وقتی در مسیر کاری ناشناخته پا می‌گذاریم چه اتفاقی می‌افتد؟

قدم گذاشتن در یک مسیر کاری جدید و ناشناخته، فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری و افزایش دانش و آگاهی است. اگر مدت‌ها است قصد دارید مسیر کاری خودتان را تغییر داده و وارد حوزه جدیدی بشوید با این مقاله همراه باشید. در ادامه پیشامدهای بعد از قدم گذاشتن در یک مسیر کاری جدید و ناشناخته را بررسی می‌کنیم.

1. خانواده و دوستان تصمیم شما را زیر سوال می‌برند

احتمالا زمانی که بعد از دریافت مدرک حقوق و کار در این حوزه تصمیم به رها کردن شغلتان و راه‌اندازی یک استارتاپ در حوزه تکنولوژی می‌گیرید دیگران فکر می‌کنند دیوانه شده‌اید! ورود به یک مسیر شغلی جدید و ناشناخته که شناخت کافی درباره راه و روش انجام آن را ندارید، افراد نزدیکتان را نگران کرده و سعی می‌کنند با نصیحت کردن شما مانع از تغییر مسیرتان شوند. این واکنش خصوصا از سمت والدین کاملا قابل پیش بینی و منطقی است؛ چرا که همواره خواهان موفقیت و خوشبختی شما هستند و کمک می کنند تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

در این شرایط بهتر است به جای بی‌توجهی به حرف‌های خانواده و دوستان، به آن‌ها گوش بدهید. حتی اگر به اندازه کافی تحقیق کرده و برنامه مشخصی برای آینده‌تان دارید، خوب است که جوانب مختلف این تصمیم را از افراد دیگر بشنوید. ممکن است این مضوع باعث شود به تصمیمی که گرفتید شک کنید، اما شروع یک مسیر ناشناخته ممکن است بسیار دشوار باشد و این شک می‌تواند به گرفتن یک تصمیم بهتر و با در نظر داشتن تمام جوانب کمک کند. شروع یک مسیر جدید در هر شرایطی ممکن است. مهم نیست که چه مهارت‌ها و یا مدرکی دارید، می‌توانید آگهی‌های استخدام دیپلم دولتی را بررسی کنید یا برای به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان به سراغ دوره‌های آموزشی یا مدارک تحصیلی بالاتر بروید.

2. احساس هیجان و شادمانی خواهید کرد

کنترل داشتن روی زندگی خود حس آزادی و لذت به همراه دارد. با وجود شک و نگرانی از شروع یک مسیر جدید، از انجام آن و تجربه مسیری متفاوت لذت خواهید برد. اگر در گذشته محیط کاری سمی و ناخوشایندی را تجربه کردید، تصمیم برای دنبال کردن یک شغل جدید می‌تواند بسیار آزادی‌بخش باشد. شروع یک شغل کاملا جدید برای بدست آوردن نتایج متفاوت در زندگی، تجربه‌ای هیجان انگیز است. یادگیری مهارت های جدید تنها زمانی اتفاق می افتد که روش ها و مسیرهای متفاوتی را برای رشد و پیشرفت تجربه کنید.

ممکن است تشخیص این که واقعا عاشق چه کاری هستید و چه شغلی می‌تواند برایتان مناسب باشد کمی زمان ببرد. اما در هر صورت ریسک کردن بهتر از ماندن در شغلی خسته کننده است که هیچ علاقه‌ای به آن نداشته و عملکرد خوبی در آن ندارید. باید مراقب باشید شادمانی و هیجانی که از دنبال کردن یک مسیر جدید تجربه می‌کنید باعث قضاوت اشتباه درباره آن موقعیت نشود. اگر واقعا شغل جدید انتخاب مناسبی برای شما نیست و با تصوراتی که در ذهن خود درباره آن داشتید متفاوت است، نباید خودتان را گول بزنید.

