است و محصولاتی در زمین های مرغوب کشت شود که به لحاظ استراتژیک برای کشور اهمیت دارد. در این خصوص با برگزاری جلسات کارشناسی و فنی مختلف الگوی کشت استان را برای سال های آینده برنامه ریزی و پیشنهاد می دهیم و باید بگویم که در بخش الگوی کشت ، تولید و آب یکی از موضوعات الگو بشمار میرود و بحث های بازرگانی ، فناوری، فرآوری و تبدیل و مهمتر از همه محیط زیست را دربر میگیرد.

مهندس مهقانی درادامه افزود: تمامی این پیشنهادها در خصوص الگوی کشت، باید به گونه ای باشد که کشاورزی عزیزمان این الگو را ببپسندد. چرا که در نهایت کشاورز است که این الگو را باید اجرا کند و کشاورزی اگر درآمد و سودی را از این الگو به دست نیاورد به ناچار این الگو، اجرایی نخواهد شد.

تولید و بهره وری و کشاورزی حفاظتی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خاتمه این گفت و گو گفت: هدف از برنامه های اجرایی معاونت بهبود تولیدات گیاهی در کشور و علی الخصوص برنامه ما در استان گلستان این است که با بالا بردن تولید و بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی به موفقیت های بهتر و بیشتری دست پیدا کنیم.

وی گفت: ما در این خصوص موضوعات مختلفی را در استان دنبال می کنیم که یکی از این موضوعات بحث ژنتیکی و ارقام جدید و متحمل است و در موضوع «به زراعتی» به دنبال کشاورزی حفاظتی هستیم .

وی ادامه داد: در موضوع کشاورزی حفاظتی در استان گلستان باید بگویم که کشاورزی استان به صورت دیم بوده و ما در کنار رطوبت و بارش های خوب در جنوب و قسمت های کوهپایه های استان، شوری زمین در قسمت شمال را هم داریم که این یکی از موضوعاتی است که باعث شده به دنبال کشاورزی حفاظتی برویم چرا که این نوع کشاورزی باعث می شود که هزینه تولیدات کشاورزی در استان کم ترشده و با درنظر گرفتن این موضوع که استان گلستان تمامی اقلیم های مختلف کشور را در خود داشته از طریق کشاورزی حفاظتی می بتوانیم از تمامی سطوح سطح کشت در استان استفاده کنیم.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی بر ۳ اصل استوار است ؛
۱ حفظ بقایا که از باقیمانده محصولات به صورت های مختلف استفاده شود به عنوان مثال کود حاصله از بقایا
۲ تناوب؛ یکی از اصول کشاورزی حفاظتی است به طور مثال ما در استان گلستان بعد از کشت گندم پیشنهاد دادیم که کلزا کشت شود که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. این تناوب در کشت کمک میکند که محصولات آفات کمتری داشته باشند که یکی از فوائد تناوب کشت است.
۳ و در نهایت اصل خاک ورزی

باید بگویم که با بکارگیری و اجرای کشاورزی حفاظتی در نهایت به کشاورزی سلامت محور دست میبابیم و در نتیجه باعث می شود که در تولیدات کشاورزی از سموم کمتر و یا از سموم کم ضرر و استاندار شده استفاده کنیم.

1 دیدگاه

اقدام دیر هنگام، کشت قراردادی گندم را به سال بعد موکول کرد | پایگاه اقتصاد جوان 1402-04-17 - 6:55 ب.ظ

[…] ملی گندمکاران گفت: با توجه به اقدام دیر هنگام برای کشت قرار دادی امکان خرید ۵ میلیون تن گندم به این روش در سال جاری محقق […]

پاسخ

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.