هشدار بانک مرکزی درباره صرافی‌های رمزارز غیر مجاز

بانک مرکزی : برخی فعالان در حوزه رمزارزها با سوءاستفاده از عنوان «صرافی» به‌ویژه در فضای مجازی، قصد تحصیل وجاهت و مشروعیت دارند و از این طریق نسبت به جلب اعتماد عمومی اقدام می‌کنند که این فعالیت غیرقانونی است و به هیچ وجه مورد تایید بانک مرکزی نیست. با استناد به قوانین جاری کشور از جمله قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه فعالیت در بازار ارز مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی است و اشتغال به عملیات صرافی بدون اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی و خرید و فروش ارز خارج از واحدهای مجاز ممنوع است.

بنابراین استفاده از عنوان «صرافی» منحصرا در شرکت‌های صرافی دارای مجوز از این بانک امکان‌پذیر است و هیچ کسب‌وکار فعال اقتصادی دیگری مجاز به استفاده از این عنوان برای عملیات خود نیست. برخی فعالان در حوزه رمزارزها بعضا با سوءاستفاده از عنوان «صرافی» قصد تحصیل وجاهت و مشروعیت دارند و از این طریق نسبت به جلب اعتماد عمومی اقدام می‌کنند که این اقدام به هیچ وجه مورد تایید بانک مرکزی نیست و فعالیت‌هایی از این دست که می‌تواند منجر به تحمیل ضرر و زیان به هموطنان شود، غیرقانونی و خلاف مقررات است. بنابراین ضروری است هموطنان گرامی برای جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود صرفا به انجام مبادلات و معاملات مجاز در شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به آدرس www.cbi.ir درج شده است، مراجعه و پس از مشاهده مجوز نصب‌شده در محل شرکت و کنترل اعتبار آن از پایگاه اطلاع‌رسانی مذکور اقدام به انجام امور خود کنند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.