3. ممکن است بخواهید به کار قبلی خودتان برگردید

یکی از دلایلی که اغلب افراد را از استعفای شغلی و دنبال کردن یک مسیر کاری بهتر منصرف می‌کند، احساس امنیت و روتین ایجاد شده‌ای است که کنار گذاشتن آن با از دست دادن آرامش همراه خواهد بود. تا زمانی که مشکلی در شرکت فعلی پیش نیاید، شما امنیتی را در کنار همکاران خود تجربه می‌کنید که با راه‌اندازی یک استارتاپ یا انتخاب مسیر شغلی جدید و ناشناخته نخواهید داشت. زمانی که هیجان و شادمانی ناشی از دنبال کردن یک مسیر شغلی جدید کم‌رنگ می‌شود، ممکن است شروع کنید به شک کردن و زیر سوال بردن انتخابی که کردید. تجربه این حس کاملا طبیعی و منطقی است، ما انسان‌ها بیشتر به ماندن در شرایط ثابت تمایل داریم و تغییر می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در ما بشود. قرار گرفتن در یک موقعیت جدید می‌تواند گیج کننده بوده و باعث شود به توانایی های خود شک کنیم.

زمانی که دچار شک و تردید شدید، به این فکر کنید که چرا از ابتدا تصمیم گرفتید تا مسیر شغلی‌تان را تغییر بدهید. این خیلی خوب است که امنیت شغلی داشته باشید، اما اگر شغل فعلی‌تان باعث فرسودگی جسمی و روحی شما می‌شود و همیشه منتظر رسیدن آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل هستید، پس بهترین راه تغییر مسیر شغلی است.

4. متوجه می‌شوید موفقیت نیازمند تعهد 110 درصدی است!

زمانی که کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کرده یا مسیر شغلی جدیدی را آغاز می‌کنید که شناخت کاملی نسبت به آن ندارید، موفقیت شما به طور مستقیم به میزان تعهد و اشتیاقتان برای رسیدن به نتیجه بستگی دارد. تعهد فاکتوری است که افراد ایده پرداز را از عمل‌گرایان متمایز می‌کند.

شما باید این موضوع را به کارفرمای خود ثابت کنید که اشتیاق و تعهد کافی برای رسیدن به موفقیت در شغلی که تجربه قبلی در آن نداشته را دارید. این تعهد می‌تواند بهمعنی داشتن ساعات کاری بیشتر، کار در روزهای تعطیل و یا کنار گذاشتن تفریحات برای مدت مشخصی باشد. اگر به دنبال موفقیت هستید باید بیش از 100 درصد به کارتان متعهد باشید.

5. متوجه می‌شوید که زندگی از یک برنامه مشخص پیروی نمی‌کند

شما می‌توانید برای 10 سال آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید، اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که زندگی مطابق برنامه‌های شما پیش برود. زمانی که وارد مسیر شغلی جدیدی می‌شوید، باید انتظار موارد غیر قابل پیش بینی را داشته باشید. شما در این مسیر با چالش‌ و موانع مختلفی روبرو خواهید شد که برای مواجهه با آن‌ها به اندازه کافی آماده نیستید. بنابراین، باید یاد بگیرید با وقایع غیر منتظره کنار آمده و با وجود آن‌ها به مسیرتان ادامه بدهید.

روبرو شدن با چالش‌های متعدد به شما نشان می‌دهد که چقدر قوی و مقاوم هستید. موضوع مهم نحوه واکنش و پاسخی است که نسبت به اتفاقات دارید. اجازه ندهید هر مانع کوچکی سد راه رسیدن به اهدافی که دارید بشود.

جمع بندی

شروع یک مسیر شغلی جدید فرصت بی‌نظیری برای رشد و یادگیری است. ترس از شروع کار جدید و تجربه استرس در چنین شرایطی کاملا طبیعی است، اما اگر بدانید با انتخاب آن مسیر چه چیزی در انتظارتان خواهد بود اعتماد به نفس بیشتری داشته و راحت‌تر می‌توانید بر ترس و نگرانی که دارید غلبه کنید. در این مقاله با اتفاقاتی که بعد از انتخاب یک مسیر شغلی جدید و ناشناخته ممکن است بیافتد آشنا شدید. دانستن این موارد کمک می‌کند تا در صورت مواجه شدن با آن‌ها، اجازه ندهید مانع حرکت شما به سمت اهدافتان و رسیدن به موفقیت در شغل جدیدتان شوند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.