پیام سفر رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران چیست؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز پس از آن که روز گذشته، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی از سفر رئیس کل بانک مرکزی روسیه به ایران خبر داد، دیشب الویرا نبیولینا وارد تهران شد. هدف رئیس کل بانک مرکزی روسیه از سفر به ایران، شرکت در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی است که امروز و فردا (دوم و سوم خرداد ماه) در تهران برگزار می‌شود.

در این اجلاس که روسیه عضو ناظر آن است، ۹ عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی و کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی حضور دارند. با این وجود به نظر می‌رسد که نکته مهم‌تر سفر نبیولینا به تهران، مذاکرات دوجانبه بین ایران و روسیه در راستای توافقات و اسنادی است که در طول یک سال گذشته توسط طرفین به امضا رسیده است.

مطالعه بیشتر:

با تورم ۱۷ درصدی نمی‌توان به رشد ۸ درصدی رسید/ برنامه هفتم تشریفاتی و کپی است

در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی چه خبر است؟

چند ماهی است که موضوع دلارزدایی در اقتصاد ایران، بار دیگر مطرح شده و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بیش از پیش به‌دنبال کاهش نقش دلار در مراودات بین‌المللی است.

حال آنطور که به نظر می‌رسد، این موضوع محور اصلی اجلاس پایاپای آسیایی باشد. به طوری که محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، با تاکید بر ظرفیت بالای دلارزدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی، اعلام کرد که در راستای گشترش و تقویت این اتحادیه تلاش‌هایی به منظور پذیرش سایر کشورها در اتحادیه انجام شده و علاوه بر ۹ کشوری که اکنون عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند، کشورهای جدیدی نیز متقاضی عضویت در این اتحادیه هستند.

یکتانت

وی همچنین تصریح کرده است که در این اجلاس تغییراتی در اساسنامه اتحادیه به شور گذاشته خواهد شد تا عضویت سایر کشورها تسهیل شده و از ارزهای کشورهای عضو به عنوان ارزهای تسویه در مبادلات استفاده شود.

همچنین قرار است موضوعات مهمی همچون موضوع پیام‌رسان بین بانکی برای بانک‌های مرکزی عضو این اتحادیه بررسی شود تا اعضای اتحادیه از سوئیفت بی‌نیاز شوند. همچنین امکان‌سنجی و به‌کارگیری ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون مرزی مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر:

ناگفته‌هایی از نسخه روسی سوئیفت / آنچه از قرارداد بانکی ایران و روسیه پنهان ماند!

ایران و روسیه در پی دور زدن تحریم‌ها

به نظر می‌رسد که از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و به‌ویژه پس از جنگ اوکراین و روسیه، تلاش‌های تهران و مسکو برای بهبود مراودات پولی و مالی به منظور دور زدن تحریم‌ها جدی‌تر شده است.

نقطه عطف این موضوع اما سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به ایران در تیر ماه سال گذشته بود که یکی از محورهای اصلی آن، گسترش روابط بانکی بین دو کشور به شمار می‌رفت. یکی از مواردی که پس از این سفر مطرح شد، جایگزین کردن دلار با روبل در مراودات بین‌المللی ایران و روسیه بود.

پس از آن و در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نیز جلسه‌ای میان معاون بین‌الملل بانک مرکزی ایران و معاون بانک مرکزی روسیه برگزار شد که نتیجه آن امضای قراردادی به منظور اتصال سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر و ایجاد یک سیستم شبه‌سوئیفت بین آنها بود.

افتتاح شعبه بانک روسی در ایران

در ادامه این روند، هفته گذشته اولین شعبه بانک وی‌تی‌بی روسیه در ایران افتتاح شد. این بانک که به نظر می‌رسد حضور آن در ایران بتواند به تسهیل نقل و انتقالات ارزی بین ایران و روسیه کمک کند، تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸۳ میلیارد دلار دارایی داشته که تقریبا معادل کل دارایی‌های کنونی نظام بانکی ایران است.

نظام بانکی ایران و روسیه به کدام سو می‌رود؟

در پی این اقدامات، اخیرا نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی اعلام کرده است که روسیه و ایران اکنون ۸۰ درصد از تسویه حساب‌های دوجانبه خود را با پول ملی خود انجام می‌دهند و پیوندهای بانکی بین روسیه و ایران به سرعت در حال گسترش است.

حال باید دید با برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی و حضور رئیس کل بانک مرکزی روسیه در تهران، ارتباط بین نظام بانکی ایران و روسیه به کدام سو می‌رود و اثر این اقدامات بر اقتصاد ایران چه خواهد بود.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.